Entertainment & vrije tijd

BeerMate

BeerMate knipt in de wachtrijen aan de toog: deze geautomatiseerde bierbar wil festivals, concertzalen, stadions en andere grote eventlocaties helpen om een snellere bediening mogelijk te maken, zonder extra personeel te moeten inzetten. Voornamelijk voor de productie van nieuwe machines had de onderneming nood aan financiering. Die vond ze bij WinWinner: €250.000 op een maand tijd!

In de zomer van 2022 kwam BeerMate naar buiten met haar Event Container, een geautomatiseerde bierbar voor events. BeerMate stelde bij de lancering van haar product vast dat er financiering nodig was om echt impact op de markt te kunnen hebben.

BeerMate kwam met haar financieringsvraagstuk terecht bij het funding agency The Harbour. In de financieringsmix die ze daar opstelden, was ook crowdlending via WinWinner opgenomen.

Leerzaam proces

Binnen hun WinWinner-traject leerden BeerMate-zaakvoerders Ralph Bethlem en Marijn Venmans van alles bij over crowdlending: “Naast de praktische voorbereiding van onze eigen case deden we heel wat theoretische kennis over de crowdfundingmarkt op”, aldus Ralph. “Zo schetste onze crowdfundcoach dat zowel ons eigen netwerk als het investeerdersnetwerk van WinWinner cruciaal zouden zijn om de campagne te doen slagen.”

Om die investeerders te vinden maakte BeerMate een korte video voor haar sociale media. “Die video bevatte de belangrijkste info en leidde mensen naar onze campagnepagina. Die zag er trouwens visueel heel goed uit, wat volgens ons belangrijk was om investeerders aan boord te krijgen”, vindt Marijn.

Met deze video promootte BeerMate haar campagne


Los van de communicatie op sociale media, spraken de zaakvoerders ook hun eigen netwerk aan:

“De vraag naar investeringen stellen in je eigen netwerk is weliswaar geen eenvoudige boodschap, maar toch deelden we de campagne met onze contacten. Daarnaast kwam ook een groot deel van de investeringen uit het netwerk van WinWinner.” - Ralph Bethlem, zaakvoerder BeerMate

Andere kanalen in stroomversnelling

De campagne behaalde op een week tijd het minimale doelbedrag van €100.000. Amper een maand na lancering was ook het maximale doelbedrag een feit: €250.000 via bijna 90 investeerders.

Dat crowdlendingsucces opent ook andere deuren voor BeerMate: “We merken dat de geslaagde campagne onze gesprekken met andere financieringskanalen in een stroomversnelling brengt,” stelt Marijn.

Daarnaast vinden de zaakvoerders het ook een groot voordeel dat ze via crowdlending geen aandelen moeten afstaan. “De financieringszoektocht via crowdfunding vraagt uiteraard wel veel aandacht”, blikken ze terug. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan content-creatie. Maar die content creëert wel een katapulteffect: door de buzz rond je crowdlendingcampagne gaan mensen sneller over tot een investering.”

Nieuwe containers

De financiering via de geslaagde campagne en via andere financieringskanalen die stilaan in een eindfase zitten, brengt BeerMate in investeringsmodus: “Tegen de zomer willen we 8 containers in ons bezit hebben”, klinkt het. Veel succes met de verdere groei!

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case