De 3 sleutelfactoren voor een succesvolle crowdlendingcampagne
.jpeg)
Hoe kan ik succesvol financiering ophalen via het netwerk?
Hoe breng je een campagne bij WinWinner tot een goed eind?
Waarom slagen sommigen en anderen net niet?
Door de campagnes bij WinWinner van de afgelopen jaren naast elkaar te leggen, hebben we 3 cruciale factoren kunnen vaststellen die een enorme impact hebben op het succes van een crowdlendingcampagne.
1. Het begint bij de motivatie en de visie van de ondernemer
De eerste belangrijke factor om een campagne te doen slagen is een sterk verhaal dat passie uitstraalt. Dat verhaal moet duidelijk maken waarom je doet wat je doet, wie het team is, in welke markt je zit, waarom je anders bent dan de anderen... Kortom: de ondernemer moet een visie kunnen overbrengen.
Als we daar dan nog eens enthousiasme en engagement aan koppelen, dan ben je al goed op weg om geld op te halen.
Bij falende campagnes zien we vooral dat de ondernemer niet echt gemotiveerd is en geen duidelijke visie heeft. Die ondernemers starten dan een campagne bij ons op en verwachten dat de investeerders automatisch in hun droom gaan geloven, en daar dan nog eens duizenden euro's voor willen uitlenen. Uit ervaring weten we dat dat niet realistisch is.
Crowdlending is een concept dat van de ondernemer energie, tijd en engagement vraagt.
Ook Ingrid Praet ondervond dat, nadat ze via WinWinner €160.000 ophaalde voor de verbouwingen van haar fitnesszaak Inter Fitness Center: “Het is wel werken want de zoektocht naar financiering komt bovenop het lopende werk, de verbouwingen,…maar uiteindelijk kreeg ik meer hulp dan ik verwacht had.”
.png)
We zeggen vaak dat investeringen ophalen evenveel investeringen van jou vergt. En we weten dat die investeringen lonen op de lange termijn.
Je kan met je investeringscampagne duizenden mensen bereiken die ooit klant, leverancier, ambassadeur of investeerder kunnen worden. Die ambassadeurs zijn een van de meest duurzame marketingkanalen. Het is dus een unieke kans om mensen te binden aan je onderneming.
Laura Verhulst van Madam Bakster verwoordde het zo, nadat ze €54.000 ophaalde op enkele weken tijd: "Sommige van onze investeerders groeiden uit tot vrienden, wat fijn is. Ze dragen op die manier onze missie ook een warm hart toe."

2. Een onderbouwd financieel plan zorgt voor vertrouwen
Naar buiten komen met je financieringsnood doe je niet zomaar. Anders dan bij een klassieke crowdfundingcampagne zoals bij Kickstarter of HelloCrowd, geven je backers geen geld voor de voorverkoop van een product en/of dienst maar geven ze een lening aan je onderneming. Je zal dus moeten zorgen voor een onderbouwd financieel plan om investeerders te overtuigen.
Investeerders willen vooral vertrouwen krijgen in jou en je onderneming.
De beste manier om dat vertrouwen te winnen is een duidelijk financieel plan waarin de cashflow van de komende 24 maanden wordt berekend. Je moet vooral aantonen dat je plannen doordacht zijn en dat je de opgehaalde leningen kan terugbetalen.
.jpeg)
Nadja Desmet, die voor haar onderneming Socialemediaburo.be €50.000 aan winwinleningen ophaalde, zag ook de voordelen van een gefundeerd financieel plan: “We waren volop bezig met groeien en merkten dat we hulp nodig hadden bij het onder de loep nemen van onze cashflow en om te bepalen hoeveel onze financieringsbehoefte precies was.”
We zorgen er vooral voor dat je plannen ambitieus genoeg zijn, maar dat je realistisch bent. Alle assumpties in je plannen nemen we onder de loep, zodat we er zelf van overtuigd van zijn dat investeerders hun geld aan een degelijk project uitlenen.
Geïnteresseerde investeerders zullen in veel gevallen nog bijkomende vragen hebben over je financieel plan. Zorg er dus voor dat je je eigen cijfers door en door kent. Omzetcijfers, variabele kosten, vaste kosten, investeringen, afschrijvingen... We kunnen je daar uiteraard mee verder helpen en gaan je plan ook samen onderbouwen en toelichten aan potentiële investeerders.
Met een onderbouwd financieel plan hebben we al verschillende twijfelende investeerders over de streep getrokken.
Maak je financieringsnood zo concreet mogelijk zodat duidelijk wordt waarin investeerders precies hun geld steken. "Ik zoek €100.000 voor extra personeel" is niet heel duidelijk. Welk personeel? Hoeveel personeel? Over welke periode? Welke omzetstijging verwacht je door dat personeel? ...
.jpeg)
Een verantwoorde financieringsnood gekoppeld aan concrete investeringen maakt jouw dossier alleen maar transparanter en dus ook interessanter voor een investeerder.
3. Het netwerk wint altijd, als je het tenminste inzet
Bij crowdlending worden leningen met een bepaald rendement verstrekt door het brede publiek, namelijk je netwerk. Dat netwerk bestaat uit vrienden, familie, oud-collega's, klanten, leveranciers, mede-afgestudeerden, leden uit netwerkorganisaties,...
Hoe groter dat publiek is en hoe meer je dat publiek inzet, hoe hoger de slaagkansen van je campagne.
Je zou misschien kunnen denken dat je geen netwerk hebt dat in jou wil investeren. Daarom beginnen we dan ook bij elke campagne met het zoeken naar het netwerk rond de ondernemers en de onderneming.

Zo zien we bij veel succesvolle campagnes dat ze vooral out of the box denken. Een jeugdvriend die je al jaren niet meer gezien hebt, een oud-collega van jou of van je ouders, een loyale klant, je oude voetbaltrainer of scoutsleider, de boekhouder van je onderneming, je overburen,... Iedereen kan een potentiële investeerder zijn!
Dieter Honoré, zaakvoerder van Curious Cats die het maximumbedrag van €200.000 ophaalde, bevestigt dat:

"We leerden dat investeerders echt uit onverwachte hoeken komen. We zijn niet selectief geweest met wie in ons mocht investeren, waardoor we veel investeerders vonden waarvan we het zeker niet verwacht hadden!"
Het vastleggen van je netwerk brengt natuurlijk geen investeerders op. Je moet vooral dat netwerk ook durven aan te spreken, en dit meermaals.
Heb jij al veel dingen gekocht door 1 keer een advertentie op Facebook te zien? Wij alvast niet. Je zal dus ook elke week dat netwerk moeten aanspreken met een andere boodschap, via een ander kanaal, op een ander moment.
.jpeg)
Vergeet zeker niet om alle verschillende stakeholders zoals de aandeelhouders, teamleden, perscontacten, klanten en leveranciers van de onderneming mee in te zetten om de campagne te verspreiden.
Vóór het voeren van een crowdlendingcampagne stel je dus best al een lijst op van potentiële investeerders uit je netwerk. Eens je je campagne lanceert, benader je hen persoonlijk met je groeiverhaal via mail, telefoon, face-to-face, WhatsApp... Vergeet naast je verhaal de financiële voordelen van hun investering niet te vermelden zoals het brutorendement van 4,5% en de waarborg van 30% bij de winwinlening.
Probeer zeker zoveel mogelijk mensen te bereiken maar vermijd dat je een stalker wordt ;)
Uiteraard hebben we bij WinWinner ook al een stevige poel van investeerders verzameld. We leggen jouw campagne dan ook aan hen voor. Vaak zien we echter dat de eerste funding uit het eigen netwerk van de onderneming komt en daarna pas via mensen die jouw onderneming nog niet kennen. De drempel om te investeren zal voor hen misschien wat hoger zijn, maar met een enthousiast verhaal en een goed onderbouwd dossier kan je hen misschien wel overtuigen!
Is crowdlending nu iets voor jou?
Heb je een onderbouwd financieel plan?
Heb je een netwerk dat je durft aan te spreken?
Ben je gepassioneerd en wil je je verhaal delen?
Dan zijn we er zeker van dat jij een van onze volgende succesverhalen kan worden!
Schrijf je hier vrijblijvend in en kom naar een gratis infosessie rond netwerkfinanciering.