Blog

Hoe overtuig ik een investeerder van mijn ondernemerskwaliteiten?

February 22, 2016

Je bent volop bezig met jouw onderneming. Een groei staat voor de deur en er zijn verschillende kosten die er aan komen. Maar niet elke ondernemer kan al over een groei spreken. Een opstart brengt ook verschillende kosten met zich mee. Kortom, een externe investeerder kan altijd van pas komen. De bank gaat pas mee in jouw verhaal als er een stuk eigen inbreng aanwezig is. Dus de zoektocht kan beginnen. De grote opdracht voor jou als ondernemer is dus om investeerders van jouw slaagkansen te overtuigen.

Niemand kent jouw onderneming zo goed als jijzelf. Je loopt over van enthousiasme en aan passie ontbreekt het ook niet. Het is het perfecte moment om op zoek te gaan naar investeerders. Vaak zijn er verschillende geïnteresseerden die jou komen uithoren. Maar om deze te overtuigen moet je sterk in je schoenen staan. Een geloofwaardig plan volstaat vaak niet om budget los te krijgen om jouw dromen uit te bouwen. Wij geven graag enkele belangrijke tips om aan te tonen dat jij DE ondernemer bent die succesvol zal zijn.

Eerlijkheid duurt het langst

Iemand die in jou wil investeren zal alles over jou willen weten. Niet enkel jouw onderneming en de afgelopen boekjaren zijn belangrijk. Jouw persoonlijke situatie en achtergrond zijn even belangrijk. Geef daarom nooit foute informatie. Wees eerlijk en geef je bij wijze van spreken helemaal bloot. Alleen dan kan je de eventueel goede cijfers van vroeger echt kracht bijgeven. Je toont je ziel aan iemand die in jou geloofd. Doe je dat niet, dan komen ze er vroeg of laat achter.

Clichés zijn not done

Dat jouw ondernemingsidee zeker zal slagen, wil de investeerder niet horen. Dit maken ze graag voor hen zelf uit. Zinnetjes zoals “de kans van jouw leven” & “Deze kans moet u grijpen met beide handen” helpen hier zeker niet bij. Probeer echt concreet te zijn en aan te tonen wat jouw succestroef is. Deze kan je staven met cijfers maar overdrijf hier natuurlijk niet mee.

Wij zijn uniek

Je hebt geen concurrenten!? FOUT Als je er vandaag nog geen hebt, dan zullen ze er morgen wel zijn!! Concurrenten heb je altijd, zelfs al ben je nog zo “uniek”. Daarom is het zo belangrijk dat je deze concurrenten leert kennen en duidelijk weet waar jullie zich onderscheiden. Elke investeerder wil hiervan op de hoogte zijn. Ga er dus niet vanuit dat hij op de hoogte is van het huidige aanbod op de markt. Breek je concurrenten nooit af maar zorg ervoor dat jij er tussenuit springt!

Volgers en likes zijn geen klanten

Heb je meer dan 5000 volgers en 8000 likes? Jouw online marketingskills zijn zeker en vast in orde. Fans heb je nodig en dit is zeker een troef om jouw sales en marketingskills in de verf te zetten. Verwar ze wel nooit met jouw echte klanten. Focus niet op de hoeveelheid likes je hebt om zo een investeerder te overtuigen. Praat over jouw echte klanten en waarom zij bij jou kopen en terug komen.

It’s a match! Wat nu!?

Eenmaal je in zee gaat met een investeerder is het tijd voor een vreugdedansje. Maar dan begint alles pas. Een gedreven ondernemer zit niet stil en laat ook van zich horen. Ook jouw investeerders zijn graag op de hoogte. Sta altijd paraat om op hun vragen te antwoorden. Stuur ze regelmatig een update en maakt gebruik van hun netwerk. Niet enkel hun financiële bijdrage kan jou ondersteunen, ze hebben vaak een krachtig netwerk waar jij zeker ook gebruik kan van maken. Dan hebben we nog niet gesproken over de kennis die een investeerder jou kan bijbrengen…

Nog niet overtuigd?

Jouw ondernemerschap heeft jouw toekomstige geldschieters al voor 99% over de streep getrokken. Maar vooraleer de kogel echt door de kerk is, kan het handig zijn de voordelen van het alternatief financieringsmiddel dat jullie wensen te hanteren nog even op een rijtje te zetten. Hier kan WinWinner in helpen. Wij stellen je graag de voordelen van de winwinlening en tax shelter voor want “Elkaar helpen maakt ons samen sterk”.

Klaar om geld op te halen?

Start je account

Zin om te investeren?

Bekijk de bedrijvenlijst