⟵ Alle artikels

WinWinner @ Slush: Episode 4 - Recap en lessons learned

Laatste update:
18/12/18
WinWinner @ Slush: Episode 4 - Recap en lessons learned

Dit is een episode uit de reeks "WinWinner @ Slush".

LEES EPISODE 1 HIER - LEES EPISODE 2 HIER - LEES EPISODE 3 HIER

We zijn terug, het zit erop!

Vol goede ideeën, inspiratie en motivatie keerden we terug uit Helsinki. Indrukwekkend hoe iets waar we zo lang naar hadden uitgekeken, zo snel voorbij is gevlogen.

Want we zijn in Finland toch wel van onze stoel geblazen: ongelooflijk straf hoe ondernemerschap leeft in de Nordics.

Belgische start-ups hebben veel meer mogelijkheden dan ze soms denken, er is nog zó veel groeimarge! In deze laatste Slush-blog ontdek je onze belevenissen op Slush en de lessen die we er geleerd hebben.

Een gigantisch ondernemerspodium en wij zaten op de eerste rij

Wat een fantastische beleving was het, ons verblijf in Helsinki.

Dankzij onze partner PwC, die global partner is van Slush, maakten wij deel uit van de Belgische delegatie naar een van de grootste start-upconferenties van Europa.

In het gezelschap van onder meer Imec, B-Hive, enkele start-ups en een paar start-upgoeroes, onder wie Omar Mohout, dompelden we ons 2 dagen lang onder in het ondernemerschap.

Belgische en Scandinavische ondernemerskriebels

De start-up vibes kriebelden niet alleen bij ons, maar de hele conferentie was een paradijs voor ondernemers.

Het sterke ecosysteem dat Finse ondernemers stimuleert, was een echte eye opener: ongelooflijk hoe ingeburgerd ondernemerschap is in een land met net niet de helft van de inwoners van België maar wel 2 miljoen sauna’s. Sterk ook hoe de organisatie meer dan 25.000 bezoekers op een warme manier verwelkomt, topsprekers op het podium krijgt en ondernemers verder motiveert.

Als winnaar van het pre-Slush event van PwC kreeg Virovet een ticket voor de conferentie in Helsinki. CEO Erwin Blomsma mocht er zelfs pitchen voor een zaal van meer dan 500 aandachtige luisteraars en deed dit met verve.

Bob Moritz, de CEO van PWC global, gaf aan dat niet enkel start-ups in Slush gemotiveerd werden, maar dat ook corporates enorm uitgedaagd worden om hun business op een distributieve manier te gaan bekijken.

Benieuwd wat PwC doet voor ondernemingen? Lees hier het interview met Elise Carton van PwC.

Wat is ons bijgebleven? Wat hebben we eruit geleerd?

Met de ondernemersspirit die de conferentie beheerste, de vele netwerkmogelijkheden en de afterparty’s was ons bezoek aan Slush natuurlijk een niet te vergeten belevenis.

Maar welke specifieke ervaring pikken Matthias en Aelbrecht, de founder en CEO van WinWinner, eruit? Wat was voor hen hét hoogtepunt van Slush 2018?

“Ik was ondersteboven van de presentatie van de Amerikaanse Jillian Manus over pitchen. Ze legde een pijnpunt van veel ondernemingen bloot: hoe breng ik mijn verhaal naar potentiële investeerders? Hierbij ligt het antwoord niet noodzakelijk bij je product of dienst, maar in de eerste plaats bij de ondernemer. Het gaat om zijn/haar waarden, gedrevenheid, zelfbewustzijn en zelfbeheersing. Als je pitcht voor potentiële investeerders, moeten zij jouw passie zien, je moet ze uit hun lood slaan zodat ze geloven dat jij jouw onderneming en haar medewerkers naar een hoger niveau kan tillen.”
- Matthias

Bekijk de presentatie van Jillian Manus hier:

Benieuwd hoe wij ons voorbereidden op pitchen voor investeerders? Je ontdekt het in deze blog!

Mijn hoogtepunt van Slush? De talk over het ophalen van kapitaal voor je onderneming. Door het hoge aantal investeerders is er vandaag een ongeziene boost aan beschikbaar kapitaal. Voor sommige start-ups blijkt het ophalen van dat kapitaal belangrijker dan het creëren van een succesvol bedrijfsmodel. De verwachtingen van investeerders zijn echter torenhoog en vaak onrealistisch, ingegeven door een nood aan korte-termijnrendement. Bootstrapping is essentieel om door de experimentele fase te gaan, om het businessmodel te valideren. Probeer zo snel mogelijk omzet te realiseren, en gebruik deze inkomsten om verder te investeren in de ontwikkeling van je onderneming. Wanneer nodig, kan het nuttig zijn om alternatieve vormen van financiering (subsidies, FFF leningen, crowdfunding) te gebruiken om deze fase te financieren. In een volgend stadium kan op basis van een gevalideerd businessmodel met een duidelijk marktpotentieel bijkomend “slim geld” worden aangetrokken bij business angels en VC’s. Bootstrap first, monetize later!”
- Aelbrecht

Bekijk de talk over het ophalen van VC-kapitaal hier:





Nieuwste artikels

Bekijk alle blogposts ⟶

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren

Zoek je financiering?

Schrijf je vrijblijvend in

Wil je investeren?

Bekijk de bedrijvenlijst