Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Balls & Glory

Leuven
Voeding
Completed

Investeringsbehoefte

95000



Contacteer deze onderneming

Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Contactgegevens

Pitch

Balls & Glory is een internationaal uitrolbaar concept: we combineren een shop, take-away & restaurant rond de Vlaamse gehaktbal. We focussen op Belgische slow-food zoals Brusselse stoemp, ovengebakken groenten, home-made softdrinks waardoor we een product-leader zijn binnen de sector. Een uitgekiend shopdesign & bedrijfsstructuur zorgen voor een prijs/kwaliteit die ons duidelijk onderscheidt.

 

Balls & Glory is een slow-food alternatief binnen de snelgroeiende markt van fast-served restaurants. We voegen “glory” toe door middel van een zeer stedelijke belevenis.

Balls & Glory is “the cool mum” die lekker kookt, mensen samenbrengt & niet om wat humor verlegen zit. Onze consument koopt er “tijd” voor lekker & gezond eten.

Product/Dienst

Het concept van Balls & Glory is tweeledig:

We hebben het concept op zich, rechtstreeks naar de eindconsument toe:

Balls & Glory is een foodconcept rond de handgedraaide gevulde gehaktbal. We bieden slow food aan, in een multifunctionele hotspot: shop, take away & restaurant. We willen een oerdegelijke Vlaamse ambacht combineren met een moderne & fijngevoelige lifestyle binnen een zeer moderne & efficiënte bedrijfsstructuur. We bieden hier een antwoord op de professionalisering & schaalvergroting van de lokale horeca: we geloven in een win-win door middel van lokale partnerships die ons de mogelijkheid geven dit concept zeer rendabel te maken, maar bovendien een verschil te maken in hospitality & customer-experience. We zijn door ons breed vertakt netwerk van vestigingen een herkenbare & betrouwbare love-brand.

We vervullen een sterke maatschappelijk rol binnen twee domeinen: gezond en duurzaam voedsel binnen een zero-food-waste-omgeving enerzijds en een sociaal verantwoorde tewerkstelling anderzijds.

De ballen:

  • Back to the roots: vlees van boeren die we kennen & volgens de seizoenen (bij onze oprichting 5 jaar geleden werkten we enkel met vlees van de boerderij van mijn grootouders. Door onze sterke groei zijn we dit jaar het onderzoek gestart om een eigen Balls & Glory varken te ontwikkelen).
  • Filled with things we love: een eigen ontwikkelde technologie zorgt dat elk van onze ballen steeds een vloeibare vulling heeft.
  • Altijd handgedraaid, hiervoor doen we bovendien beroep op sociale tewerkstelling: een samenwerking met www.demival.be waardoor we de productie van de gehaktballen centraliseren in Gent (in een BRC-gekeurde structuur). Alle sides & dranken worden dagvers in ieder restaurant bereid.
  • Altijd ovengebakken, homemade & fresh!

De glory !

  • Toegankelijkheid is één van onze belangrijkste kernwaarden:

          - in prijs

          - in aanbod

Onze uitgekiende & snel veranderende menukaart biedt een aanbod van zowel vlees als vegetarisch, stoemp, salad & brood. Met deze 6 componenten vindt iedereen zijn of haar gading binnen ons aanbod, maar behouden wij een uiterst efficiënte keuken.

  • Gezond & transparant: een open keuken & open bedrijfsvoering tonen het diepste van onze ziel. We nemen een voortrekkersrol in het gratis aanbieden van water & fruit, koken volgens de seizoenen & bieden naast een wisseltap Belgische craftbieren, enkel home-made dranken aan (we zijn 1 van de eerste multi-store restaurants die coca-cola van onze kaart weren).
  • We zijn een hotspot in het centrum van de stad: een grote voorliefde voor Belgische design, mode & muziek vertaalt zich in een unieke Balls & Glory life-style die zich ook  buiten onze store’s en foodtrucks laat voelen & laat delen.
  • Altijd innovatief & open, mee met zijn tijd.

Het model op zich, is een scalable model met internationaal potentieel, we kunnen stellen dat we dit B2B kunnen vermarkten, al blijft de hoofddoelstelling natuurlijk het uiteindelijk bereiken van zoveel mogelijk eindconsumenten. Het model is dus eerder een tool dan een product.

We hebben een zeer uitzonderlijk & duurzaam model ontwikkeld op basis van een groeistructuur die een duurzame groei mogelijk maakt. We kiezen resoluut niet voor de 2 meest gangbare vormen van uitrol: 100 % uitrol via franchise of 100% uitrol door exploitatie van eigen winkels. We gaan nog een stap verder: duurzamer maar ook flexibeler naar de toekomst toe.

Balls & Glory blijft een retail & hospitality concept met een zeer lokale & vertrouwelijke look & feel. Het vinden van dat “ene witte raaf-pand” en het aanbieden van een dagelijks persoonlijke & to-the-point bediening kan alleen maar met een lokale partner. Net zoals bepaalde elektronicagiganten, banken, garagisten het verschil maken in de markt met lokale concessiehouders zullen wij de eerste restaurantketen zijn die op deze manier zijn concept & product uitrolt.

Net zoals de uitrol gebeurde in België is een goede motor levensbelangrijk: zowel operationeel om het merk uit te bouwen als de creatie van vrije cashflow om zo verder door te groeien tot een cluster van 5 à 10 restaurants in een wijde omgeving van 150 km rond de motor/flagshipstore.

Doelstellingen 2016 – 2018

Stap voor stap willen we dit concept & model uitrollen. Doelstelling is om tegen 2025 de Pain Quotidien van de gehaktbal te zijn: een netwerk van 50 kwalitatieve & rendabele shops waarvan 1 in NYC. Om dit te bereiken gaan we ons wel de komende jaren focussen op België om een solide basis en financieringsvorm te hebben.

Belangrijk is dat we nooit de USP’s hierin verloochen. We denken hierbij niet alleen conceptmatig, maar vooral ook naar rendabiliteit toe.

Key blijven de locaties (ligging) van de shops & de (langdurige) kwaliteit van de partners waarmee we in zee gaan.

 

 

 

Team

 

Markt

Balls & Glory heeft een origineel product. Een gehaktbal met een vloeibare vulling. Dit product is nergens anders verkrijgbaar.

Er zijn andere restaurants die gehakt als product gebruiken. Zaken als Baldadig in Nederland, Ballekes in Brussel, de Zweedse balletjes van Ikea, hamburgerzaken in de buurt van Balls & Glory of restaurants zoals Ketchup in Gent en Burgerij in Antwerpen.

Verder zijn er veel restaurants die inspelen op dezelfde doelgroep: (werk)mensen die op zoek zijn naar een gezonde, snelle en goedkope lunch.

Uit de concurrentieanalyse blijkt dat Balls & Glory zich succesvol onderscheidt van zijn concurrenten met deze kritieke kenmerken:

Product

  • Origineel: de enige op de markt met een ‘gehaktbal met een vloeibare vulling’.
  • Lekker en voldoende: bij Balls & Glory betaal je 12,50 euro voor iets dat in een klassieke brasserie al gauw 16 of 17 euro zou kosten (Gault Miliau in De Morgen).
  • Innovatief: wordt aangepast aan de seizoenen, elke keer andere smaken en keuzes.
  • Eerlijk, betrouwbaar en gezond: vlees van eigen kweek, ambachtelijk en kwalitatief handgedraaid.

Efficiënt concept

  • Eenvoudige menu: Transparant, gemakkelijk, snel. Een duidelijk merk.
  • Lage arbeidsintensiviteit. In vergelijking met concurrenten blijkt de bezoldigingskost in Balls & Glory de laagste. Het verschil is opmerkelijk.
  • “Anders dan in de  klassieke horeca hoeven we niet op zoek te gaan naar een chef, een sous-chef, een chef de parti, een maître, … Bij ons doet iedereen alles. Zo simpel is het… Je staat in voor de keuken, de bediening, de debarras – en dat allemaal in een vrij horizontale structuur. De shopmanager stuurt de zaak aan, staat in voor de bestellingen, uurroosters, … en heeft shiftleaders waar hij of zij  kan op terugvallen, maar draait evenzeer mee in de service, stampt stoemp en ruimt de tafels af” (Van Ooteghem, 2016).
  • Geen keuzestress. “Keep It Simple Stupid (KISS). Een eenvoudige menukaart betekent een overzichtelijke inkoop, een kleine voorraad, een ongecompliceerd bereidingsproces en niet te vergeten: hij is voor de gasten eenvoudig te begrijpen” (Unilever, 2016).
  • Weinig tot geen voedselverlies. Lage foodkost.

Prijs

  • Duidelijke, competitieve en eerlijke prijs

Merk

  • Veel publiciteit. Mediabekendheid. Lage marketingkost.
  • Duidelijk, transparant verhaal. Gekend. Totaalbeleving.
  • Actief en online op diverse media.
  • Uitbreiding en ontwikkeling: op 4 jaar tijd 7 restaurants. Er worden veel middelen ingezet op investering in het bedrijf. Dit komt ten goede aan de uitbouw van het merk. De bedrijfswinst is het hoogste bij Balls & Glory (procentueel).

Cross business

  • Zowel eat-in, take away, delivery at home, office, phone adress, retail als foodtruck.
  • “Bij Balls  & Glory komt vandaag al 15 procent van de omzet uit food delivery” (Demeester, 2015).

Personeel

  • Totaalbeleving, glorious experience. Vriendelijk, enthousiast en gemotiveerd personeel.

Interieur

  • Biedt capaciteit voor individuen, groepen, binnen en buiten.

Financieringsbehoefte

De dochteronderneming Balls & Glory Belgium heeft in het jaar 2016 belangrijke investeringen gedaan in de vestigingen in Brussel KVS en Brussel Beurs. 

We willen deze beide flagshipstores verder uitbouwen door een deel van onze centrale keuken over te hevelen naar de vestiging aan de koninklijke Vlaamse schouwburg door de installatie van een open werkplaats.

De moedervennootschap RAF bvba heeft als merkeigenaar & aanbieder zwaar geïnvesteerd in het fine-tunen van het restaurantconcept, maar ook in de operationele systemen, onder meer een opvolgingstool voor de aankoop van food en non food via een centraal gestuurd softwaresysteem en de witte kassa.

Bovendien wil Balls & Glory dit jaar investeren in de ontwikkeling van een Balls & Glory varken & het concept te Eindhoven sterker adapteren aan de Nederlandse markt.

Om extra liquiditeiten te creëren, is Balls en Glory op zoek naar een totale financiering van 250.000,00 EUR.

Deze zal als volgt worden ingevuld:

  • Eigen inbreng        50.000,00 EUR
  • Winwinlening        100.000,00 EUR

Deze middelen moeten Balls & Glory de mogelijkheid geven om bijkomend 100.000,00 EUR aan investeringskredieten en/of co-financieringen te bekomen.

Deze herfinanciering moet ervoor zorgen dat de groep financieel gezond is en blijft. 

In de pers

Balls & Glory kwam al ontzettend veel in de pers. Hieronder vind je enkele artikels:

De Standaard

De Morgen

Het Nieuwsblad

De Knack

Bruzz

Msn

Beschrijving

Meer ondernemingen ontdekken