Investeringsproject
Winwinlening
Oost-Vlaanderen
Gent
IT

Clever

Efficiënt veel voorkomende vragen van klanten beantwoorden? Clever ontwikkelde een chatbot-technologie en paste deze al toe in 12 verschillende talen. Deze ‘chat robot’ geeft de klant een automatisch antwoord op zijn/haar vragen via een chatfunctie op de website van een onderneming. Op die manier win je tijd en bespaar je kosten. Ontdek hier hoe de slimme chatbot-technologie van Clever de customer service van morgen zal worden.
Wat is een WinWinner campagne?

Via WinWinner kunnen ondernemers hun ambitieuze groeiplannen met hun netwerk delen om hun ambassadeurs te laten investeren via voordelige leningen zoals de winwinlening. Zo kan de ondernemer verder groeien en haar plannen waarmaken. We brengen je graag in contact met de onderneming om de voorwaarden van de lening te bespreken.

Lenen aan KMO's omvat altijd een risico van kapitaalverlies. 

Clever

is op zoek naar een totaalbedrag van

50000

Je kan investeren vanaf €5.000 per lening. Vul het formulier hieronder in om vrijblijvend in contact te komen met de ondernemer.

€15.000

reeds opgehaald

De investeringscampagne van

Clever

is afgelopen

Bekijk de andere campagnes

€15.000

reeds opgehaald

Te laat!

Clever

vond haar ambassadeurs al.

Bekijk de andere campagnes

Investeringsvoorwaarden

Winwinlening

type lening

Jaarlijkse aflossing

terugbetaaltermijn

20,7%

totaal bruto rendement

4,5%

jaarlijks bruto rendement

8 jaar

looptijd

30%

waarborg

€5.000

minimale investering

€50.000

maximale investering

Lang aan de telefoon hangen om een vraag te stellen aan een klantendienst, het is niet meer van deze tijd. Door het grote aantal beschikbare communicatiekanalen zijn klanten het gewoon geworden om snel antwoorden te krijgen op hun vragen. Sociale media en een bedrijfswebsite zijn slechts 2 voorbeelden van deze communicatiekanalen.

Klanten stellen echter vaak dezelfde vragen: “Wat zijn jullie openingsuren?”, “Hoe zit het met mijn bestelling?”, “Ik kan niet meer inloggen op mijn account”,… Als je personeel moet inzetten om telkens op deze vaak terugkerende vragen te antwoorden, kunnen je kosten als bedrijf hoog oplopen.

Chatbots bieden een oplossing hiervoor: op basis van de input van de klant kan automatisch een antwoord geformuleerd worden waarmee de klant verder kan. Het is in deze sector dat Clever zich bevindt: deze onderneming, opgericht door Maarten Verschuere, heeft een eigen technologie ontwikkeld om snelle en betaalbare chatbots te creëren die in verschillende contexten kunnen ingezet worden.

“Toen ik als data scientist samenwerkte met marktonderzoeksbureau Profacts en een retailer ons vroeg hoe hij zijn klanten beter kon begrijpen, beslisten we om niet alleen onze inzichten te bieden maar ook de oplossing, namelijk chatbots. Het is op die manier dat de chatbot-technologie van Clever ontstaan is.” – Maarten Verschuere, oprichter van Clever


Activiteit

Clever analyseert klantengedrag en ontwikkelt voor haar klanten chatbots die ze kunnen inzetten als communicatiemiddel, doorgaans als onderdeel van hun website. Chatbots geven onmiddellijk een automatisch antwoord op de vraag van de klant. Indien de vraag te moeilijk is voor de chatbot, kan een medewerker natuurlijk nog altijd zelf een antwoord geven.

Chatbots leveren wat de klant van vandaag zoekt: ze maken een makkelijke en snelle oplossing op maat van de klant mogelijk. Ze zijn niet alleen een tool voor customer service, maar kunnen ook een manier zijn om leads binnen te halen en zo de conversie van je bestaande website te verhogen.” – Maarten Verschuere, oprichter van Clever
De chatbot die Clever ontwikkelde voor marketingbureau Shortcut

De chatbots van Clever zijn intussen beschikbaar in zo’n 12 talen. Bovendien kunnen ze geconnecteerd worden met het CRM-systeem van het bedrijf.

Een voorbeeld: als een klant vraagt waarom hij zijn krant niet ontvangen heeft, kan er via de koppeling tussen de chatbot en het CRM-systeem meteen nagekeken worden of zijn abonnement bijvoorbeeld verlopen is en hij om die reden zijn krant niet heeft ontvangen.

Afhankelijk van het project kan eerst een data-analyse gemaakt worden voor de klant. Op die manier kan Clever gerichter te werk gaan bij de ontwikkeling van de chatbot voor de klant.


Team

Maarten Verschuere richtte in 2016 Clever op en houdt zich als CEO bezig met het dagelijkse management van de onderneming. Hij studeerde Economie en behaalde een bijkomend masterdiploma in Marketing Analytics.

Via data ontdekken hoe bedrijven hun klanten beter kunnen bedienen en zo de customer lifetime value verhogen, dat is Maartens expertise.

Na zijn studies belandde Maarten bij supermarktketen Tesco in Londen, waar hij als data-analist werkte. Na een gelijkaardige functie in Parijs bracht zijn volgende carrièrestap hem naar Cincinnati, waar hij voor Procter & Gamble data-analyses deed voor verschillende merken van deze onderneming.

Toen het gezinsleven Maarten terug naar België bracht, werkte hij als freelance data-analist voor Colruyt. Hij begon ook samen te werken met het marktonderzoeksbureau Profacts, waar hij leerde dat de klant op de eerste plaats komt. De voorzet voor Clever was gegeven!

In het begin van Clever werd de technologie voor de chatbots op punt gezet en werd alles marktklaar gemaakt. De eerste grote projecten liepen binnen en de groei van Clever ging snel: intussen bestaat het team al uit 7 mensen. Het team is een mengeling van data scientists, developers en marketeers. Samen zorgen zij ervoor dat de projecten van Clever vlot verlopen en dat het bedrijf blijft groeien.

Het Clever-team
"Clever heeft een fantastisch team om mee samen te werken." - Angelo Callant, Managing Partner Shortcut

Door het indrukwekkende groeiverhaal van Clever werd oprichter en CEO Maarten Verschuere genomineerd voor de award van Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het jaar door JCI, een netwerk van ondernemers.


Klanten

Clever heeft natuurlijk zelf een chatbot op haar site

Clever is er voor klanten die hun customer success willen verhogen via het beter begrijpen van de behoeften van klanten en het inzetten van artificieel intelligente chatbots.

De voordelen voor de klanten zijn niet te onderschatten: ze kunnen er heel wat tijd en kosten mee besparen omdat het personeel zich kan bezighouden met uitdagendere en minder repetitieve zaken dan het beantwoorden van vaak terugkerende vragen van klanten.

De chatbots leveren als first line binnen een klantendienst dus zowel efficiëntie als meer uitdaging voor het personeel op.

Clever is ontstaan vanuit de gedachte dat de klant centraal staat en dat chatbots handige tools zijn om hierop in te spelen. Dit principe van customer centricity trekt Clever door naar haar eigen klanten.

Ze krijgen dan ook de nodige opleiding om te leren werken met de chatbot die Clever voor hen ontwikkelt en ze krijgen een ‘chatbot manager’ toegewezen die hun aanspreekpunt is indien er vragen of problemen zijn.

Het afgelopen jaar ontwikkelde Clever 15 chatbots. De omzet in het laatste kwartaal van 2018 overtrof de som van de omzet van de 4 voorgaande kwartalen.

Het is het doel van Clever om haar product verder te ontwikkelen en te evolueren naar een standaardpakket voor klanten waarmee ze zelf aan de slag kunnen, uiteraard telkens met de mogelijkheid om aanpassingen op maat door te voeren.

“We bieden onze klanten een toegankelijk platform waarbij je geen developer moet zijn om te zien wat er gebeurt in de chatbot. Deze gebruiksvriendelijkheid is een enorme troef.” – Maarten Verschuere, oprichter van Clever

Ondertussen heeft Clever al heel wat klanten kunnen overtuigen. Onder meer de Persgroep, de gemeente Aalter en enkele bedrijven uit de immo- en retailsector staan op het klantenlijstje. Soms schakelen bedrijven Clever in als partner voor de ontwikkeling van een chatbot voor een zakelijke klant, bijvoorbeeld een communicatiebureau dat voor een klant een chatbot laat maken.

De chatbot die Clever ontwikkelde voor de website van de gemeente Aalter
"Dankzij de chatbot-technologie van Clever konden we onze content ontsluiten op een innovatieve en toegankelijke manier." - Ingrid Lambrecht, PhD Researcher KULeuven

Pers

Met haar hoogtechnologische producten en moderne visie op customer service kreeg Clever al heel wat persaandacht. Een selectie uit de persverschijningen van Clever:

- Interview op Bloovi met Maarten Verschuere over de rol van chatbots in de toekomst van customer service

- Clever verscheen in Made in Oost-Vlaanderen met de nominatie van CEO Maarten Verschuere voor de JCI Award voor Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het Jaar

- Artikel op Bloovi over het potentieel van chatbots

Investeer mee in

Clever

Clever kent een snelle groei en is op zoek naar financiering om deze groei verder te ondersteunen. De technologie van Clever heeft haar kwaliteiten bewezen en nu zit de onderneming in een fase waarin ze haar product wil schalen en gebruiksvriendelijker wil maken voor de gebruiker.

De totale financieringsbehoefte van Clever bedraagt 130.000 euro maar in eerste instantie wil de onderneming 50.000 euro ophalen via winwinleningen. Het is de bedoeling om deze winwinleningen als hefboom te gebruiken om de overige 80.000 euro op te halen bij de bank.

De onderneming wil de extra financiële middelen gebruiken om het product verder te ontwikkelen. Daarnaast zal de bijkomende financiering ook gebruikt worden om te werken aan de zichtbaarheid van Clever. De onderneming wil bijvoorbeeld opleidingen geven, deelnemen aan beurzen, spreken op conferenties en meer partnerships sluiten.

“Het aantal aanvragen voor chatbot-demonstraties is dubbel zo groot als het totaalaantal reeds geproduceerde bots. Dat belooft dus voor de toekomst. Investeren in Clever is dan ook investeren in een moderne oplossing voor de noden van de moderne klant.” – Maarten Verschuere, oprichter van Clever

Investeer je mee in deze beloftevolle onderneming die bedrijven de mogelijkheid biedt om de moderne klant een uitstekende service te bieden? Klik dan snel op de knop 'Ik heb interesse' voor meer info!


Updates

23/4/19

Informatienota Clever

Veelgestelde vragen voor investeerders

Wat is de winwinlening?

De winwinlening is een achtergestelde lening met een looptijd van 8 jaar, waarbij Vlaamse ondernemingen tot 200.000 euro kunnen ontlenen bij Vlaamse particuliere investeerders. De interest is minimaal 1% en maximaal 2% en de investeerder ontvangt ook een jaarlijks belastingkrediet van 2,5%. Daarnaast heeft de investeerder recht op een waarborg van 30% op de verloren hoofdsom in geval van falen.

Hoeveel kost het voor mij om te investeren via WinWinner?

Investeren via WinWinner is voor de investeerder volledig gratis. De administratie- en begeleidingskosten voor het afsluiten van een investering liggen volledig bij de onderneming zelf.

Wat betekent de 30% waarborg bij de winwinlening?

Als de ondernemer het bedrag niet kan terugbetalen wegens een faillisement, onvermogen, vrijwillige of gedwongen ontbinding, kan je een schrapping van de lening vragen bij de overheid via de instantie PMV. Als de lening geschrapt wordt, kan het bedrag van de hoofdsom dat definitief verloren is gegaan voor 30% gerecupereerd worden door middel van een belastingkrediet.

Wanneer kan de waarborg van 30% opgevraagd worden?

Indien blijkt dat de onderneming waaraan je geleend hebt de winwinlening  niet meer zal kunnen terugbetalen, kan je een schrapping van de winwinlening aanvragen bij PMV. Investeerders zullen in hun aangifte personenbelasting het totaal verlies moeten opgeven om recht te hebben op de waarborg van 30%.

Moet ik belastingen betalen op het rendement dat ik ontvang op de lening?

Van de 2% interest die je van de onderneming ontvangt wordt zoals bij andere inkomsten van kapitalen en roerende goederen nog 30% roerende voorheffing afgehouden. Deze roerende voorheffing wordt door de onderneming betaald. Bij een interest van 2% ontvang je dus uiteindelijk 1,4% netto interest. Het totale nettorendement inclusief 2,5% belastingkrediet is dus 3,9%.

Kan ik zien hoe lang de campagne van een onderneming nog loopt?

Een WinWinner campagne staat gemiddeld 60 dagen online. In de informatienota van de onderneming kan je zien wat de start- en einddatum van de campagne is.

Kan ik ook vanuit Brussel, Wallonië of het buitenland investeren?

Nee, enkel particulieren die in het Vlaams Gewest gevestigd zijn, kunnen investeren via de winwinlening.

Waarom investeren via WinWinner?

4,5% jaarlijks rendement
30% waarborg via de overheid
€0 kosten voor investeerder
Screening van dossiers
Administratieve ontzorging

Bekijk ook de campagne op

Ga naar Hello Crowd

Kom in contact met deze onderneming

Je hebt nog
00
dagen om te investeren
Of
bekijk de andere campagnes



Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren
Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form