Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Ik blijf mobiel

Belsele
Mobiliteit
Completed

Investeringsbehoefte

85000



Contacteer deze onderneming

Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Contactgegevens

Pitch

In een eerste fase werd  een concept store “Excperience Center for mobility scooters” opgericht  Onze klanten kunnen hun juiste type van scootmobiel testen op een uniek testparcours. Men kan kiezen tussen nieuwe en 2de handscooters met garantie.( Eigen hersteldienst, onderhoud, eigen import en opkuis ter plaatse.) Men kan huren, huurkopen, aankopen of R.I.Z.I.V. aanvragen. Deze belevingswinkel voor 70+ers  is een uitstap waard!

 

We willen nu starten met  fase 2 : het uitrollen van deze belevingswinkel in een dealernetwerk.: Een franchising-concept voor sociale incubatie bedrijven.

Met ons bedrijf Clarybel bvba ( Handelsmerk , www.ikblijfmobiel.be, ) willen wij de belangrijke volgende fase realiseren. Na de succesvolle opstart , in 2016,van deze belevingswinkel willen wij ook de basis leggen om een sociaal incubatiebedrijf en sociaal invoegbedrijf te worden via “social franchising” . Om dit alles te realiseren wensen wij ons werkkapitaal te verhogen. 

Bijna zeven  jaar geleden hebben wij ( Kristien en Filip) beslist om iets gezamenlijk op te zetten. Nu de kinderen oud genoeg zijn en Filip jaren beroepshalve buitenlandse reizen maakten was het tijd voor iets gezamenlijks voor en van onszelf.  Na een grondige bestudering van de markt (doelgroep senioren) zagen wij een grote nood aan mobiliteitsmiddelen en de behoefte van senioren om langer thuis te blijven.

Van bij de oprichting van ons bedrijf Clarybel bvba ( Belscooters en ikblijfmobiel zijn handelsnamen) staat partnership , samenwerking en participatie centraal.  In onze statuten staat van dag 1 ingeschreven dat 10% van de winst verdeeld zal worden onder de werknemers. Uit eigen ervaring weten we dat participatieconcepten werken.

Binnen het bedrijf hebben wij al verschillende samenwerkingsakkoorden afgesloten, dus wij staan daadwerkelijk open voor samenwerking. Wij willen met ons project/bedrijf naar  de volgende groeifase en hiervoor willen we zeker nieuwe participaties en samenwerkingen aangaan. Ook werken met kansengroepen is een doel.

Product/Dienst

 Wat is nu onze unieke benadering ?

Een scootmobiel winkel waar de klant ( 70+-er) centraal staat en alles rustig kan uitproberen op een vrij uniek testparcours.

Bij de opstart heeft de regionale TV hierover een reportage gemaakt.

Wij maken het verschil door ons volledig te specialiseren in mobiliteits-hulpmiddelen, dit ten opzichte van een thuiszorgwinkel die eerder  alles aanbieden vanuit een “warenhuis” invalshoek. Tijdens onze zeven jaar zijn wij hierdoor bekend geraakt.

Onze aanpak kenmerkt zich door 4 basisprincipes.

Onze klant haar/zijn mobiliteit staat centraal: Onze klant komt binnen en het wordt haar onmiddellijk gemakkelijk en gezellig gemaakt. Een lekkere koffie en aangename zetel maakt het gesprek vertrouwelijker. Tijdens ons oriënterend gesprek proberen we de reële mobiliteitsbehoefte te begrijpen om zo het juiste toestel aan te bieden. 

Duidelijke informatie en een correcte uitleg:

We nemen onze tijd om duidelijke uitleg te geven.  We komen met onze modellen zelfs tot bij u aan de zetel gereden. Als u om een mobiliteitstoestel komt sleuren wij u niet doorheen de hele winkel. 

 We bekijken met onze klant alle  terugbetalingmogelijkheden ( mutualiteit, VAPH , R.I.Z.I.V. , gemeentelijke , .. ) en beheren het dossier van aanvraag tot terugbetaling.   We leggen met plezier alle mogelijke mobiliteitsformules uit ( Huur, Aankoop , Huurkoop , R.I.Z.I.V. … )

Ons unieke testparcours maakt het verschil: Ons “piece-de-resitance”  een uitgewerkt testparcours (binnen en buiten) geven de klant het juiste gevoel en het vertrouwen om de juiste keuze te maken. Een scootmobiel is voor de meeste klanten een totaal nieuw vervoermiddel. 

Een correcte uitleg en opleiding maakt het verschil. Al onze toestellen kunnen onmiddellijk uitgebreid getest worden op een veilige plaats en onder begeleiding.  Ons rollator testparcours focust zich vooral op een correcte houding  bij het gebruik van een rollator.

Alle herstellingen worden zo snel mogelijk uitgevoerd. Pech onderweg ? Geen nood dank zij onze samenwerking met een callcenter kunnen wij via onze Happy Scooting”-service 24/7 garanderen dat we binnen de 30 minuten de klant kunnen repatriëren en dit met de scootmobiel.

Onze eigen hersteldienst en onze mobiele werkplaats garanderen een snelle service. Desgewenst zorgen wij voor een vervangscooter.

Wat is het “social franchising” model ?

We willen dit belevingsconcept voor 70-ers in eigen beheer ( volgende winkel) en via “social Franchising” laten groeien.

We willen het klassieke franchising “verrijken” met ons sociaal engagement om mensen uit het sociale economie circuit (50-plussers, minder validen, .. ) een kans te geven via dit concept. 

We willen dit model in een franchising concept aanbieden aan sociale organisaties , gemeenten , steden , OCMW’s en lokale vzw’s.  Hierdoor kan zowel de service naar scootmobielen en senioren  groeien en een werkend businessmodel uitgewerkt worden voor de sociale economie.

Team

Bijna zeven jaar geleden hebben wij (Kristien en Filip) beslist om iets gezamenlijk op te zetten. Nu de kinderen oud genoeg zijn en Filip jaren beroepshalve buitenlandse reizen maakten was het tijd voor iets gezamenlijk voor en van onszelf.  Na een grondige bestudering van de markt (doelgroep senioren) zagen wij een grote nood aan mobiliteitsmiddelen , de specialisatie hierin en de behoefte van senioren om langer thuis te blijven. Het antwoord : mobiliteitsscooters voor senioren.(20.000 in België per jaar).

Van bij de oprichting van ons bedrijf Clarybel bvba (ikblijfmobiel is de handelsnamen) staat partnership , samenwerking en participatie centraal.  In onze statuten staat van dag 1 ingeschreven dat 10% van de winst verdeeld zal worden onder de werknemers. Uit eigen ervaring weten we dat participatieconcepten werken.

Verder zal dit academiejaar 2016-2017 , onze dochter Charlotte , afstuderen als Bachelor in Orthopedie , zij zal ook in de zaak komen en verder zetten, wat meteen onze lange termijn doelstelling bevestigd.

Markt

De persoonlijke mobiliteit voor senioren wordt steeds belangrijker dit door het langer thuisblijven en door de steeds groter wordende groep.  Deze beide factoren, samen met het verhoogde gebruik per 100 senioren , maakt dat dit een belangrijker groeimarkt is. 

Prognose markt jaarlijkse groei 20 % tot 2030.  Door deze groei verhoogt de nood aan servicepunten en specialisatie in mobiliteitshulpmiddelen. Ik blijf mobiel (Clarybel bvba) wil hierop een antwoord bieden.

Momenteel is de markt van gespecialiseerde mobiliteitshulpmiddelen nog eerder beperkt.  We zijn met een 5 tal soortgelijke winkels. Uiteraard worden ook scootmobielen aangeboden via thuiszorgwinkels en bandagisten , doch eerder als onderdeel van een heel gamma. Vooral de nood aan servicepunten zal stijgen de komende jaren.  Deze trend heeft zich al doorgezet in Nederland en zal weldra volgen in België.

In deze groeimarkt ligt nog een grote opportuniteit voor specialisten en we zien de evolutie net zoals deze zich voordoet bij brillen en gehoorapparaten .  Van “ziekenkas-brilletje tot ketens van optiekers”. 

Onze sterkte is onze focus en klantgerichte aanpak. De mogelijke zwakte is dat we enkel op 1 locatie zitten en om iedereen in België een zelfde soort service te bieden willen wij ons winkelconcept én onze social franchising verder zuurstof geven  

Financieringsbehoefte

Ik blijf mobiel haalde reeds € 25.000 op via een banklening.

Om fase 2 te realiseren hebben wij een verhoging van ons werkkapitaal nodig.  Door het concept eerst zelf uit te werken en het nadien daadwerkelijk te testen hebben wij naast de kennis ook de ervaring om dergelijke conceptstores op te starten, een ervaring die echt noodzakelijk is.  Pas nadat we zeker zijn dat dit werkt en een analyse van waar zulke winkels kunnen gepositioneerd worden willen we nu de volgende fase opstarten. 

Wij hebben hiervoor een extra financiering nodig van 95.000 € , momenteel hebben we reeds een winwinlening lopen van 10.000 €  dus de werkelijke behoefte is 85.000 €

Dit is voorzien voor 2 projecten:

  1. Een tweede winkel, inrichting winkel, opleiding personeel (sociale economie doelgroepen), uitbreiding van stock
  2. Opstart ‘social frenchising” project, feasability studie (met subsidies van vlaanderen ondernemen), opstart procedure en franchising concept (wettelijke procedure) 

Onder de huidig financiering hebben we reeds een klassieke financierinf via KBC onder de vorm van a. Vast voorschot  : 75.000 € b. investering lichte vracht ( mobiele werkplaats)  en inrichting conceptstore 15.000 

Beschrijving

Meer ondernemingen ontdekken