Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Investeer in

100% gefinancierd

Kolonie

Gent
Horeca

40000

totale investeringsbehoefte

5000

minimale investering
Interesse om te investeren?
Bekijk de actieve campagnes ⟶

Waarom Kolonie?

Gent is een bruisende stad boordevol jonge mensen. ’s Zomers is er veel te doen. De Gentse Feesten, Patersholfeesten, Bar Bricolage of de vele andere leuke initiatieven toveren de stad om tot een feestelijke, levende plek. In de winter schakelt Gent een vitesse terug. Met duizenden studenten aanwezig is er net een nog grotere vraag naar oprechte cultuur en uitgaans- gelegenheden in deze periode. 

Tegelijkertijd vormt er zich ook een probleem voor de vele kunstenaars die Gent telt. Er zijn weinig betaalbare, aantrekkelijke locaties of platformen waar ze naar kunnen kijken als ze met hun passie naar buiten willen treden. Wanneer zij hun werk aan de man willen brengen willen ze dit doen op centraal gelegen, leuke locaties waar ze zekerheid hebben van publiek. Als men deze filter gebruikt blijkt het aanbod uitermate schaars

Een unieke combinatie van kunst, cultuur en het Gentse nachtleven. Een kolonie biedt ruimte voor alle vormen van kunst gecombineerd met een nieuw horecaconcept. 

Hoe werkt het?

De Kolonie bestaat uit een groot pand met enkele verdiepen waar evenementen, feesten en expo’s kunnen worden georganiseerd. Het heeft een podium, een pop-up shop, een bar... Alles wat je nodig hebt om een cultureel evenement te laten plaatsvinden is aanwezig.  

Productioneel is dit voor evenementen van het plug & play principe. Je moet de deuren openen en alles staat al klaar. Met deze insteek nodigt Kolonie externe organisaties uit om hun ding te komen doen en organiseren ze zelf maar een beperkt aantal events per maand. 

Dit trekt (kunst-)collectieven aan vanwege het “Minimal-Effort-Principe”. Per week zijn er verschillende feesten en optredens georganiseerd door externen die elk hun voetafdruk hebben binnen hun niche. Zij promoten hun evenementen aan hun kringen en trekken veel volk naar de Kolonie. Op die manier komt een enorm publiek in contact met de zaak. Ieder kunstproject of evenement trekt een andere doelgroep mee naar Kolonie, waardoor groepen beginnen te cumuleren en de bar voor iedereen een vaste stek wordt in de stad. 

Naast de live-concerten worden er tijdens het weekend kleine concepten uitgewerkt die vooral gericht zijn op dansgelegenheid. Al dan niet in samenwerking met een externe organisatie resulteert de combinatie van een zorgvuldig gekozen dj en een bijpassend decor in een unieke avond die op weinig andere plaatsen zijn gelijke vinden. 

De voortrekker van de eigen producties is Lucas Standaert, die reeds de programmatie verzorgde op een groot aantal locaties

  • Café Afsnis, een lichtbruine kroeg met één van de meest unieke muziekprogrammatie in het Gentse de voorbije jaren.
  • Bar Bricolage, een culturele zomerbar met een uiteenlopende en originele line-up.
  • Bar Wilson, een tijdelijk café in de Oude Bibliotheek Gent Zuid.
  • Copacobana Festival, waarbij Lucas als assistent optreedt bij het vastleggen van de line-up.
  • Once Upon A Festival, een festival in Laarne dat 3 edities kende. 

Naast de eerste ruimte bevindt zich “de store”: twee ruimtes waar kunstenaars hun werk kunnen tentoonstellen aan een zeer lage prijs. Dit gezien zij mensen naar de bar trekken en dus ook voor inkomsten voor de Kolonie zorgen. Voor een gemiddelde periode van twee weken kunnen zij wat dan ook verkopen, of het nu gaat om platenhoezen die ze ontworpen hebben, tot kleren of versierde sneakers... 

Maar er is ook plaats om video’s te promoten, en dit op een zeer originele manier. De toiletten zijn betegeld met zwarte en witte tegels, waar af en toe eens zwarte tegel is vervangen door een scherm. Daarop worden kortfilms afgespeeld die naar ons zijn toegestuurd, met de contactgegevens erbij. Zo kunnen kijkers bij interesse de makers en de personen achter de film contacteren. Deze installatie zal echter pas ettelijke maanden na opening geïnstalleerd worden. 

Team

Mike lemmens - vennoot 

Mike heeft er al een aantal jaren opzitten in de horeca. Begonnen op de oude markt in Leuven (Eclips, Revue, Cosmopole) is hij doorgestroomd naar het clubleven. Van Club Silo in Leuven naar Fuse in Brussel en Charlatan in Gent. In deze laatste werkte hij een zevental jaar. Je kent hem waarschijnlijk wel, zowel verantwoordelijk voor je kater als het watertje achteraf. Na de charlatan stond hij nog een aantal keer achter de toog van Ampere in Antwerpen en Kerk in Gentbrugge.

Mike studeerde rechten aan de UGent en de VUB maar naar het einde toe van deze studies begon hij te twijfelen... toog of toga? Met het motto half werk is geen werk zette hij zich eraan. Na mee aan de wieg te staan van de overname van cafe Aap en Giraf (vennoot) richtte hij het prachtcafé Steen mee op. In deze zaken is hij een van de drijvende krachten die instaat voor de dagelijkse werking. 

Lucas Standaert - vennoot 

Lucas staat vooral gekend voor projecten zoals Café Afsnis, Bar Bricolage, Bar Wilson, Bar Steen, Aap & Giraf en Once upon A Festival. Hij heeft ook al een pak stenen bijgedragen aan projecten zoals Nest (Gent), Copacobana Festival en Waking Life in Portugal. 

Reeds op zijn 17 jaar werd hij een drijvende kracht achter het project dat uitgroeide tot “Once Upon A Festival” en ondersteuning van kleinere evenementen. Na een opleiding bestaande uit Wijsbegeerte (UGent), Architectuur (Sint-Lucas), Grafische (Kask) en schilderkunst bleef Lucas aangetrokken tot stad Gent. Na een korte carrière als een fantastische afwasser in Het Keizershof is hij beland in Café Afsnis, hier is hij dan ook op ettelijke jaren opgeklommen tot zaakvoerder. Ondertussen, enkele jaren later is het café uitgegroeid tot een vaste waarde met een innoverende muzikale programmatie.

Maar nog steeds was de ambitie hem te veel en heeft hij in TOTUM vzw soelaas kunnen vinden. Projecten zoals Nest, Bar Wilson, Bar Bricolage, Copacobana, Steen, Kolonie, Aap, Giraf, ... waren het gevolg. Hiernaast is hij ook Art Director voor het festival Waking Life in Alentejo, Portugal.

2 woorden: Onuitputtelijke kracht! 

Hoe zijn deze twee vrienden nu op het idee gekomen van Kolonie? 

Na het succes van Bar Bricolage te ontleden merkten we dat er veel plekken zijn in Gent waar je eens een optreden kan meepikken, een expo kan bezichtigen of kan genieten van een goeie film. Maar er is geen plek waar je aan een constante kan genieten van de sfeer die het teweeg brengt als je dit allemaal samenbrengt onder één dak. Laat staan dat je dit ook nog eens laat plaatsvinden op een plek waar ze op kwalitatieve manier de kunst van horeca aan de man brengen. Dit geeft voor Gent zo’n unieke sfeer dat het niet anders kan dan een magneet zijn voor iedereen die ook nog maar een beetje kan genieten van een lekker deuntje, een fris drankje een snuifje cultuur.

Klanten

Ons doelpubliek is heel breed. Zolang het maar gezellig blijft. 

De volkse gezelligaard, de vinylsnob, de expo-connaiseur, de broccante-fanatiekeling, de gezapige caféganger, de onbewuste toerist of de avontuurlijke student; iedereen is welkom. Het is net die mengeling van allerhande dat het maakt tot een gezellige broeihaard. De typische term “kruisbestuiving” is hier wel van de orde. De sfeer en de attitude van een uitgangsbuurt hangt er, net zoals ook de volkse attitude van de rommelmarkt en de oude Gentse tradities aanwezig is. Die ruwe uitgaansmentaliteit van de studenten en de volkse attitude van de ouwe garde zorgt voor een (h)eerlijk cultureel contrast waardoor je in een gezellige buurt in een grootstad waant. Onze zaak zal ook 18 uur per dag open zijn dus iedere klant heeft zijn moment van passage.  

Met een gelijkaardige attitude hebben we in al onze zaken een eigen klantenbestand kunnen opbouwen. Deze zaken draaien allemaal heel sterk op hun eigen manier. Binnen iedere vier muren raken we op regelmatige basis onze maxima. Ondanks dat elke zaak echt wel een eigen specifieke sfeer nastreeft is ieder klantenbestand even gevarieerd. 

Investeer mee in

Kolonie

Om de groeiplannen te realiseren is Kolonie op zoek naar bijkomende financiering van 40.000 euro. Er werd reeds 24.000 euro opgehaald aan andere investeringen. 

Aanvullend wordt een crowdfundingcampagne via Hellocrowd gelanceerd om bijkomende financiering op te halen.

Mike en Lucas zoeken mensen die geloven in hun visie, het verhaal dat ze zullen schrijven en hen willen helpen om het volgende hoofdstuk in gang te zetten. Het bedrag van 40.000 euro zal na de zomer worden aangewend om het pand verder te verbouwen.

Heb jij interesse om te investeren in dit stukje cultuur dat Gent levend houdt? Neem dan zeker contact op bij interesse! We bespreken graag de mogelijkheden.

Kolonie

Gent
Horeca

Investeer mee vanaf
€5000




Completed

Investeringsbehoefte

40000



Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Bekijk ook de campagne op

Ga naar Hello Crowd

Contactgegevens

Ontdek meer ondernemingen ⟶