Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

ONAK

Gent
Kano's
Completed

Investeringsbehoefte

95000



Contacteer deze onderneming

Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Contactgegevens

Pitch

 

ONAK streeft ernaar om de balans tussen het hectische werkleven en de rust van de natuur te versterken. Onze producten zorgen ervoor dat je heel makkelijk en zonder zorgen op avontuur kan vertrekken, zowel in de stad als in de ruige wildernis.

Ons eerste product, de ONAK-kano, doet deze visie alle eer aan.

Deze valies op wieltjes vouwt in 10 minuten uit tot een kano van topkwaliteit. 

Hij is makkelijk te transporteren met de auto, het vliegtuig, het openbaar vervoer of te voet en kan overal worden opgeborgen. Dit alles zonder een fortuin te kosten, dankzij ons gepatenteerde ontwerp en technologie. Met onze kano kan je altijd en overal het water op!

Deze zomer hielden we een succesvolle Kickstarter Campagne die meer media aandacht heeft gekregen dan we ooit hadden kunnen dromen (Time Magazine, de Tijd, het VRT-nieuws, National Geographic, VTM, De Morgen,..). We haalden € 235 000 op, 156% van ons doel, en wonnen Bizidee, een Outdoor Industy Award en een GearLimits Great Gear Award. Dankzij het enorme bereik dat we hiermee haalden hebben we ondertussen meer dan 280 kano’s verkocht in 26 landen en kregen we reeds de vraag van meer dan 25 winkels, waaronder A.S.Adventure, Globetrotter en Montbell, om onze kano’s te verkopen.

Verder zijn tal van mensen geïnteresseerd om ambassadeur te worden, hun avonturen te delen en onze kano te verkopen via ons online platform. Naast de content die ons eigen dedicated team produceert willen we via dit platform onze klanten de mogelijkheid geven om hun kano-avonturen te delen via een persoonlijke link die bij hun kano hoort: “onak.by/naam”. Deze kano-avonturen worden gegroepeerd op een online kaart, zodat iedereen een mooie kanoroute kan vinden dicht bij huis. Ambassadeurs kunnen geld verdienen wanneer iemand via hun link een kano koopt.

Tegen 2021 willen we minimaal 2% van de Westerse markt veroveren, maar er zit ook veel potentieel in de Aziatische markt. De interesse is enorm en we breken duidelijk een nieuw marktsegment open. Hoewel het enthousiasme binnen clubs groot is en veel van onze klanten via hen bij ons terecht zijn gekomen heeft 75% van onze klanten nooit eerder een kano gekocht.

Om deze plannen te realiseren moeten we investeren in marketing, het team en de verdere ontwikkeling van onze producten. Allemaal zaken waarvoor budget moet worden vrijgemaakt.

Help jij ons om onze doelen te overtreffen?

Product/Dienst

ONAK is een valies op wieltjes die in 10 minuten uitvouwt tot een kano van topkwaliteit. Hij is makkelijk te transporteren en kan overal worden opgeborgen. Dit alles zonder een fortuin te kosten, dankzij ons gepatenteerde ontwerp en technologie. Met onze kano kan je altijd en overal water op!

Wat maakt de ONAK zo aantrekkelijk ten opzichte van andere modellen:

Het materiaal: speciaal ontworpen voor de kano, ontzettend stevig, recycleerbaar en kan duizenden keren geplooid worden. Het design laat toe dat de romp uit één plaat geperst wordt, met een minimum aan extra verstevigingsonderdelen. Het materiaal zelf is lichter dan water en heeft nog meer drijfvermogen door de honingraatcellen binnenin. Onze boten zijn hierdoor werkelijk onzinkbaar.

Transporteerbaar en compact: opgevouwen is de kano een koffer op wieltjes van 120 x 40 x 25 cm met een gewicht van 17kg. Na een tochtje neem je hem gewoon mee terug naar huis. Je kan hem opbergen op tal van locaties. De ONAK meenemen met het openbaar vervoer, de auto, het vliegtuig of simpelweg te voet: het is allemaal mogelijk!

Prijs-kwaliteit: de prestaties van de ONAK zijn vergelijkbaar met die van topmerken. Hij is enorm stevig, stabiel, makkelijk te manoeuvreren en snel. Toch kunnen we hem aan een aanvaardbare prijs aanbieden, aangezien de productie van de boot quasi volautomatisch gebeurt in enkele minuten, terwijl de productie van klassieke boten ettelijke uren handenarbeid vereist.

 

Naast onze kano’s verkopen we op dit moment ook accessoires zoals waterdichte zakjes, peddels en zwemvesten. Dit gamma accessoires willen we nog uitbreiden met onder andere een koppelstuk voor de fiets en zwemvesten.

Tot slot zijn ons materiaal en onze origami technologieën ook zeer interessant voor andere toepassingen. Zo zien we zelf op korte termijn veel potentieel in een romp die geschikt is voor een roei-, motor- en zeilboot en lopen er verscheidene projecten met partners die er producten voor andere markten mee willen ontwikkelen.

Team

Management team

Otto Van De Steene

Otto is designer bij ONAK en is al van jongs af aan geïnteresseerd in outdooractiviteiten. Hij groeide op in Zwalm, een kleine gemeente op het platteland, en ontwikkelde er een voorliefde voor de natuur en het buitenleven. Op zijn 8ste sloot hij zich aan bij de JNM, een groene jeugdbeweging, waar hij Thomas leerde kennen en waar hij voor het eerst zou kanovaren. Otto erfde zijn vaders creativiteit en zijn grootste passie is fotografie. Voor hij ONAK opstartte, studeerde Otto Creative Design en werkte hij als verkoper bij A.S. Adventure.

Ervaring
  • Kanovaarder, backpacker
  • Creatieve duizendpoot
  • 4 jaar verkoopservaring @ A.S.Adventure
  • 3 jaar fotograaf voor “Brussels Philharmonic”
  • Fotograaf, videograaf,... (www.fotto.be)
  • Ervaring met graphic & digital design, studies @ Luca school of Arts
Thomas Weyn

Terwijl Otto het creatieve gedeelte van ONAK verzorgt, neemt Thomas de analytics en het ingenieursgedeelte op zich. Thomas spendeerde de helft van zijn jeugd in België en de andere helft in Frankrijk, waar hij op zijn 6de kennismaakte met de kano. Hij is sindsdien nooit gestopt met kanovaren. Zijn twee andere grote passies zijn wetenschap en technologie. Daarom studeerde hij voor Burgerlijk Ingenieur -  Toegepaste Natuurkunde. Thomas werkte 2 jaar bij Ucamco (CAM solutions voor de PCB industrie) toen het begon te kriebelen om, net als zijn vader, zelf te ondernemen. Hij richtte in bijberoep zijn eigen webdevelopment bedrijf op.

Thomas zag meteen een groot potentieel toen Otto het idee van een opvouwbare kano pitchte tijdens een kanotochtje. Samen gingen ze aan de slag om dit idee uit te werken.

Ervaring
  • Kanovaarder sinds kindertijd
  • Master Burgerlijk Ingenieur - Toegepaste Natuurkunde
  • Leidt al jaren succesvol zijn eigen webdevelopment bedrijf
  • 3 jaar ervaring bij Ucamco, o.a. CAM software maken en plotters voor de PCB industrie (ervaring die essentieel is gebleken wanneer hij met de productie van ONAK begon)
  • Programmeerervaring in verschillende talen en domeinen
Dominique Laane

Dominique was jarenlang outdoor en disctrict manager bij A.S. Adventure. Hij heeft een master in Industrial Enterprise policy en oefende verschillende managementfuncties uit bij, bijvoorbeeld, Makro.

In zijn vrije tijd is hij een gepassioneerd klimmer en hij is stevig verankerd in de Belgische klimwereld.

Dankzij zijn ervaring en interesses heeft hij een grondige kennis van de outdoor markt. Momenteel is Dominique onze voornaamste adviseur en hij helpt ons met de marketing. Hij werkt zo’n 20 tot 30 uur per week voor ONAK en zal vanaf april 2017 voltijds aan de slag gaan. (Dominique beheert nu nog een bos commercialisatie project voor enkele gemeentes in Limburg).

Employees

Nele Braux

Nele studeerde Taal-en Letterkunde Nederlands - Engels en werkte enkele jaren voornamelijk als productie assistente in de Belgische film- en televisie wereld. De liefde voor een mooi product met een goed verhaal en haar organisatorische achtergrond, brachten Nele bij ONAK,waar ze momenteel de communicatie en administratie verzorgt.

Adviserende aandeelhouders

Bert Van Wassenhove

Bert heeft al een lange carrière in marketing en is ontzettend geëngageerd in het ondersteunen van beginnende ondernemers. Hij was marketing manager voor verschillende bedrijven, waaronder Samsonite, en is de schrijver van het bekende boek “Een Digitaal Marketing Plan in 100 dagen”. Hij adviseert ONAK op dit vlak en is hun contactpersoon bij The CoFoundry.

Kurt Janssens

Master in business economics met majors in IT, finance en strategy. Hij ontmoette Otto via Bryo, een netwerk van jonge ondernemers in VOKA. Toen Otto ONAK pitchte, geloofde Kurt in het potentieel van het team en het product en werd hij een vriend en adviseur. Kurt startte verschillende bedrijven op en is mede-oprichter van Wonderland, een snel groeiend venture development bedrijf dat werkt met tal van nieuwe startups (iMinds, Start-it) en innoverende ondernemingen (KBC). Kurt is voor ONAK een adviseur voor alle strategische beslissingen.

Valentijn Destoop

Eveneens mede-oprichter van Wonderland en de expert in alles wat met design thinking the maken heeft. Hij helpt ons bij alles wat te maken heeft met UX design, Digital branding en het ontwikkelen van onze huisstijl.

Markt

ONAKs ambitie is om tegen 2021 minimum 2% van de Westerse markt (€ 800 000 000 / jaar) te voorzien. Tussen juli 2016 en nu hebben we al 1.5% van de Belgische markt weten te veroveren en ook in andere landen trekt de verkoop aan. Nu reeds gebeurt  65% van onze verkoop in het buitenland, met de VS, Duitsland, Canada en Nederland als grootste afnemers. Zeker in die eerste landen is er een enorm potentieel.

Hoewel onze focus in eerste instantie op deze makkelijk te bereiken markten ligt, merken we ook veel interesse vanuit de Aziatische wereld. Taiwan, Japan en China nemen nu reeds een belangrijk deel van onze omzet voor hun rekening. Indien nodig kunnen we onze marketing strategie dan ook aanpassen om hier extra op in te spelen.

We breken een nieuw marktsegment open. Hoewel het enthousiasme binnen clubs groot is en veel van onze klanten via hen bij ons terecht zijn gekomen heeft 75% van onze klanten nooit eerder een kano gekocht.

Tijd dus om alle onontgonnen gebieden te exploreren. Let’s set sail for this blue ocean!

Financieringsbehoefte

Het doel is om 2% van de markt in handen te hebben tegen 2021. Om dat doel te bereiken moeten we dus investeren in team, marketing en de productie en ontwikkeling van nieuwe producten.

Concreet willen we ONAK laten groeien naar 10 personen tegen het einde van het jaar. Er komen 2 productiemedewerkers bij, 3 marketing medewerkers (één manager en twee op verplaatsing voor sales en content creation). Daarnaast komen er ook nog twee mensen bij om de verkoop aan retailers te verzorgen en voor de client support/after sales.

Om onze marketing goed op gang te brengen willen we investeren in ons online avonturen en ambassadeurssysteem en in campagnes om dit te promoten. Hierbij zullen we dezelfde opbouw gebruiken als tijdens de Kickstarter campagne.

Als laatste willen we ook investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten zodat we de concurrentie steeds voor blijven. Zo staat bijvoorbeeld de ontwikkeling van een koppelstuk voor de fiets gepland voor de 2e helft van 2017, maar ook andere verbeteringen en/of nieuwe producten staan op de planning.

Indien je meer info wenst over onze groeiplannen, neem contact op via WinWinner en wij lichten jou graag alles toe.

Financiële behoefte: € 95 000 via de winwinlening en/of de tax shelter voor startende ondernemingen.

Reeds behaalde omzet: € 250 000

Reeds opgehaalde investeringen: € 370 000

In de pers

ONAK kwam al ontzettend veel in de pers.
Hieronder een overzicht van de voornaamste vermeldingen:

ONAK won in 2016 Bizzidee

Beschrijving

Meer ondernemingen ontdekken