Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Investeer in

Gefinancierd

Romain Roquette

Gent
Horeca

70000

totale investeringsbehoefte

5000

minimale investering
Interesse om te investeren?
Bekijk de actieve campagnes ⟶

Snel, casual en gezond eten, daar staat Romain Roquette voor. Deze salad bar biedt haar klanten een goed alternatief in het onevenwichtige lunchaanbod. Oprichters Mathieu Daems en Brecht Kerckhof -surfend op de golf van bewustwording rond gezonde voeding- beslisten om iets te doen aan dit onevenwicht toen ze zo'n 3 jaar geleden merkten dat er weer een aantal hamburgerzaken opende in Gent.

Want een lekkere en voedzame lunch vinden is geen makkelijke opdracht; enerzijds zijn er als lunchopties de redelijk goedkope klassiekers zoals belegde broodjes en voorgemaakte maaltijdsalades. Qua voedingswaarde en smaak kunnen deze echter al eens tegenvallen. Anderzijds zijn er de zware lunches, die niet alleen veel tijd vragen om ze op te eten, maar ook voor een flinke middagdip kunnen zorgen omdat de vertering ervan veel energie vergt.

“Bij Romain Roquette willen we top of mind worden als mensen aan een slaatje denken. Waar onze concurrenten hun slaatjes vaak de avond voor de verkoop al samenstellen, doen wij dit à la minute. Hierdoor kunnen we ons ook makkelijk aanpassen aan allerlei intoleranties en allergieën.” – Mathieu Daems, co-oprichter Romain Roquette

Een belangrijk punt hierbij is het eetgemak van de klant. Zo wordt de dressing al gemengd met de sla. Dit vermijdt gesukkel met sauspotjes of croutonzakjes.


The salad bar

Romain Roquette is een uitgelezen plek voor een voedzame lunch zodat je klaar bent voor een actieve middag. De salad bar zet bewust alleen in op sla:

“We willen ons publiek echt opleiden om meer slaatjes te eten en op die manier de referentie worden voor een snelle, gezonde lunch. Om top of mind te worden, is er een bewustwording nodig bij de mensen dat salades ook lekker kunnen zijn. Een man die bijvoorbeeld door zijn vrouw meegesleurd wordt naar Romain Roquette maar ons achteraf de hemel in prijst, dat is het meest bevredigende gevoel.” – Brecht Kerckhof, co-oprichter Romain Roquette

Romain Roquette wil haar slaatjes zo toegankelijk mogelijk maken. Daarom biedt de onderneming 3 mogelijkheden om van de maaltijden te genieten: je kan je slaatje opeten in het hip ingerichte restaurant, je kan het zelf komen afhalen of zelfs laten leveren via Deliveroo. Ongeveer de helft van de bezoekers kiest voor een slaatje in het restaurant zelf, maar met respectievelijk 35% en 15% van de omzet zijn afhalingen en leveringen niet te onderschatten verkoopkanalen.

In het tweede jaar van haar activiteiten haalde Romain Roquette 40% meer omzet dan in het eerste jaar. Het jaar erna nam de omzet toe met nog eens 10%.

Constant op zoek naar verfijning en verbetering

Aangezien Romain Roquette zich volledig toelegt op slaatjes, is de onderneming vanzelfsprekend constant bezig met het op punt zetten van haar producten. Romain Roquette streeft dan ook naar een perfecte balans tussen zuur, zoet en zout in de recepten. Hiervoor werkt Romain Roquette samen met Blend Brothers, dat nieuwe recepten uitdenkt op basis van de laatste trends.

Ondertussen bestaat Romain Roquette al een drietal jaar, met een aanbod dat steeds mee evolueert met de food trends, zonder af te doen aan de klassiekers. De keuken houdt bovendien ook rekening met allerlei intoleranties en allergieën om een toegankelijke keuze te bieden aan een zo breed mogelijk publiek.

Tijd voor de volgende stap

De Gentse vestiging van Romain Roquette is aan het groeien en daarom vindt de onderneming het een gunstig moment om het succesverhaal uit te breiden naar Brussel. Romain Roquette huurt al een pand voor een nieuwe vestiging. Aangezien working professionals de belangrijkste doelgroep van Romain Roquette zijn, ligt deze nieuwe vestiging in een zakenbuurt. In een straal van 100 meter rond de plek waar de Brusselse Romain Roquette komt, werken zo’n 5.000 mensen. Een enorme potentiële markt dus!

In de Brusselse vestiging zal een vertical farming wall worden geïmplementeerd. Hierop zullen salades en microgreens worden gekweekt die zullen worden verwerkt in de salades van Romain Roquette.


Voor deze vertical farming wall werkt Romain Roquette samen met Dries Bovijn van Mother, een bedrijf dat inzet op het zelfvoorzienend maken van gezinnen en professionelen voor het kweken van gewassen en met Tom De Windt van Pachagreens, een pionierbedrijf op vlak van het kweken van microgreens. Je kan de microgreens van Pachagreens al in verschillende supermarktketens vinden. Een andere partner bij de vertical farming wall is Ferme Abattoir, een indrukwekkend project bovenop het Anderlechtse slachthuis waar groenten, fruit, planten en gewassen worden worden gekweekt voor de Brusselse horeca en ook daarbuiten.

"Met deze vertical farming wall willen we aantonen dat je in een land met een dichte bevolking zoals België gewassen kan kweken in een verstedelijkte omgeving. Het is onze ver doorgedreven interpretatie op 'de korte keten' of 'het farm-to-table-verhaal', twee hot topics in de Belgische food scene." – Brecht Kerckhof, co-oprichter Romain Roquette

Door het korte-ketenprincipe zitten er slechts enkele uren tussen het snijden van de salade en het serveren. Er komt geen transport en dus ook geen CO2-uitstoot bij kijken. De klassieke keten is veel langer: de sla wordt geoogst op het veld en passeert eerst nog via de veiling en een distributeur voor ze bij een horecazaak terechtkomt.

Romain Roquette werd opgericht door de vrienden Mathieu Daems en Brecht Kerckhof. Mathieu en Brecht hebben allebei economische studies achter de rug. Mathieu werkte eerst als projectmanager bij Colruyt voor hij Romain Roquette oprichtte. Brecht stapte meteen mee in het verhaal want de 2 vrienden hadden dezelfde missie: een antwoord bieden op het onevenwicht in het lunchaanbod.

Mathieu legt zich toe op het operationele en financiële aspect van Romain Roquette. Hij zorgt voor een goede structuur in de organisatie en evalueert de haalbaarheid van nieuwe projecten. Brecht is de man die de connecties legt; hij houdt zich dan ook bezig met onder meer de marketing en HR van Romain Roquette. Brecht gaat daarnaast ook op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Samen bekijkt het complementaire duo vervolgens hoe ze inspelen op deze opportuniteiten om Romain Roquette verder te doen groeien.

Brecht & Mathieu


Brecht en Mathieu worden bijgestaan door een enthousiast team. Zo is er Nathalie, die sportief, gedreven en een echte foodie is. Ze is een uitstekend klankbord voor nieuwe creaties en zorgde er al meermaals eigenhandig voor dat recepten net dat tikkeltje anders, beter en mooier werden.

Lola werkt parttime voor Romain Roquette en heeft daarnaast haar eigen zaak, Studio Vangst. Lola zorgt er met haar oog voor detail en esthetiek voor dat de inrichting van Romain Roquette er telkens prachtig uitziet. Een eigenschap die zich ook vertaalt in pareltjes van salades.

Lola, Brecht, Nathalie & Mathieu


Met haar slaatjes spreekt Romain Roquette een breed publiek aan. De onderneming mikt op 3 doelgroepen. Working professionals vormen de grootste en belangrijkste doelgroep omdat ze vaak veel aandacht geven aan een gezonde levensstijl en ook bereid zijn om geld uit te geven aan een kwalitatieve lunch. Romain Roquette stelt vast dat zowat 50% van de bezoekers tot deze doelgroep behoort.

Studenten vormen een tweede doelgroep. Romain Roquette biedt hen een voedzame lunch, en de take-away- en delivery-formules zijn handig voor studenten omdat ze heel laagdrempelig zijn.

Ten slotte zijn er nog de toeristen en toevallige passanten. Door ook in te zetten op een gezellig interieur wil Romain Roquette toevallige voorbijgangers overtuigen om binnen te stappen voor een lekkere en gezonde lunch.


Jammer, nog geen updates over deze campagne. 

Investeer mee in

Romain Roquette

Romain Roquette heeft uitbreidingsplannen naar Brussel en is hiervoor op zoek naar bijkomende financiering. De bijkomende financiële middelen zullen gebruikt worden voor de nodige werken (waaronder leidingen en tegels leggen) en inrichting (verlichting, tafels,…) van de nieuwe zaak. In totaal is Romain Roquette op zoek naar een bedrag van 70.000 euro.

Voorstelling van de nieuwe vestiging van Romain Roquette
“Aangezien de nieuwe vestiging in een zakenbuurt ligt, zullen de openingsuren naast de lunchuren ook meer gericht zijn op het ontbijt en afhalen voor het avondmaal.” – Mathieu Daems, co-oprichter Romain Roquette

Wil jij investeren in een groeiend bedrijf dat inzet op gezonde en kwalitatieve maaltijden? Contacteer ons om een mogelijke investering te bespreken!


Romain Roquette

Gent
Horeca

Investeer mee




Completed

Investeringsbehoefte

70000



Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Bekijk ook de campagne op

Ga naar Hello Crowd

Contactgegevens