Sluiten

Contacteer deze onderneming en bespreek de investeringsmogelijkheden.

Bedankt, we hebben uw contactaanvraag succesvol ontvangen.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Investeer in

Gefinancierd

The Journey

Antwerpen
Design

50000

totale investeringsbehoefte

5000

minimale investering
Interesse om te investeren?
Bekijk de actieve campagnes ⟶
Hoe ga je terug naar de basics van het ontwerpen? Dat is de vraag die de Belgische topontwerper Peter Van Riet zich stelde. Zijn antwoord? Dat is The Journey. Met dit nieuwe concept wil Peter no-nonsense, nuttige producten ontwerpen die zelf een verhaal vertellen. Ontdek hier hoe Peter een journey onderneemt naar de roots van design.

Waarom The Journey?

Creatieveling, auteur, ondernemer, innovator, spreker, buiten-de-doos-denker. De lijst kan nog even doorgaan, maar Peter Van Riet is waarschijnlijk het meest gekend als internationaal erkend productontwerper.

Met zijn designs wil Peter slimme, duurzame en betekenisvolle producten ontwerpen die een verschil maken voor de wereld. Dit was ook het uitgangspunt voor Create Meaningful Stuff, het boek dat Peter samen met Johan van Mol publiceerde. In het boek beschrijven ze een visie en methodologie om producten met een meerwaarde te ontwerpen, producten die onze levens en ondernemingen beter maken door gemak en duurzaamheid te bieden en onze creativiteit en intelligentie te teasen.

De ontwerpen van Peter kunnen dan ook niet in één vakje geplaatst worden. Hij is al actief geweest in verschillende sectoren, waaronder interieur en verlichting, producten voor kinderen, sport en fashion,... Eén ding staat hierbij altijd centraal: het proces van het ontwerpen. Want het is een lange weg voor de ontwerper om tot een eindproduct te komen. Het ontwerpproces is een echte reis, een journey, om tot iets te komen dat voldoet aan de strenge criteria.

Het nieuwe project van Peter heet dan ook The Journey. Het is een zoektocht naar de essentie van design, naar een manier om de creativiteit van de moderne consumptiemaatschappij in vraag te stellen. Peter onderneemt dus zelf een journey, een journey naar de roots van het ontwerpen.

Teaser van The Journey

Activiteit

The Journey is de overkoepelende naam voor het nieuwe project van ontwerper Peter Van Riet. Met The Journey wil hij terug naar de roots van het ontwerpen en wil hij terugbrengen wat in de digitale samenleving verloren is gegaan. Peter wil dan ook no-nonsense, degelijke, nuttige producten maken die een verhaal vertellen. Het ontwerpen en creëren van deze producten is namelijk ook een journey op zich.

“Producten ontwerpen is een proces van blijven zoeken en verbeteringen aanbrengen. Dit betekent dat elk product uniek zal zijn. Authenticiteit is dan ook het sleutelwoord bij The Journey.” – Peter Van Riet, oprichter The Journey

Voor de start van The Journey werden 4 concepten geselecteerd die verder zullen worden uitgewerkt en gecommercialiseerd: een zetel die focust op ergonomie (Move), een zetel die bestaat uit 3 balken (Triple), een boekenrek waar je op kan zitten (Fusion) en een draagoplossing voor baby's (Bound). Het zijn 4 ontwerpen waaraan Peter momenteel volop werkt. Er zitten bovendien nog heel wat andere ontwerpen in de pijplijn.

De Longboardstroller, een vroeger ontwerp van Peter

Team

Peter Van Riet legde zelf al een stevige journey af voor hij met The Journey begon. Nadat hij Productontwikkeling had gestudeerd, ging hij aan de slag bij verschillende firma’s: Print&Display, Bulo kantoormeubelen en Etap verlichting.

In dezelfde periode was hij een fervent snowboarder en richtte het eerste Belgische snowboardmagazine op. Wat begon als een boekje van 16 pagina’s met een kleine oplage, groeide al snel uit tot een stevig magazine van 80 pagina’s met een oplage van 10.000 stuks.

Vervolgens besliste Peter om terug de weg van het ontwerpen in te slaan en werd hij freelance ontwerper. Met zijn agency Product Projects was hij actief in uiteenlopende sectoren.

Ondertussen combineerde hij zijn passies voor design en snowboarden door zelf een snowboardbinding te ontwerpen. Het concept werd wereldwijd gepatenteerd en Peter schreef een businessplan waarmee hij Bizidee won. Vervolgens vond hij enkele investeerders die bereid waren om in de onderneming te investeren.

Het ondernemen en internationaal opstarten van een merk leidde tot nieuwe inzichten. Het combineren van zijn ervaring als ontwerper enerzijds en als ondernemer anderzijds leidde tot de oprichting van Studio Peter Van Riet. Het is in deze periode dat Peter met zijn vennoot het boek Create Meaningful Stuff schreef, waarin ze hun visie geven op het maken van nuttige producten in een veranderende wereld.

Naar aanleiding van het boek begon Peter meer lezingen te geven maar hij merkte dat hij opnieuw te ver aan het afdrijven was van het ontwerpen. Het is met The Journey dat hij opnieuw wil gaan focussen op het ontwerpen zelf:

De cirkel is nu rond. Na mijn ervaring met het ontwerpen en ondernemen is het tijd om terug te gaan naar de basics, het ontwerpen zelf. Dat wordt The Journey.” – Peter Van Riet, oprichter The Journey

Voor The Journey zijn samenwerkingen belangrijk, onder meer om kennis, communities en mogelijke salescontacten te verzamelen. Ook voor de concrete vervaardiging van de producten wil Peter samenwerkingen aangaan met kwaliteitsvolle bedrijven om zelf de kwaliteit van zijn producten te kunnen garanderen.

Een greep uit het portfolio van Peter

Met zijn ondernemersachtergrond heeft Peter al heel wat interessante samenwerkingen gerealiseerd. Hij is in de afgelopen 20 jaar nauw betrokken geweest bij allerhande initiatieven die ondernemerschap en design promoten.

Zo was hij onder meer jurylid bij Bizidee, betrokken bij de start van Bridee (Bridging Design, Entrepreneurship and Education) en gaf hij les aan meerdere business- en designscholen. Peter dacht eveneens het concept mee uit voor het Start it-programma van KBC. Daarnaast verwierf hij tal van (nominaties voor) awards: hij won bijvoorbeeld de OVAM Ecodesign Award Pro en werd verschillende keren genomineerd voor de Henry Van de Velde Awards. Peter is al meerdere malen uitgenodigd voor tentoonstellingen wereldwijd, met veel persbelangstelling tot gevolg.

Klanten

Peter wil de producten van The Journey in drie verschillende stappen aan de man brengen. In eerste instantie zal het gaan om concepten. Als deze blijken aan te slaan, dan wil hij limited editions uitbrengen die hij zelf wil verkopen. In een derde fase wil hij licenties verkopen aan merken om zijn producten te verkopen. Dit commerciële model zou natuurlijk verkopen op grote schaal betekenen.

Qua klanten mikt Peter op de hogere middenklasse. Designobjecten zijn nu eenmaal niet goedkoop en Peter maakt gebruik van kwaliteitsvolle materialen om zijn producten te vervaardigen. Klanten van The Journey zijn dan ook bereid om te betalen voor de authentieke objecten die Peter ontwerpt.

Naast de persoonlijke verkopen wil Peter de website van The Journey ook verder uitbouwen. Hij wil de producten van The Journey namelijk ook online lanceren om meer buzz te creëren rond het merk.

In de pers

Peter Van Riet haalde met zijn designs al heel vaak de pers. Een selectie van de belangrijkste persverschijningen:

- Met het ontwerp van een vaas waarin nauwelijks water moet, verscheen Peter in Gazet van Antwerpen
- Huffington Post wijdde een artikel aan de Longboardstroller die Peter ontwierp
- Verder verscheen Peter ook in VTM Nieuws, op ATV en verschillende vakbladen over de designwereld    

Activiteit

Team

Klanten

Pers

Investeer mee in

The Journey

Peter is op zoek naar investeerders om The Journey verder te doen groeien. Concreet zoekt hij een bedrag van 50.000 euro via winwinleningen. Jij kan mee investeren om volgende doelstellingen te realiseren:

- Ontwikkeling van de eerste 4 producten van The Journey. Deze ontwikkeling omvat enerzijds de uitwerking van de concepten, het produceren van prototypes,… om te komen tot finale producten, en anderzijds de voorbereiding van de marktintroductie voor deze 4 projecten.

-  Marketing en travel: uitbouwen van een community en het leggen van salescontacten.

- Uitwerken van het salesmodel, dat 2 aspecten omvat. In een eerste fase zullen de sales voornamelijk direct gebeuren. Vervolgens zal het merk verder uitgebouwd worden en zal de basis gelegd worden om online sales te genereren.

- Het opbouwen van werkkapitaal.

- Samenwerken met PR-specialisten binnen de sector om de introductie van de producten te ondersteunen.

Aangezien de ontwerpen van de projecten nog vertrouwelijk zijn vooraleer ze geïntroduceerd worden, heeft Peter presentaties voorzien voor wie het hele verhaal van The Journey wil ontdekken.

Ga jij mee in de journey van Peter die focust op degelijke ontwerpen en nuttige producten? Grijp nu je kans om te investeren in de top van de Belgische designwereld!

Updates

15/3/19

Informatienota The Journey

The Journey

Antwerpen
Design

Investeer mee

Of
bekijk de andere campagnes



Completed

Investeringsbehoefte

50000



Gescreend door Senior Consultant Vlaanderen

Meer informatie over Senior Consultants Vlaanderen

Bekijk ook de campagne op

Ga naar Hello Crowd

Contactgegevens

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren

Zoek je financiering?

Schrijf je vrijblijvend in

Wil je investeren?

Bekijk de bedrijvenlijst