Op zoek naar financiering voor je onderneming?

⟵ Succescases

WinWinner Succescase:

Inca'cao

Makers van koolhydraatarme luxechocolade halen meer dan €100.000 op dankzij 43 investeerders

Inca’cao brengt suiker- en koolhydraatarme chocoladeproducten op de markt. De focus van de onderneming ligt op kwaliteit, een luxueuze beleving en het beperken van negatieve effecten op de gezondheid. Inca’cao ging op zoek naar financiering om de productie van haar chocoladeproducten op te drijven en het assortiment flink uit te breiden. Via WinWinner was het oorspronkelijk de bedoeling om €75.000 op te halen, maar de campagne was een groot succes en eindigde op €100.500.

Vincent Bulteel, toppatissier en voedingsconsulent, en zijn businesspartner Dries Gaerdelen klopten aan bij VLAIO, het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen, met hun zoektocht naar financiering.

“We waren klein gestart, met het maken van chocoladepasta’s in glazen potten, maar we wilden ons project opschalen. We wilden onder meer ons assortiment uitbreiden met tabletten luxechocolade. Dat er een markt voor was, merkten we al snel op: we konden de productievraag van onze pasta’s niet meer aan, waardoor we onze prospectie moesten pauzeren,” vertelt Vincent Bulteel.

De smeerpasta's van Inca'cao

Om meer chocoladeproducten te maken hadden Dries en Vincent heel wat investeringen gepland; nieuwe toestellen, een cabine geschikt voor voedselproductie, voorraden en grondstoffen, verpakkingsmateriaal, een auto...:

“Al snel werd via VLAIO duidelijk dat we verschillende kanalen zouden moeten raadplegen om ons totaal benodigd bedrag op te halen. Een WinWinner-campagne zou een van die kanalen worden.” - Dries Gaerdelen, co-founder Inca'cao

 

WinWinner-traject opstarten

Na een positieve screening van het dossier van Inca’cao organiseerden we een kick-off meeting met Vincent en Dries. Tijdens die meeting verzamelden we de nodige input voor het opstellen van de campagnetekst en de financiële toelichting.

Die financiële toelichting was zeker van belang om een beeld te schetsen van de andere financieringskanalen die Inca’cao naast WinWinner op het oog had, namelijk de bank en PMV. Vervolgens gaven we Vincent en Dries ook input voor de communicatie rond hun campagne.

“Tijdens de voorbereiding brachten we alle nodige teksten en beelden om onze campagne te promoten op onze communicatiekanalen in gereedheid. We hebben gewerkt op basis van een voorbeeldcase die we van WinWinner ontvingen. Vooral de hints met de verschillende invalshoeken die je kan gebruiken om over je campagne te communiceren, vonden we erg nuttig.” - Dries Gaerdelen, co-founder Inca'cao
Dries Gaerdelen & Vincent Bulteel

“De wekelijkse opvolging met onze accountmanager was erg waardevol om de status van de campagnevoorbereidingen en andere financieringskanalen te bespreken. Toen we richting eindfase van de voorbereidingen gingen, waren we heel tevreden met de kwaliteit van de teksten die uiteindelijk op het WinWinner-platform zouden komen. De inhoud van de campagne, zowel de beschrijving van onze activiteiten als de financiële toelichting, was duidelijk en beknopt,” vult Vincent aan.

Op zoek naar investeerders

De tijd was rijp om de campagne online te zetten. Inca’cao zou via WinWinner op zoek gaan naar minimaal €50.000 en maximaal €75.000. Toen de campagne gelanceerd werd, ging de bal al snel aan het rollen: de eerste investeringen kwamen vlot binnen.

Om geïnteresseerde investeerders te woord te staan, organiseerden Dries en Vincent ook een webinar om toelichting te geven bij hun activiteiten en groeiplannen. Dit virtuele evenement wierp zijn vruchten af:

“Het organiseren van zo’n virtuele Ambassador Night heeft de samenwerking tussen Dries en mezelf nog versterkt." - Vincent Bulteel, co-founder Inca'cao

Campagne onder stoom

Daarnaast voerde Inca’cao ook het communicatieplan uit, met regelmatige posts op sociale media. Die communicatie, het webinar en enkele investeringen uit het WinWinner-netwerk brachten ondertussen het maximale doelbedrag al in zicht.

Door de blijvende interesse van investeerders verhoogden we uiteindelijk het doelbedrag twee keer, tot €100.000 en vervolgens €105.000. Toen de campagne afliep, gingen we dan ook over tot het opmaken van de leningscontracten voor de 43 investeerders die voor het eindbedrag van €100.500 zorgden.

Niet alleen financiering, maar ook marketing en naamsbekendheid

Hoe hebben Dries en Vincent hun WinWinner-campagne nu beleefd? “Eerst en vooral heeft dit financieringsverhaal onze financiële kennis een flinke boost gegeven. Jonge ondernemingen kunnen niet zomaar meer terecht bij de bank, of toch zeker niet voor het volledige bedrag dat ze zoeken. We zijn wel aangenaam verrast door de ondersteuning en motivatie die we vonden bij financieringskanalen die een alternatief vormen voor de bank, zoals VLAIO en WinWinner,” aldus Vincent.

“Het feit dat de crowd enthousiast investeert in ons concept, sterkt ons in ons geloof dat we op de goeie weg zijn met Inca’cao, dat er een markt is voor wat we doen." - Vincent Bulteel, co-founder Inca'cao

Een goede communicatie speelt een sleutelrol voor het al dan niet slagen van de campagne: “We waren goed voorbereid om te communiceren over onze campagne en hebben er ook wat media-aandacht door gekregen,” vult Dries aan.

“We hebben ook heel wat zaken opgestoken op marketingvlak. Een WinWinner-campagne is dus meer dan financiering ophalen, ze heeft ook onze naamsbekendheid geboost. Toen WinWinner bijvoorbeeld een nieuwsbrief over de campagne uitstuurde, leverde dat niet alleen investeringen op, maar merkten we ook heel wat meer activiteit in onze webshop. Mensen probeerden ons dus ook via dit kanaal te steunen”, vertelt hij.

Status geplande investeringen

Ondertussen zijn Vincent en Dries volop bezig met het uitvoeren van hun groeiplannen. “We hebben al heel wat materialen besteld en eind februari start de opbouw van onze voor voeding geschikte productiecabine. Aangezien we grondstoffen aankopen uit verschillende landen, is het een flinke logistieke operatie om alles tot bij ons te krijgen, maar we kijken met vertrouwen uit naar onze groei!”, besluit Dries.

Lees meer succescases zoals deze

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren