Op zoek naar financiering voor je onderneming?

⟵ Succescases

WinWinner Succescase:

June Energy

€103.000
Antwerpen
Energie

52 investeerders lenen meer dan €100.000 aan digitale energieassistent uit Antwerpen

June Energy is een digitale energieassistent die consumenten helpt om -al dan niet automatisch- naar het voordeligste energietarief te switchen. Daarnaast is de onderneming volop bezig met het uitbreiden van haar dienstverlening, onder meer met advies over zonnepanelen, thuisbatterijen… en met samenwerkingen met bedrijven.

Om die uitbreidingen te realiseren ging June Energy onder meer via WinWinner op zoek naar financiering. 52 investeerders leenden via de crowdlendingcampagne in totaal €103.000 aan het Antwerpse bedrijf.

“We zitten in een kapitaalintensieve business, met heel wat development-kosten voor ons platform en uitgaven voor onze Dongles, onze toestellen die digitale meters uitlezen,” vertelt Vincent De Dobbeleer, zaakvoerder bij June Energy. “Financiering zoeken hoort dus bij onze onderneming.”

Eerder organiseerde June Energy hiervoor kapitaalrondes bij business angels en in de aanloop van haar WinWinner-campagne haalde de onderneming ook al converteerbare leningen op bij privé-investeerders.

Maar ook crowdfunding leek de ondernemers achter het bedrijf een interessante toevoeging aan de financieringsmix:

“Naast de financiële meerwaarde is er ook op commercieel vlak heel wat te winnen bij een crowdfundingcampagne: we zagen het als een interessante en nieuwe manier om mensen bij onze onderneming te betrekken.” - Vincent De Dobbeleer, zaakvoerder June Energy

Minimaal €80.000

Na het groene licht bij de screening van het business- en financieel plan van June Energy bereidden we samen de campagne voor: “In de eerste gesprekken kwamen de fases die we zouden doorlopen duidelijk aan bod,” aldus Vincent. “Het contact met het WinWinner-team verliep overigens van in het begin vlot en constructief.”

Toen alle campagnevoorbereidingen op punt stonden, kon June Energy beginnen aan haar zoektocht naar minimaal €80.000 bij de crowd.

Niet te onderschatten: communicatie

“Het communicatieluik van zo’n campagne is ongelooflijk belangrijk. Als je campagne gelanceerd wordt, besef je dat je al je kanalen moet inschakelen om die campagne onder zoveel mogelijk ogen te krijgen: van sociale media over nieuwsbrieven tot persoonlijke gesprekken,” aldus Vincent.

Na het op punt zetten van de communicatieplanning bij de start van de campagne, kwam de communicatiemachine van June Energy op gang. En dan volgden ook de investeringen.

Ook wij verspreidden de campagne via sociale media, onze nieuwsbrief en een persbericht. Samen met June Energy organiseerden we overigens ook een webinar. “We merkten heel wat interesse op die online infosessie, mensen stelden niet alleen vragen over een eventuele investering, maar ook over ons product,” blikt Vincent terug.

Diensten uitbouwen

Gedurende de campagne bleven er geregeld investeringen binnenkomen voor June Energy. Aan het einde van de rit stond er €103.000 op de campagneteller van de onderneming! 52 investeerders zorgden voor dit eindbedrag.

Met dat bedrag wil June Energy haar diensten uitbouwen: “We hebben al een business developer aangeworven om onze B2B-poot verder te ontwikkelen,” laat Vincent weten.

“Daarnaast voorzien we na heel wat development-werk om in het tweede kwartaal van 2022 onze adviesdiensten beschikbaar te maken in het platform. Mensen die een Dongle aanschaffen en dus hun digitale meter laten uitlezen via June Energy, zullen op basis van een jaar aan Dongle-data advies kunnen krijgen over bijvoorbeeld zonnepanelen, thuisbatterijen… voor hun woning.”

Extra leads en klanten

De commerciële meerwaarde van crowdlending was een van de motieven van June Energy om voor WinWinner te kiezen. “En die hebben we effectief ook gemerkt,” zegt Vincent.

“We hebben een flink aantal leads en klanten aan de campagne en de communicatie errond te danken. Als klanten in jou investeren, zorgt dat ook voor een bijkomend gevoel van betrokkenheid. Natuurlijk vraagt een crowdfundingcampagne wel wat meer werk dan pakweg een bankdossier -vooral op communicatievlak- maar de commerciële meerwaarde van zo’n campagne compenseert die inspanningen.”

Lees meer succescases zoals deze

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren