Op zoek naar financiering voor je onderneming?

⟵ Succescases

WinWinner Succescase:

KD Bikes

€112.500
Beveren
Fietswinkel

Fietsenwinkel uit Beveren overtuigt 42 investeerders van haar groeiplannen

KD Bikes verkoopt en herstelt alle soorten fietsen, ongeacht het merk of de doelgroep. Op die manier bereikt de fietsenwinkel een enorm breed publiek. Nog geen jaar nadat zaakvoerder Davy Present de winkel opende, komt hij zowel handen als ruimte tekort. Om zijn aanbod verder uit te breiden en om diensten zoals bikefitting en fietsleasing te optimaliseren, lanceerde Davy een WinWinner-campagne. Die bracht in totaal €112.500 aan groeifinanciering op!

Een ongelukkige knieblessure, meer was er niet nodig om Davy Presents wielrennersdroom vroegtijdig te beëindigen. Professioneel fietsen kon hij niet meer, maar zijn passie voor de sport bleef onveranderd. Hij bleef nog enkele jaren actief in de professionele wielerwereld als privé-mechanieker, maar dat viel hoe langer hoe moeilijker te combineren met zijn gezin.

“Toen een aantal fietsenwinkels in de streek hun deuren sloten, greep ik mijn kans. Met een eigen fietsenwinkel kon ik mijn passie voor fietsen immers veel makkelijker combineren met mijn gezin. Dat ik na een paar maanden al handen en ruimte tekort zou komen? Dat had ik nooit verwacht.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Groeispurt na groeispurt

Op nog geen 12 maanden tijd onderging KD Bikes een indrukwekkende groeispurt. Om dat groeitempo aan te houden, ging Davy een lening aan bij de bank. Toen niet veel later een tweede groeispurt aanbrak – ten gevolge van de coronacrisis – schatte hij de kans dat hij nogmaals bij de bank terecht kon erg klein in.

“Ik was volop op zoek naar een alternatieve financieringsvorm toen ik meewerkte aan het event van de Oost-Vlaamse Ondernemer van het jaar. Matthias was een van de genomineerden. Zo kwam ik aanraking met WinWinner. Niet veel later nam ik contact op.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Gezonde spanning

Davy’s vakkennis is enorm, maar veel financiële achtergrond heeft hij niet. Hij startte de screeningsprocedure met 'een gezonde portie spanning', maar zijn zenuwen bleken al snel overbodig.

“Stress was voor niets nodig. De screening was veel toegankelijker dan ik had verwacht. En was er iets niet meteen duidelijk? Dan  nam mijn crowdfund coach mij op sleeptouw. Dat geldt trouwens ook voor de kick off. Het hele proces werd duidelijk toegelicht en ik kreeg concrete to do’s. Na de kick off wist ik: ‘we hebben het, dit komt goed’.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Davy bezorgde ons de nodige input en wij gingen ermee aan de slag. Een paar weken later stond de campagne klaar voor lancering.

Communicatie, dé remedie tegen verzuring

De campagne ging goed van start en ook nadien bleven de investeringen op regelmatige basis binnenkomen. Dat het zo vlot verliep, heeft alles te maken met Davy’s inspanningen op het vlak van communicatie. De tips die we hem meegaven tijdens de marketingworkshop volgde hij nauwgezet op:

“Met mijn dichte netwerk nam ik persoonlijk contact op. Om mijn brede netwerk te bereiken, zette ik KD Bikes' digitale kanalen in. Zo ontving elke klant een smsje met informatie over onze crowdlendingcampagne. Daarop kregen we alleen maar positieve reacties. Bovendien hebben er veel meer klanten geïnvesteerd dan we hadden verwacht.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Ook op de Facebookpagina van KD Bikes verschenen er een aantal berichten over de WinWinner-campagne. “Hoewel het voor ons eerder een ondergeschikt medium vormt, mistte onze Facebookcampagne haar effect niet”, blikt Davy terug. “We bereikten heel wat kennissen waaraan we in eerste instantie niet hadden gedacht en onze berichtjes werden massaal gedeeld.” Door de hele campagne lang te blijven communiceren, kon Davy een dip in de investeringen voorkomen.

De finish voorbij

Na twee maanden liep de crowdlendingcampagne van KD Bikes succesvol af. Met een eindbedrag van €112.500 slaagde de onderneming erin om haar minimale doelbedrag van €75.500 ruim te overstijgen.

“Via WinWinner wilden we financiering ophalen om de beleving van de klant te optimaliseren én om ons aanbod uit te breiden met fietsaccessoires en -kleding. Beide initiatieven vragen meer plaats. De ruimte uitbreiden vormt dan ook onze topprioriteit. Ondertussen liggen de verbouwingsplannen voor de bovenverdieping klaar, enkel het startschot moet nog gegeven worden.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Daar wil Davy nog heel even mee wachten: “Tijdens de campagne ontstond plots de mogelijkheid om het pand naast de winkel te huren. Dat komt voordeliger uit dan dat we de hele bovenverdieping zouden verbouwen, waardoor we meer geld overhouden en ons aanbod sneller kunnen uitbreiden."

Welk scenario het ook wordt, een maand na de campagne liggen beide plannen klaar. Davy blikt dan ook meer dan tevreden terug op zijn campagne:

“Het WinWinner-traject is duidelijk en toegankelijk, ook voor ondernemers die het druk hebben. Ik ben erin gestapt zonder ervaring met het ophalen geld, maar ik zou het zo opnieuw doen. Ik heb er 42 ambassadeurs bij en ben klaar voor een derde groeispurt.” - Davy Present, zaakvoerder KD Bikes

Lees meer succescases zoals deze

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren