Op zoek naar financiering voor je onderneming?

⟵ Succescases

WinWinner Succescase:

STICON

Bedrijf dat advies geeft voor de automatisatie van processen haalt €177.000 aan winwinleningen op ter financiering van een overname

STICON is de vennootschap van Johan Paul. Met zijn onderneming geeft hij (productie)bedrijven advies over de automatisatie van processen zodat ze hun efficiëntie kunnen verhogen. Het is Johans ambitie om een onderneming die actief is in de automatisatiesector over te nemen, maar hiervoor had hij financiering nodig. Via haar WinWinner-campagne haalde STICON €177.000 aan winwinleningen op om haar financiële positie voor het realiseren van de overname te versterken.

Start van het WinWinner-traject: screening & kick-off

Ik kende de winwinlening al, maar het is via mijn adviseur die me bij de overname begeleidt dat ik bij WinWinner terechtkwam”, aldus Johan. Vóór we de voorbereidingen voor de WinWinner-campagne van STICON konden opstarten, moesten we uiteraard de plannen en financiële historiek van de onderneming doornemen tijdens de screeningsprocedure.

Na een positief resultaat van deze screening nodigden we Johan uit voor de kick-offmeeting, waarbij we de nodige input verzamelden voor de campagnetekst en de leningsvoorwaarden. Om zijn eigen vermogen zo sterk mogelijk te maken kozen we ervoor om uitsluitend winwinleningen met een eenmalige aflossing aan te bieden. Het doel was om minimaal €100.000 en maximaal €200.000 op te halen via de campagne.

Ten slotte gaven we Johan tijdens de kick-off ook communicatieadvies mee. Op een juiste manier over je financieringszoektocht communiceren is namelijk ook cruciaal voor het slagen van een crowdlendingcampagne.

De volgende weken zetten we alle voorbereidingen op punt: we werkten de campagnetekst en financiële informatie af en maakten de informatienota op. In de tweede helft van april 2020 waren we klaar voor lancering!

Snel eerste investeringen binnenhalen

De eerste investeringen voor STICON liepen vlot binnen, en dit voor vrij grote bedragen. Het balkje richting het minimale doelbedrag van €100.000 liep dan ook al snel vol.

“Ik had in mijn eigen netwerk al wat mondelinge toezeggingen voor investeringen. De campagne was dan ook een goede manier om deze investeringen te regelen. De WinWinner-campagne op zich was overigens een goed vehikel om de groeiplannen van STICON bekend te maken in mijn eigen netwerk”, vertelt Johan.

“Je kan gewoon de link van je campagnepagina doorsturen naar de geïnteresseerden en daar vinden ze alle informatie die ze nodig hebben.” - Johan Paul, zaakvoerder STICON

Voorbij minimaal doelbedrag

Ook wij zetten onze communicatiekanalen in om de campagne van STICON te verspreiden, via een investeerdersnieuwsbrief en posts op sociale media. Ook dit leverde heel wat interesse en commitments van investeerders op.

“Het was aangenaam om een nieuwe groep van investeerders te leren kennen”, licht Johan toe. “Deze mensen zijn zeer geïnteresseerd in de activiteiten en groeiplannen van STICON. Via de investeerders uit het WinWinner-netwerk kon ik ook mijn eigen netwerk uitbreiden.”

De sterkte van Johans eigen netwerk, aangevuld met de investeringen uit het WinWinner-netwerk, leverde STICON 14 investeerders op. Zij zorgden voor een totaalbedrag van €177.000 voor de campagne.

Ruim boven het minimale doelbedrag dus, en dus gingen we over tot de registratie van de winwinleningen bij PMV. “Het was handig dat WinWinner de administratie op dit vlak regelde”, vindt Johan.

Geïnvesteerde tijd en moeite renderen

Uiteraard is Johan tevreden met zijn geslaagde campagne.“Het eindresultaat heeft het quasi-eigen vermogen van de onderneming flink versterkt. De voorwaarden voor de overname van het target-bedrijf liggen vast, we zitten dan ook in de laatste rechte lijn”, vertelt Johan enthousiast.

Toch is een geslaagde WinWinner-campagne geen evidentie. “Financiering ophalen bij de crowd vraagt tijd en moeite, ook van de ondernemer”, blikt Johan terug. “Met het voorbereidingstraject en de campagne moet je toch rekenen op enkele maanden voor de opgehaalde financiering daadwerkelijk op je rekening staat. WinWinner neemt weliswaar heel wat werk uit handen, maar je moet als ondernemer ook zelf voldoende tijd voorzien om de campagne te verspreiden in je netwerk en geïnteresseerde investeerders op te volgen.

WinWinner in 1 zin volgens Johan? “Een eenvoudig platform dat ondernemers toelaat om bijkomende financiering bij een groep investeerders op te halen, zonder dat er verwatering van de eigen aandelen optreedt.”

Lees meer succescases zoals deze

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren