Op zoek naar financiering voor je onderneming?

⟵ Succescases

VALOR

"Omgevingsontwikkelaar" haalt €161.000 op voor nieuwe vastgoedprojecten en energieservice

VALOR uit Puurs-Sint-Amands verzorgt vastgoedprojecten van A tot Z; de onderneming treedt op als ontwerper, bouwheer, uitvoerder en energieleverancier bij residentieel vastgoed in de regio Mechelen-Klein Brabant.

Duurzaamheid en energiezuinigheid zijn topprioriteiten voor VALOR. Door bij haar projecten rekening te houden met de woonzorgen en de klimaatuitdagingen van vandaag en morgen is VALOR veel meer dan een vastgoedontwikkelaar; de onderneming noemt zichzelf een “omgevingsontwikkelaar”.


VALOR haalde eerder al financiering op

Met een eerdere crowdfundingcampagne haalde VALOR al eens 150.000 euro op, maar voor het uitwerken van enkele nieuwe, grotere vastgoedprojecten startte de onderneming een nieuwe financieringsronde.

“Voor onze nieuwe financieringscampagne kozen we voor WinWinner en de winwinlening. We kenden het principe van de winwinlening al en gezien de vrij lage rente vinden we het een erg ondernemersvriendelijke maatregel,” blikt medeoprichter Stijn Van Asch terug op de start van het VALOR-traject bij WinWinner.

Als je als ondernemer financiering wil ophalen, moet je natuurlijk voorbereid zijn: je campagne verspreiden vraagt de nodige tijd en aandacht, maar ondertussen blijven de dagelijkse activiteiten van je onderneming ook lopen.

“Het was inderdaad een drukke periode maar gelukkig verliep de voorbereiding van de campagne efficiënt en op een no-nonsense manier. Bij WinWinner hoef je geen 1.000 formulieren in te vullen en stellen ze geen irrelevante vragen." - Stijn Van Asch, medeoprichter VALOR

De lat lag hoog: 150.000 euro als doelbedrag

Na het doornemen van de financiële cijfers bepaalden we het doelbedrag van de VALOR-campagne: om de groeiplannen verder te zetten kwamen we op 150.000 euro als financieringsnood.

Met deze extra financiële middelen wilde VALOR niet alleen enkele nieuwe vastgoedprojecten financieren, maar ook het concept ‘energy as a service’ uitwerken. Dit concept houdt in dat VALOR zelf de technische installatie in de woningen van haar klanten financiert en dienst doet als energieleverancier.

“Door een nieuwe financieringscampagne te houden werden we verplicht om ons toekomstplan nog eens neer te schrijven, wat altijd een goede oefening is voor een onderneming." - Stijn Van Asch, medeoprichter VALOR

Stijn ziet nog andere voordelen van het uitwerken van een campagne: "Naast de financiële denkoefening hadden we met onze campagnepagina op het WinWinner-platform een tekst over wat VALOR precies is, en we maakten ook de nodige foto’s en video’s voor deze campagne. Dit kunnen we uiteraard later nog gebruiken in onze communicatie naar de verschillende stakeholders."

Het VALOR-team


Al snel kwamen de eerste investeerders

Eens de campagne klaar was voor lancering, verspreidden we ze in ons netwerk en deed ook VALOR een oproep aan haar netwerk om in de onderneming te investeren. Al snel kwam er interesse van enkele potentiële investeerders en konden we de eerste winwinleningen registreren.

Vervolgens lagen de investeringen in VALOR even stil, maar met de afloop van de campagne in zicht meldden zich nog enkele investeerders die met hoge investeringen VALOR zelfs voorbij het doelbedrag van 150.000 euro hielpen.

Uiteindelijk kon VALOR afklokken op 161.000 euro aan opgehaalde financiering via winwinleningen!

De 13 investeerders kwamen zowel uit het netwerk van VALOR als uit het WinWinner-netwerk. “Het was boeiend dat investeerders die ons nog niet kennen, toch in ons verhaal geloven en erin investeren. Dankzij die ‘buitenstaande’ investeerders breiden we ook ons netwerk uit,” vertelt Stijn.


Terugblik op een succesvolle campagne

Met de opgehaalde financiering kan VALOR de nodige stappen nemen om de volgende vastgoedprojecten verder te zetten. “Wat zeker belangrijk is bij een WinWinner-campagne, is dat je zelf genoeg ‘lawaai maakt’ rond je campagne,” weet Stijn. “Op die manier kan je de campagne snel verspreiden in je eigen netwerk.”

Of Stijn WinWinner zou aanraden? “Ja, maar vooral aan ondernemingen die al enige maturiteit hebben. Als je als onderneming al iets bereikt hebt en je je terugbetalingscapaciteit kan aantonen, zal het makkelijker zijn om investeerders te overtuigen dan als onderneming die nog in een ideefase zit. Bij de winwinlening gaat het uiteindelijk om een lening met een looptijd van 8 jaar, dus je moet wel een visie op middellange of zelfs lange termijn kunnen voorleggen.”

Lees meer succescases zoals deze

Op zoek naar groeifinanciering?

Ik zoek financiering

Investeren in groeibedrijven?

Ik wil investeren