Brouwerij Broers

Brouwerij Broers is een kleine brouwerij uit Wachtebeke die gerund wordt door schoonbroers Ruben Laureys en Bram Bossuyt. Aangezien ze hun brouwactiviteiten nog in bijberoep uitoefenen, is het belangrijk om efficiënt te kunnen werken op de momenten waarop ze zich met de brouwerij bezighouden.
Daarom wilden Ruben en Bram investeren in onder meer een automatische bottel- en etiketteringsmachine -want ze deden het bottelen en etiketteren nog handmatig- en een bestelwagen.

Maar hoe zouden ze deze investeringen financieren?
Ruben en Bram stelden vast dat ze nood hadden aan financiering om hun geplande investeringen te realiseren. Tijdens het googelen naar financieringsmogelijkheden botsten ze op de winwinlening en WinWinner.
“Aangezien onze agenda’s het niet toelieten om een bootcamp bij te wonen, kregen we tijdens een privésessie meer uitleg over de werking van WinWinner. Deze persoonlijke begeleiding gaf ons het vertrouwen dat een WinWinner-campagne iets voor ons was,” vertelt Ruben.

Een blik op de cijfers en de financieringsnood
Eens de schoonbroers beslist hadden om met WinWinner in zee te gaan, moesten ze tot een financieringsnood komen.
“De financiële wereld was nogal intimiderend voor ons omdat we op dat moment nog niet veel van financiering wisten. Dankzij de heldere uitleg waren we in staat om een geïnformeerde beslissing te nemen en hebben we een financieel plan kunnen opstellen dat ons een duidelijk beeld gaf van wat we nodig hadden.” - Ruben Laureys, medeoprichter Brouwerij Broers
Financieringsnood vastgesteld? Check! Start van de campagnevoorbereidingen
Uit de financiële plannen van Brouwerij Broers kwamen we tot een financieringsnood van 60.000 euro. Maar vóór we naar buiten konden komen met deze financieringsnood, maakten we de campagne op voor de brouwerij.
Hierin legden we de klemtoon op de bieren en de lokale ingrediënten die de schoonbroers hiervoor gebruiken, op de rondleidingen die ze geven en op de Brouwerijfeesten die ze jaarlijks organiseren om een community te creëren rond hun merk.

De campagne bracht (nog meer) leven in de brouwerij
Na het bepalen van de financieringsnood, het opmaken van de campagne en het opstellen van de informatienota was het eindelijk zover: de campagne van Brouwerij Broers werd gelanceerd! “Het begin was nogal hectisch omdat er snel interesse van investeerders kwam en je moet echt wel klaar zijn om goed te communiceren over je financieringszoektocht,” blikt Ruben terug.
“Maar we merkten wel dat onze campagne veel aandacht kreeg: we werden erop aangesproken door onze volgers en zelfs de lokale media pikten ons verhaal op. De bal ging snel aan het rollen.”

Investeringen registreren
De buzz die Brouwerij Broers kon creëren met haar campagne leverde ook heel wat investeringsaanvragen op. Maar uiteraard hebben investeerders vragen vóór ze effectief overgaan tot de investering. “Bij WinWinner brachten ze ons telkens snel in contact met mensen die interesse om te investeren hadden getoond,” kijkt Ruben terug op de investeringsfase van zijn campagne. “Op die manier hadden ook wij een goed overzicht over de voortgang van de investeringen.”
Het resultaat van de campagne? Ruim boven het doelbedrag
Brouwerij Broers kon uitpakken met een indrukwekkend eindresultaat van haar campagne: met in totaal €67.000 aan winwinleningen bij 8 investeerders ging de brouwerij ruim boven het oorspronkelijke doelbedrag van €60.000.

“We groeien verder”
Met de opgehaalde financiering konden de schoonbroers Ruben en Bram verder investeren in hun brouwerij. Ze kochten al een tweedehands bestelwagen aan en de automatische bottel- en etiketteringsmachine is intussen al geïnstalleerd.
“De impact van de machine is groot: waar we vroeger met 2 personen elk 4 uur moesten bottelen en nog eens elk 4 uur etiketteren, kan 1 persoon dit alles nu in 4 uur doen. Een stevige winst in efficiëntie, wat niet onbelangrijk is als ondernemer in bijberoep." - Ruben Laureys, medeoprichter Brouwerij Broers
Daarnaast kon Brouwerij Broers zich dankzij de investeringen een nieuwe huisstijl aanmeten. Zo zijn er nu uniforme etiketten voor de verschillende bieren van de brouwerij en zijn er ook affiches en flyers. Ten slotte kon Brouwerij Broers haar budget voor advertenties op sociale media fors verhogen om bekender te worden bij het publiek.

Contact met business angels
De WinWinner-campagne leverde Brouwerij Broers niet alleen winwinleningen op, maar de brouwerij houdt er ook interessante contacten met business angels aan over.
“Als onze groei zo verdergaat, zullen we binnenkort op zoek moeten naar een nieuw pand voor onze brouwerij. Dat zal uiteraard forse investeringen vragen. We hebben nog geen pand op het oog, maar de contacten met business angels zijn hiervoor alvast heel interessant,” vertelt Ruben.
Eindevaluatie
Dat de afgelopen financieringsronde van Brouwerij Broers een succes was, is dus een understatement. “De adviseurs van WinWinner nemen steeds de tijd om alles duidelijk uit te leggen. WinWinner staat voor duidelijke, efficiënte en doeltreffende financieringsbegeleiding,” vat Ruben samen.
"Bij dergelijke financieringscampagnes is het toch wel belangrijk om de juiste kennis aan boord te hebben, en dit biedt WinWinner. Aan potentiële investeerders geeft het ook meer vertrouwen om te weten dat er specialisten in financiering het dossier behandelen. Bedankt voor de kwalitatieve én aangename begeleiding bij onze financiering, graag tot de volgende keer!” - Ruben Laureys, medeoprichter Brouwerij Broers