Chapolino

Drie Antwerpse vrienden brengen Chapolino op de markt. Chapolino, oftewel ‘klein bazeke’, is een arancello, een Italiaanse likeur op basis van appelsienen. Om de productie voor te financieren en de arancello te promoten ging de onderneming op zoek naar financiering bij de crowd. Die financieringszoektocht leverde €72.000 op, molto bene!
“Al bij het opstellen van ons financieel plan hielden we rekening met de nood aan externe financiering om onze productie voor te financieren,” vertelt Jens Holbrechts, co-founder bij Chapolino.
“Een crowdlendingcampagne via WinWinner leek ons daarvoor erg geschikt omdat we op die manier niet alleen financiering konden ophalen, maar tegelijk ambassadeurs konden maken van onze investeerders. Dat is bijvoorbeeld minder het geval bij een bank, die een eventuele kredietverlening als een puur zakelijke beslissing ziet. Bij crowdfunding kan je de story meer uitspelen, wat ons toeliet om op zoek te gaan naar mensen die in ons product en in ons als ondernemers geloofden.”
.png)
Financiële achtergrond zorgt voor vlotte voorbereiding
Het WinWinner-verhaal van Chapolino startte met een positieve screening, waarna we de drie founders uitnodigden voor de kick-off meeting, waarbij we de campagne-inhoud bespraken.
“De voorbereiding verliep vlot en duidelijk. Aangezien we zelf wel wat financiële achtergrond hebben, zaten we al snel op dezelfde golflengte als WinWinner, dat overigens duidelijk communiceerde over de voorbereiding en de timing van de lancering.” - Jens Holbrechts, co-founder Chapolino
Een spurt richting minimumbedrag...
Die lancering betekende de start van een zoektocht naar minimaal €50.000 en maximaal €75.000. “Een aantal mensen had vooraf al interesse getoond in een investering. Toen de campagne online kwam, liep het bedragbalkje dan ook aardig vol,” blikt co-founder Cédric Hellemans terug.
Na een week campagne had Chapolino haar minimumbedrag al bereikt!
.png)
Hoe Chapolino het zoeken naar investeerders beleefde? “De campagne was een goede houvast om mensen te informeren en ons verhaal te vertellen,” aldus Cédric. “We gebruikten ook regelmatig de tabel die de winwin- en crowdlening vergelijkt om de investeringsmogelijkheden toe te lichten aan potentiële investeerders. Daarnaast was het ook handig dat WinWinner de administratieve taken op zich nam.”
... en geleidelijk naar maximumbedrag
Na de blitzstart en het behalen van het minimumbedrag kwam er af en toe nog een investering voor Chapolino binnen. Op die manier kwam bijna het maximumbedrag van €75.000 in zicht.
Uiteindelijk bleek €72.000 het eindpunt voor de campagne van de sinaasappellikeur. 22 investeerders zorgden voor dat slotbedrag.
Marketing en productie
Met de opgehaalde financiering konden de Chapolino-founders hun voorraad voorfinancieren. “Daarnaast hebben we ook een aantal marketingtools aangekocht,” vertelt Cédric. “Andere investeringen op vlak van marketing zijn onder meer onze eigen glazen, een mobiele bar en een opfrissing van onze website. Op die manier hopen we ons ‘klein bazeke’ snel te boosten.”
.png)
"Ondertussen zetten we onze groei verder", vult Jens aan. "Zo staan we al op de kaart bij onder meer wijnbar Amato in Knokke, het Van der Valk-hotel in Mechelen en restaurant Den Artist in Antwerpen."
Eindscore
De campagne van Chapolino leverde een mooi slotbedrag op en dat stemt de founders van de onderneming tevreden: “Het was leuk om deel uit te maken van een pool van investeerders en andere ondernemers, wat een groot voordeel was voor ons als jong bedrijf,” vindt Jens.
“WinWinner bleek voor ons het ideale platform om als jonge onderneming begeleiding te krijgen bij het vergaren van de nodige crowd-financiering om onze groei vorm te geven. De persoonlijke, behulpzame aanpak was bovendien een echte meerwaarde,” besluit Cédric.