De Bierboer

Vet. Zalig. Waanzinnig. Het zijn slechts enkele woorden die vallen als we de ondernemers van De Bierboer vragen hoe ze hun WinWinner-campagne hebben beleefd. De Bierboer brengt ambachtelijk gebrouwen bieren van microbrouwerijen aan huis om zo bierliefhebbers nieuwe brouwsels te laten ontdekken. Om de ambitieuze groeiplannen te financieren klopte De Bierboer aan bij WinWinner. Meer dan 50 sympathisanten-investeerders kozen ervoor om de onderneming een duwtje in de rug te geven met een lening. Op die manier haalde De Bierboer €117.500 op, schol!
Het was via het tv-programma Jonge Wolven (VTM2), waaraan WinWinner-founder Matthias deelnam, dat De Bierboer ons leerde kennen. “We willen snel groeien met ons bijzonder concept, maar daarvoor is financiering nodig. Crowdfunding leek ons hiervoor de uitgelezen methode,” vertelt Timy Van Roy, die instaat voor onder meer het financiële en commerciële luik van de bier-aan-huisleverancier.
Dat de Bierboer gebrand was op haar campagne, bewees de reactie op het nieuws van de positieve screening: “Ik belde meteen naar mijn medevennoot Michael,” weet Timy nog. “We waren niets minder dan euforisch! We hadden waanzinnig veel goesting om erin te vliegen.”

Sleutelen aan de campagne en de communicatie
Dat enthousiasme zorgde voor een vlot voorbereidingsproces: tijdens de kick-off meeting vergaarden we de nodige gegevens om de campagnetekst, de financiële info en de informatienota’s op te stellen. Tegelijkertijd stipten we alle mijlpalen gedurende het WinWinner-traject aan, zodat ze bij De Bierboer goed wisten wat er allemaal zat aan te komen.
Daarna volgde nog de communicatieworkshop. Tijdens die sessie benadrukten we het belang van veel, juist en breed te communiceren over de campagne. Die boodschap miste haar effect niet: “Communicatie is superbelangrijk voor een geslaagde campagne,” weet Timy.
Kanonstart
De communicatie-inspanningen van De Bierboer startten met een evenement voor potentiële investeerders, helemaal aan het begin van de campagne. “Een ideale gelegenheid om onze groeiplannen voor te stellen. WinWinner was ook aanwezig om wat meer toelichting te geven, echt een meerwaarde,” aldus Michael Van Slycken, oprichter van De Bierboer.

Het evenement zorgde voor een kanonstart van de campagne: na een week stond de teller al op meer dan €55.000. “Het event was een schot in de roos: mensen waren heel enthousiast. Zo hoorden we dat sommigen van plan waren om pakweg 500 euro te investeren, maar door aan hen onze resultaten en plannen uit de doeken te kunnen doen op het event, kozen ze voor 5.000 euro,” vertelt Michael.
Ook via sociale media en nieuwsbrieven zette De Bierboer de campagne in de kijker:
“Door onze boodschap te herhalen bleef deze natuurlijk beter hangen. Op die manier konden we ook verschillende aspecten belichten. Zo vonden we het heel nuttig om ook de voordelen voor investeerders te onderstrepen: zij hebben namelijk ook heel wat te winnen bij een investering.” - Timy Van Roy, financieel & commercieel verantwoordelijke De Bierboer
Ruim voorbij minimumbedrag
Ondertussen rendeerde de actieve opvolging door De Bierboer ook: het minimumbedrag van €86.750 werd vlotjes gepasseerd. Na twee maanden campagne stond er €117.500 op de teller. 52 investeerders zorgden voor dit slotbedrag.

Vervolgens gingen wij aan de slag met de administratie: we stelden de leningscontracten op en volgden samen met De Bierboer de betalingen op.
Klaar voor een zot jaar
Wat nu, na de geslaagde campagne? “2022 wordt een zot jaar,” licht Michael al een tipje van de sluier op. “We zullen een storyteller aanwerven om ons verhaal nog beter naar buiten te brengen. Onze website krijgt ook een flinke upgrade. Het wordt echt iets speciaals, we zijn er laaiend enthousiast over! En bovendien smeden we ook al plannen om buiten onze grenzen Belgische bieren aan de man te brengen.”
Het enthousiasme dat er was na de positieve screening aan het begin van het WinWinner-traject, is zo mogelijk nog groter aan het einde van de rit: “De begeleiding door het WinWinner-team was top. Crowdlending is echt een vet financieringskanaal, zalig was het gewoon. Slapend spaargeld wakker maken door het in lokale kmo’s te investeren, het kan een immens verschil maken voor ondernemers zoals wij,” aldus Timy.
“We merken ook veel engagement bij onze investeerders: ze geven feedback op ons concept, op onze website, ze zijn bereid om hun netwerk aan te spreken om De Bierboer te laten groeien… Naast de geslaagde financiering heeft de campagne ons dus nog veel meer moois opgeleverd.” - Timy Van Roy, financieel & commercieel verantwoordelijke De Bierboer