Diacé

Van een negatieve ervaring een positief verhaal maken. Dat doen Nick Van der Hallen en Stefanie Van Den Broeck met hun onderneming Diacé. Hun zoontje kreeg namelijk de diagnose van diabetes. Aangezien ze weinig items vonden om het leven van diabetici aangenamer te maken, beslisten Nick en Stefanie om zelf een onderneming uit de grond te stampen die accessoires voor diabetici maakt en verkoopt.
Om de productie, het machinepark en het personeelsbestand uit te breiden organiseerde Diacé een WinWinner-campagne. Met de opgehaalde €100.000 is de deur naar verdere groei alvast geopend.
“Groeien is dromen”, opent Nick. “Maar als je puur organisch wil groeien, merk je dat je niet zo snel kan uitbreiden als je zou willen. We stelden vast dat we handen en machines te kort kwamen, en dat we externe financiering zouden nodig hebben om onze groeiplannen de nodige ruimte te geven”, gaat hij verder.
.png)
Aangezien de bank niet meteen toehapte om het financieringsvraagstuk van Diacé op te lossen, koos het koppel voor een WinWinner-campagne. “Ik kende al iets van de werking van WinWinner via collega-ondernemers”, blikt Nick terug. “Na een goed gecommuniceerde screening waren we erg enthousiast om aan de concrete campagnevoorbereidingen te beginnen.”
Elkaars communicatie versterken
Om de gewenste €100.000 op te halen zette Diacé haar communicatiekanalen in:
“Persoonlijke berichten, onze website, socials, mailings… We gingen meteen op zoek naar potentiële investeerders”, aldus Stefanie. “We merkten dat onze community hier positief op reageerde.”
.png)
De inspanningen van Diacé hadden ook hun effect op het bedragbalkje: dat liep aardig vol. Ook investeerders uit ons netwerk hadden een groot aandeel in het snelle vollopen van dat balkje. “Dat gaf ons extra vertrouwen. We hebben het gevoel dat onze communicatie en die van WinWinner elkaar versterkt hebben”, zegt Stefanie.
Amper 3 weken nodig voor maximumbedrag
Na een drietal weken was het al beklonken: Diacé had haar maximale doelbedrag van €100.000 bereikt. 52 crowdlenders hadden voor dat bedrag gezorgd.
“Het succes van de campagne betekent voor ons niet alleen financiering, maar ook een volledig nieuwe community”, vertelt Nick.

“We zien die investeringen als tekenen van vertrouwen van de markt. En als we later nog eens een financieringsronde houden, kunnen we misschien weer een beroep doen op onze WinWinner-investeerders. Als we naar de bank zouden stappen, is onze positie alvast veel sterker, met de achtergestelde leningen die we nu hebben opgehaald.”
“Ook een plaats buiten de nichemarkt”
Diacé ging meteen aan de slag met de opgehaalde financiering, met als doel de groeidromen waar te maken. “We hebben al twee nieuwe teamleden”, laat Nick weten. “Iemand voor marketing om ons op de Europese markt steviger op de kaart te zetten, en een naaister voor onze producten. Daarnaast hebben we ook al geïnvesteerd in machines, om onze productie op te schalen. De eerste resultaten van deze investeringen zijn alvast hoopgevend, met een toenemend aantal orders uit Frankrijk en Duitsland”, laat Nick nog optekenen.
Diacé kijkt tevreden terug op haar WinWinner-campagne:
“De publieke financieringszoektocht heeft ons uit de niche van de diabetesmarkt gehaald. Dankzij de vele investeringen uit het WinWinner-netwerk maken we ons sterk dat we ook buiten die niche een relevante plaats hebben met ons bedrijf. Ik maak met veel plezier mee reclame voor WinWinner!” besluit Nick.