Drawify

No story, no glory. Drawify trekt een streep onder saaie PowerPoint-presentaties of teksten die niemand wil lezen. Met haar online platform voor visual storytelling verzamelt de Antwerpse onderneming tekeningen van ontwerpers van over de hele wereld. Bij WinWinner werd groeifinanciering gezocht én gevonden: meer dan 50 investeerders gaven deze creatieve kmo een injectie van €93.000.
“Bootstrapping en gaandeweg zelf voor voldoende inkomsten zorgen was het initiële plan, maar dat bleek achteraf een naïeve veronderstelling”, vertelt founder Axelle wanneer ze terugblikt op haar samenwerking met WinWinner.

“Toen we ons traject bij Start-It KBC opstartten, kwam uit gesprekken met andere start-ups naar boven dat externe financiering nodig was. Via die andere starters leerde ik WinWinner kennen.”
“Ook de persoonlijke link was voor ons belangrijk”, vult co-founder Raphaël aan. “Via Aelbrecht Van Damme begonnen we een voorbereidingstraject met jullie zusteronderneming The Harbour. Daarbij bleek een crowdlendingcampagne ideaal om onze financieringsmix aan te vullen.”
Drempelvrees
Makkelijker gezegd dan gedaan. Je haalt niet zomaar bijna €100.000 op bij meer dan 50 verschillende personen. Een drempel die Axelle zelf ook een beetje moest overwinnen.
“Ik vond het aanvankelijk een lastige opgave, het idee van geld ophalen bij het grote publiek. Het was zaak om met de hulp van de crowdfund coach de gezochte financiering correct te kaderen: je bedelt niet om geld, je biedt mensen een investeringskans aan via een lening”, vertelt ze.
Axelle haalt nog twee zaken aan die belangrijk bleken om mensen te overtuigen. “De bescherming door de waarborg bij winwinlening was een belangrijke troef om investeerders aan boord te halen. Ook de aanwezigheid van WinWinner als externe partij om alles te organiseren en administratief op te volgen bleek een plus.”

Twee webinars
Toen de campagne live stond, draaide het team van Axelle onmiddellijk de gashendel open. “Communicatie is daily business voor ons, dus dit luik van het traject voelde als een tweede natuur. Toch hadden we veel aan de dagelijkse tips die we in het begin kregen: ze fungeerden als een goede check voor ons.”
Ook deel van het communicatieplan: een webinar voor geïnteresseerde investeerders.
“Uit het webinar kwamen een pak investeringen, ondanks dat het evenement online moest doorgaan omwille van de coronaregels. We planden zelfs een tweede webinar in, samen met twee andere WinWinner-campagnes. Hier zat een volledig ander publiek mee te volgen, dus dat verbreedde onze kans op investeerders nogmaals. Het webinar leent zich uitstekend om je verhaal eens op jouw eigen manier te vertellen: sommige concepten houden pas steek als je de ondernemer zelf aan het woord hoort.”
Eigen positie
Heldere communicatie vormt de hoofdactiviteit van Drawify. Toch kwam het team van Axelle ook hier voor een uitdaging te staan. “Bij het opstellen van de campagnetekst probeerden we ons bedrijf samen met de copywriter op een heel duidelijke manier te positioneren."
"Je pitcht jouw onderneming aan personen die soms nog geen ervaring hebben met investeren, die helemaal niet thuis zijn in de wereld van start-ups of die nog nooit van Drawify gehoord hebben. Bovendien is Drawify een online platform: ons concept is niet zo tastbaar als bijvoorbeeld een koffiebar. Dit dwong ons tot stevig nadenken.”

Bedrijfssupporters
Dit denkwerk leverde uiteindelijk een geslaagde campagne op. Na twee maanden op het WinWinner-platform werd €93.000 groeifinanciering toegezegd. De opgeofferde tijd loonde dus voor Axelle en co. “Die tijd moet je er echt wel voor over hebben”, duidt ze. “Ik was minstens een volledige dag per week met de campagne bezig.”
Als één van de financieringskanalen, bleek crowdlending dus ook voor Drawify een toegevoegde waarde te bieden. “51 investeerders uitten zich nu nadrukkelijk als Drawify-ambassadeur. De twee maanden op het platform waren voor ons ook een manier om extra ‘supporters’ voor het bedrijf aan te trekken. Je netwerk is tegenwoordig enorm belangrijk. Als bedankje schonken we hen een gratis jaarabonnement op onze service.”
Bijna 4000 gebruikers uit 86 landen zijn nu al vertrouwd met de software van Drawify. Met het opgehaalde bedrag moet dit aantal nu gestaag groeien. “We hebben gewacht op de investeringen om nieuw personeel aan te trekken, want de uitbreiding van het team is nodig. Een nieuwe online community manager verwelkomen in Antwerpen is hiervoor de eerste stap.”