No items found.

DroneBee

DroneBee produceert bijengerelateerde producten zoals honingbier en -marsepein en verkoopt ze via de winkel Wallabieke in Buggenhout. Daarnaast is de onderneming ook een voorvechter van de korte keten en promoot ze duurzame consumptie. DroneBee-oprichter Bart Callaert lanceerde een crowdlendingcampagne bij WinWinner, onder meer om te kunnen investeren in een eigen platform waarop lokale producten te koop zullen zijn. De campagne was een groot succes en ging zelfs boven het oorspronkelijk vastgelegde doelbedrag!

Sinds de oprichting van DroneBee in 2015 speelde ik al met het idee om ooit eens een crowdfundingcampagne te doen”, steekt Bart van wal. “Maar natuurlijk heb je meer kans op slagen als je al bepaalde resultaten kan voorleggen. Daarom liet ik DroneBee eerst organisch groeien: we startten als sensibiliseringsproject rond het belang van bijen maar zijn intussen uitgegroeid tot een concept dat de korte keten en lokale producenten promoot”, vertelt hij.

Maar Bart kwam tot het inzicht dat de groeiplannen afgeremd raakten en dat er financiering nodig zou zijn om de volgende stappen te zetten met DroneBee. Hij heeft namelijk de ambitie om een eigen platform voor lokale producten te lanceren, om een automaat voor lokale producten aan te kopen en om te investeren in nieuwe machines die een verhoging van de productie van zijn bijengerelateerde producten mogelijk moeten maken.

Het was op de opendeurdag van Inter Fitness Center, een oude succescase van WinWinner, dat Bart in contact kwam met WinWinner. En zo vielen de puzzelstukjes in elkaar: de tijd was gekomen om met DroneBee een crowdfundingcampagne te organiseren en Bart leerde net op dat moment WinWinner kennen.

Sleutelen aan business- en financieel plan

Vóór DroneBee haar WinWinner-traject kon opstarten, voerden we uiteraard een screening uit.

“Aangezien DroneBee oorspronkelijk een activiteit in bijberoep was, was ik nooit echt heel grondig bezig geweest met mijn financieel plan. Bij de screening hamerde WinWinner op het belang van een goed cashflowplan, en onze groei vereiste dit ook. Het opstarten van de campagnevoorbereiding was dan ook het moment om grondig te sleutelen aan onze financiële planning en ons businessplan.” - Bart Callaert, zaakvoerder DroneBee

Het geactualiseerde financiële plan wierp haar vruchten af: het licht op groen werd gezet voor de opstart van de campagne. We nodigden Bart uit voor een kick-offsessie, waarbij we het komende traject toelichtten. “In grote lijnen was het traject duidelijk, de details kwamen gaandeweg”, blikt Bart terug.

Campagnevoorbereidingen

Tijdens het voorbereidingstraject brachten we alles in gereedheid voor de campagne van DroneBee:

“Ik hechtte veel belang aan hoe we het verhaal van DroneBee en Wallabieke naar potentiële investeerders zouden brengen. WinWinner maakte de campagne op op een manier die me goed lag. Ik geloofde dan ook sterk in onze kansen." - Bart Callaert, zaakvoerder DroneBee

Half mei 2020 was het zover: de campagnebeschrijving, de financiële toelichting en de informatienota’s stonden klaar en we waren klaar voor lancering! Het minimale doelbedrag werd vastgelegd op €30.000, het maximale doelbedrag op €60.000. DroneBee zou zowel crowdleningen (gewone achtergestelde leningen) als winwinleningen ophalen.

Gebundelde communicatie

Bart begon meteen met het aanspreken van zijn netwerk om financiering op te halen, onder meer via de sociale media van Wallabieke. De eerste investeringen kwamen al snel binnen. Ook wij zetten onze communicatiekanalen in om de campagne te boosten: we zorgden voor posts op sociale media en stuurden een persbericht en een investeerdersnieuwsbrief uit.

Op de sociale media van Wallabieke deelde Bart het persbericht, dat werd opgepikt door Made in Oost-Vlaanderen

Na iets meer dan twee weken was het al zover: het minimale doelbedrag werd behaald!

“Ik was aangenaam verrast dat er uit verschillende hoeken investeringen binnenkwamen, niet alleen uit mijn eigen netwerk maar ook via mensen die ik nog niet kende. De campagne was dan ook een goede marketingtool om ons netwerk uit te breiden met nieuwe contacten.” - Bart Callaert, zaakvoerder DroneBee

DroneBee werd ook opgenomen in het webinar dat we in juni organiseerden. We lichtten er crowdlending toe en lieten ook enkele lopende cases aan het woord. “Het was erg jammer dat we door corona geen fysieke Ambassador Night konden organiseren”, vindt Bart. “Op die manier hadden we onze ambassadeurs op een nauwere manier bij DroneBee kunnen betrekken.”

Verhoging maximaal bedrag

Gedurende de maand juni bleven de investeringen vlot binnenkomen. Ook enkele winwinleningen van €5.000 deden het bedragbalkje snel vollopen richting het maximale bedrag van €60.000. We moesten zelfs nog een lichte verhoging van het maximale doelbedrag doorvoeren.

Uiteindelijk eindigde de campagne van DroneBee op €61.800 via 51 investeerders.
De evolutie van de investeringen in DroneBee gedurende 2 maanden campagne

Na het behalen van het naar €61.800 verhoogde maximumbedrag was het tijd voor de administratie: met 51 investeerders moesten er uiteraard evenveel leningscontracten opgesteld worden. “Gelukkig neemt WinWinner ook deze administratie voor zich”, zegt Bart.

Geplande investeringen

En wat zijn de plannen van DroneBee na de succesvolle crowdlendingcampagne? “De proefversie van ons eigen platform voor lokale producten komt er binnenkort aan”, laat Bart weten. “We hebben al heel wat bijenmateriaal aangekocht en de machines voor een betere verwerking van onze producten zijn op komst”, zegt hij.

Terugblik

Uiteraard is DroneBee erg tevreden met het eindresultaat: “Als je de campagne lanceert, heb je natuurlijk wel een beetje schrik dat je het doelbedrag niet zal halen. Dan moet je niet alleen je groeiplannen in de koelkast steken, maar het zou ook tot enig gezichtsverlies leiden", vindt Bart.

"Dankzij een grondige voorbereiding, zowel op financieel als story-vlak, en het netwerk dat we reeds uitgebouwd hadden, geloofden we in onze kansen. En dat bleek terecht!” - Bart Callaert, zaakvoerder DroneBee

“WinWinner is de aangewezen partner voor je groeifinanciering met professionele begeleiding”, vervolgt Bart. “Het team helpt maximaal om goede resultaten te behalen, resultaten die we anders wellicht niet zouden behaald hebben. De campagne heeft voor DroneBee deuren geopend en een betere fundering gevormd om een succesvol groeitraject te starten”, besluit hij.

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case