No items found.

Ecobam Bamboe

Sinds Europa steeds meer inzet op duurzaamheid, ziet Ecobam Bamboe de vraag naar bamboe en bamboeproducten alsmaar stijgen. Het ideale moment voor de onderneming om te groeien. Om Ecobam Bamboe koopkrachtiger te maken en om te investeren in marketing en werkkapitaal, lanceerde zaakvoerder Stijn Callens een crowdlendingcampagne. De financieringszoektocht verliep erg vlot: na twee maanden was het maximale doelbedrag van €100.000 bereikt.

Toen de groei van Ecobam Bamboe vorig jaar in een stroomversnelling kwam, wist Stijn meteen dat hij het versnelde groeitempo niet zou kunnen volgen zonder externe financiering op te halen.

“Om Ecobam Bamboe verder te laten groeien, moest ik op korte termijn overstappen van lokale aankoop naar rechtstreekse import uit Azië. Die omschakeling brengt een aantal grote investeringen met zich mee. Daarenboven vond ik het belangrijk om de onderneming eerst kapitaalkrachtiger te maken, vooraleer ze zulke investeringen zou maken.” – Stijn Callens, zaakvoerder Ecobam Bamboe

Via zijn contactpersoon bij Fortuna Financial Group kwam Stijn terecht bij WinWinner.

Het totaalplaatje telt

Met een bang hartje nam Stijn contact met ons op. “De laatste jaren gaat het Ecobam Bamboe voor de wind, maar we maakten in het verleden ook een mindere periode door", vertelt Stijn. “Toen ik WinWinner contacteerde, hield ik er rekening mee dat dat wel eens een struikelblok kon vormen.”

Die angst bleek voor niets nodig. Tijdens de grondige screening viel ons oog vooral op Ecobam Bamboes groeispurt na die dip. De onderneming was erin geslaagd om op korte termijn haar sterke marktpositie terug te winnen. Het businessplan was ambitieus-realistisch, de cijfers zaten goed en het ondernemingsverhaal zat erg sterk in elkaar. Kortom: er was geen reden om de screening negatief af te sluiten.

Time is money

Tijdens de kick off maakten Stijn kennis met het WinWinner-proces. We gaven toelichting bij de investeringsmogelijkheden, verzamelden input voor de campagnetekst en legden samen de leningsmodaliteiten vast.

“Na de kick off ontvang je aantal concrete to do’s. Die mag je niet onderschatten. Er komt meer bij zo’n crowdlendingcampagne kijken dan je aanvankelijk denkt. Het is dus niet alleen belangrijk dat deze financieringsvorm bij je onderneming past, maar ook dat je als ondernemer voldoende tijd vrijmaakt. Ben je daartoe bereid? Dan wordt de campagne een succes!” – Stijn Callens, zaakvoerder Ecobam Bamboe

Sneeuwbaleffect

Een lijst maken van alle mensen die je kent, voldoende communiceren via social media, nieuwsbrieven uitsturen,… Elke marketingtip die we Stijn gaven, volgde hij op.

“Alle communicatie stond vooraf klaar. Samen met een marketingbureau stelde ik banners en templates op voor e-mails en social media posts. Daarmee kon ik wekelijks een update verspreiden van het opgehaalde doelbedrag, waardoor iedereen automatisch de evolutie van onze campagne kon volgen. Ondertussen contacteerde ik zoveel mogelijk mensen uit mijn dichte netwerk, zodat zij de boodschap op hun beurt verder konden verspreiden. Dat creëerde een sneeuwbaleffect, net zoals WinWinner voorspeld had.” – Stijn Callens, zaakvoerder Ecobam Bamboe

Dat sneeuwbaleffect vertaalt zich naar de samenstelling van de investeerderslijst: zo’n 75% van de investeerders behoort niet tot Stijns dichte netwerk. Meer nog, van heel wat namen op de lijst heeft hij zelfs nog nooit gehoord.

Meer dan geslaagd

Dat Ecobam Bamboe zo vlot haar maximale doelbedrag van €100.000 zou ophalen, had zaakvoerder Stijn nooit durven dromen.

“WinWinner gaf mij de handleiding, maar de instructies voerden we samen uit. Terwijl ik mijn netwerk contacteerden, communiceerde WinWinner binnen het hare. En toen ik mij na de campagne meteen op mijn groeiplannen stortte, handelde WinWinner alle administratie af.” – Stijn Callens, zaakvoerder Ecobam Bamboe

Ondertussen voert Stijn gesprekken over de vernieuwing van de website, het ontwerp van de webshop en de marketingcampagne. Daarnaast diende hij een subsidieaanvraag in bij PMV.

“De succesvolle WinWinner-campagne maakte Ecobam Bamboe niet alleen kapitaalkrachtiger, los daarvan wekt het ook vertrouwen op bij financiële instellingen zoals PMV. Halen we die subsidie effectief binnen? Dan zal je ons pas echt zien knallen!” – Stijn Callens, zaakvoerder Ecobam Bamboe

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case