Fibrocit

Fibrocit is marktleider in de Benelux voor vaste bestoelingsprojecten. Dankzij haar historiek van meer dan 100 jaar heeft de onderneming al heel wat mooie referenties op haar naam, voornamelijk in de cultuursector (BOZAR, De Roma) en het onderwijs (Universiteit Antwerpen, Vrije Universiteit Amsterdam). Fibrocit lanceerde een WinWinner-campagne om te investeren in de voorfinanciering van nieuwe projecten en in het verduurzamen van haar werking. De campagne behaalde een eindbedrag van €100.500!
“Als gevolg van de coronapandemie stelden heel wat prospecten hun bestelling uit,” vertelt Fibrocit-eigenaar Benedict Geers. “Hierdoor konden we niet verder groeien aan het tempo waaraan we dat wilden en moesten we onze budgettering aanpassen.”
.png)
Dat was het begin van een financieringszoektocht voor Fibrocit, onder meer ook om de nodige voorfinanciering te kunnen doen toen de vraag naar projecten weer op gang kwam. Verschillende kanalen zoals de bank en de overheid kwamen hierbij in beeld, maar vaak vroegen zij een eigen inbreng of iets gelijkwaardigs via een bijkomend financieringskanaal. “Via een finance consultant kwam op die manier WinWinner in beeld,” vertelt Benedict.
Nieuw fenomeen
Crowdlending bleek onbekend terrein voor Benedict, maar uiteindelijk werd zijn screeningsaanvraag goedgekeurd. Dit betekende de start van de campagnevoorbereidingen.
“Het hele concept rond crowdlending was nieuw voor mij, maar ik heb dit van in het begin positief ervaren. Vanaf het eerste contact merkte ik een aangename en persoonlijke opvolging door WinWinner." - Benedict Geers, eigenaar Fibrocit
.png)
Samen met Benedict brachten we de story van Fibrocit in kaart en zorgden we voor de nodige financiële toelichting zoals het leningsaanbod en de financieringsmix. Toen ook de informatienota’s afgerond waren, was het tijd om de campagne te lanceren: Fibrocit zou via WinWinner op zoek gaan naar minimaal €75.000 en maximaal €150.000.
Goed begonnen...
Benedict ging meteen aan de slag om investeerders te zoeken in zijn eigen netwerk. Vooral via sociale media promootte hij zijn campagne sterk, om op die manier een groot bereik te creëren. Dat leverde meteen op: na goed een week campagne was de helft van het minimale doelbedrag al toegezegd!
Na ongeveer een maand organiseerden we samen met Benedict een webinar voor potentiële investeerders. Benedict deed er het 101 jaar lange verhaal van Fibrocit uit de doeken en vertelde ook over de toekomstplannen van zijn bedrijf. Dat webinar zorgde voor een nieuwe impuls voor het bedragbalkje: het minimumbedrag van €75.000 was in zicht!
“De campagne was niet alleen een houvast om in mijn eigen netwerk op zoek te gaan naar investeerders, maar ze bleek een goeie manier om mijn financieel netwerk uit te breiden. Heel wat mensen die ik nog niet kende, hebben ons namelijk via de campagne een lening toegekend." - Benedict Geers, eigenaar Fibrocit
In de laatste campagneweken kwamen er nog wat investeringen bij voor Fibrocit. Op het einde van de campagne stond de teller op €100.500 dankzij 30 investeerders. Vervolgens gingen we aan de slag met het opstellen van de leningscontracten.

Toekomstplannen van een eeuweling
Met 101 jaar op de teller is Fibrocit geen jonkie meer, maar Benedict gaat met een start-upmentaliteit aan de slag: blijven groeien en vernieuwen in de sector van de vaste bestoelingsprojecten is de missie van het Fibrocit-team.
.png)
“Er zitten nog heel wat nieuwe projecten in de pipeline, vooral vervangingen van bestaande bestoelingen. Daarnaast lanceren we ook binnenkort onze circulariteitscommunity, waarmee we willen focussen op het hergebruiken van materialen die we recupereren bij vervangingsprojecten en op nieuwe producten, gemaakt met duurzaam geproduceerd hout en textiel,” blikt Benedict vooruit.
Boost voor de geloofwaardigheid
De WinWinner-campagne van Fibrocit heeft de onderneming een mooi duwtje in de rug gegeven. “De campagne zorgde voor een noodzakelijk deel (quasi-)eigen inbreng naar andere financieringskanalen toe. Het was dan ook een zeer gesmaakte eerste ervaring met crowdlending,” vertelt Benedict.
Het is met fierheid dat hij terugkijkt op zijn WinWinner-traject: “Een geslaagde financieringscampagne bij het publiek zorgt voor extra credibiliteit, en zelfs voor een streepje exclusiviteit. De medewerkers van WinWinner zorgden voor een goeie service en aangename opvolging, het voelde net aan alsof we collega’s van elkaar waren.”