No items found.

Finix

Finix innoveert de wereld van rekrutering en HR. Deze tech start-up uit Kortrijk ontwikkelde een matching tool voor openstaande vacatures. Via artificiële intelligentie filtert de software kandidaten makkelijker uit een database, waardoor de meest relevante kandidaat sneller gevonden wordt. 
Deze vernieuwende blik op rekrutering viel in de smaak bij 72 investeerders via WinWinner. De crowdlendingcampagne van founders Dieter Gerber en Mats Myncke was dan ook goed voor €126.000.

Closing the gap 

Het flexibele self-service platform van Finix kreeg vorm door anderhalf jaar bootstrapping en investeringen met eigen middelen. Toen het klantenbestand stevig groeide, beseften oprichters Dieter en Mats dat er externe financiering nodig was.

“We merkten een gap toen we onze strategische roadmap en ons financieel plan uitdokterden”, legt Dieter uit. “We hadden een duidelijk idee waar we naartoe wilden groeien en ambieerden ook om zelf fulltime met Finix bezig zijn, wat op dat moment nog niet het geval was. Om die optelsom te bekostigen, was extra financiering nodig.”

De mindset van een ondernemer

Om het groeipotentieel van de start-up te versneld te realiseren, zochten Dieter en Mats contact met WinWinner. “We toetsten verschillende kanalen af. Die contacten verliepen vaak stroef en we vonden nergens een partner die met dezelfde snelheid als ons kon handelen. Voor bankfinanciering waren we initieel een tikje te risicovol. Door eerst achtergestelde leningen op te halen, konden we dit wegwerken. Zo kwamen we bij WinWinner terecht”, vertelt Mats. 

Met WinWinner vond het duo een perfect match. “Het team ademt de mindset van een ondernemer: hier wordt met jou meegedacht. Bovendien gaf de crowdlendingcampagne ons marketingkansen via kanalen die wij niet bezitten”, getuigen de West-Vlamingen.

“Ook de ambassadeurs die je verwerft zijn een pluspunt. Onrechtstreeks creëer je veel visibiliteit en vloeien er onverwachte businessleads uit de periode van twee maanden waarop de campagne online staat.”

Tijdens deze periode was crowdfundcoach Aaron van grote waarde voor Finix. Niet alleen was hij een handig klankbord voor aanpassingen aan het financieel plan, ook werd in samenspraak met WinWinner gewacht met het uitgeven van aandelen. 

“We hielden de boot af te bij potentiële investeerders die via aandelen wilden meestappen”, klinkt het. “We kregen de raad om eerst de leningen aan te bieden en met het eventuele uitgeven van aandelen te wachten tot een later stadium in ons traject.”

Oprichters Dieter Gerber en Mats Myncke

Fulltime focus

De campagne van Finix liep vlot: na iets meer dan een week werd het minimumbedrag van €50.000 binnengehaald. Uiteindelijk werd afgeklokt op €126.000. Hoe is Finix nu op weg om uit te groeien naar de next big thing in recruitment? 

“We zijn sinds april pas beide voltijds bezig met Finix. Nu kunnen we eindelijk ‘gas geven’: zaken die vroeger een maand aansleepten, brengen we nu in orde op een paar dagen. Dus eigenlijk begint het pas voor ons”, geeft Mats aan. 

“Nieuwe concepten uitwerken en aftoetsen met klanten gaat veel vlotter met de steun van de groeifinanciering”, vult Dieter aan. “Ook bekijken we de mogelijkheden om personen die als freelancer werkten voor ons, sterker te betrekken in ons verhaal.”

En de investeerders? “Ook zij horen binnenkort van ons. We hebben alle funding netjes ontvangen en plannen vast en zeker een moment om hen te bedanken en onze groeiplannen eens netjes toe te lichten.” 

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case