No items found.

FoodM

FoodM helpt lokale voedselhandelaren om hun producten gemakkelijker te verkopen op de werkvloer, en dat 24/7. Dit doet de onderneming met behulp van een smart fridge & mobiele applicatie waarmee alles eenvoudig kan worden afgerekend en doorgestort naar de voedselhandelaar.

In zo’n smart fridge vinden werknemers een uitgebreid assortiment van lunches en allerhande snacks zodat ze ’s middags of ’s avonds geen tijd meer verliezen met een bezoek aan de broodjeszaak of de supermarkt. De bijhorende FoodM-app monitort de producten in de koelkasten. Zo kan de onderneming dankzij data-analyse het aanbod op de voorkeuren van de werknemers afstemmen. Om te groeien door te investeren in het product en personeel lanceerde FoodM een WinWinner-campagne. Die leverde €96.500 op.

“Als tech-bedrijf hebben we redelijk wat kapitaal nodig, bijvoorbeeld voor development,” begint Mathias Jennes, co-founder bij FoodM. Nadat de onderneming haar product gevalideerd had bij accelerator The Birdhouse, ging FoodM op zoek naar financiering bij business angels. Dit om met het product naar de markt te gaan.

Na die succesvolle kapitaalronde bleek crowdlending een mooie aanvulling op en diversificatie van de financieringsmix om de volgende investeringen -o.a. in personeel en het product- te kunnen maken. Daarom kwam FoodM bij WinWinner aankloppen.

Lanceren maar!

Na een vlotte voorbereiding kwam de campagne van FoodM op ons platform. “Ergens is het wel spannend. Automatisch ga je toch een beetje vergelijken met andere bedrijven,” denkt Mathias terug aan de campagnestart.

De twee founders en CTO van FoodM gingen aan de slag met het zoeken van investeerders in hun eigen netwerk:

“We legden de investeringskans voor aan vrienden en familie, wat meteen wel een mooi aantal investeringen opleverde. Daarnaast kwamen er ook redelijk wat investeringen uit het WinWinner-netwerk.” - Mathias Jennes, co-founder bij FoodM

Ook LinkedIn vormde voor FoodM een belangrijk kanaal om over de campagne te communiceren. FoodM hield haar volgers regelmatig op de hoogte van de campagnevorderingen. “Ook langs de kant van WinWinner verliep de communicatie op sociale media vlot en merkten we de betrokkenheid,” vindt Mathias. Andere communicatiekanalen die wij inzetten, waren onze nieuwsbrief en een persbericht.

Resultaat en mooi meegenomen voordelen

Aan het einde van de crowdlendingrit stond er voor FoodM €96.500 op de teller, vlot voorbij het minimale doelbedrag van €75.000! 43 investeerders zorgden voor dat totaalbedrag.

Bij FoodM zijn ze blij dat ze crowdlending hebben toegevoegd aan hun financieringsmix: “Je betaalt als onderneming een vrij hoog percentage op de leningen, maar het opent wel deuren, bijvoorbeeld om naar de bank te stappen in een volgende financieringsfase,” aldus Mathias.

“Daarbovenop komt nog de marketingmeerwaarde van een succescampagne. Daar kan je natuurlijk geen exacte waarde op plakken, maar we hebben zeker ook de commerciële vruchten van onze succescampagne kunnen plukken.”
Bram Croon & Mathias Jennes, founders van FoodM

Niet stilgezeten

FoodM heeft niet stilgezeten; de geslaagde campagne opent de deuren naar verdere groei. Vooral op het vlak van personeel en het product stonden investeringen op de planning:

“De applicatie is al een stuk verbeterd. Het portaal voor onze food professional is zo goed als af, we hopen om dit alles dit najaar succesvol te lanceren,” laat Mathias weten. “Daarnaast zijn de eerste gesprekken voor de aanwerving van een mobile developer lopende.”

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case