Groene Gevels
.png)
Groene Gevels wil meer beplante gevels in het straatbeeld. Door het groeiende orderboek waren investeringen nodig, waaronder een extra werknemer en een bestelwagen. We maakten met Groene Gevels een campagne op waarmee de vzw €40.000 wou ophalen. De interesse van investeerders was zodanig overweldigend dat de campagne uiteindelijk voor €80.000 aan winwinleningen zorgde!
Groene Gevels is een vzw die pleit voor meer gevelbeplanting. Oprichter Bruno Verschaeve wil de voordelen van gevelbeplanting bekender maken bij het grote publiek: groene gevels nemen o.a. CO2 op, zorgen voor een frisse toets in het straatbeeld en gaan door beton en steen veroorzaakte urban heating tegen.
Bruno is ingenieur en ontwierp zelf klimhulpen die hij installeert op gevels. Klimplanten kunnen zich dan rond de klimhulpen wikkelen. Dit heeft als voordeel dat je zelf in de hand hebt waar er gevelgroen groeit en waar niet.
.png)
Groeiplannen vragen investeringen
“Door ons groeiende orderboek stelden we een groeiplan op: we hadden een extra werknemer en een bestelwagen nodig. Daarnaast wilden we onze huisstijl opfrissen om onze marketingacties te optimaliseren,” vertelt Bruno.
Maar zo’n groeiplan vereist uiteraard investeringen. Bij Groene Gevels kwamen ze dan ook tot de conclusie dat ze op zoek moesten naar financiering om de volgende stap te zetten in het groeiverhaal.
Maar via welk kanaal investeringen zoeken?
Bruno deed zijn huiswerk vóór hij aan een financieringscampagne begon en bestudeerde de mogelijkheden grondig, in overleg met een adviseur van VLAIO. “Klassieke crowdfunding was geen optie; het bedrag dat we zochten, was daarvoor te hoog. We gingen ook bij 2 banken langs maar merkten dat we daar ook niet op hoefden te rekenen.”
Ook crowdlending via WinWinner kwam in beeld als financieringskanaal. Bruno woonde daarom een van onze gratis bootcamps bij en sprak achteraf met founder Matthias over zijn case. Op die manier raakte Bruno ervan overtuigd om een crowdlendingcampagne op te starten bij WinWinner.

“WinWinner kwam na veel overleg, onderzoeken en vergelijken als beste optie naar voor als groeifinanciering. Uiteindelijk gaat het over de kans op succes en de kostprijs." - Bruno Verschaeve, oprichter Groene Gevels
Voorbereidingstraject
Na een positieve screening van het financiële plan en het businessplan van Groene Gevels begonnen we met het voorbereidingstraject: we nodigden Bruno en zijn communicatieverantwoordelijke Marleen uit voor een meeting over Groene Gevels en de WinWinner-campagne die de vzw zou gaan opstarten om het doelbedrag van €40.000 binnen te halen.
.png)
“Van in het begin was het duidelijk hoe het WinWinner-traject in elkaar zat. Het voorbereidingstraject verliep erg vlot." - Bruno Verschaeve, oprichter Groene Gevels
Een ‘marketingplan’ voor de financiering
Vóór we de campagne eind november zouden lanceren, zaten we nog eens met Groene Gevels rond de tafel om de aanpak van de communicatie rond de campagne te bespreken. We gaven onder meer tips over het in kaart brengen van het netwerk en over hoe je je financieringsboodschap het best aanbrengt bij je netwerk.
“We stelden een lijst op van potentiële investeerders en duidden hierbij aan hoe waarschijnlijk we het achtten dat ze zouden investeren. Op die manier wisten we wie we eerst moesten aanspreken eens de campagne online stond,” vertelt Bruno.
.png)
Lancering van de campagne
Eind november 2019 was het zover: Groene Gevels kon haar campagne lanceren! Bruno begon dan ook met het aanspreken van zijn netwerk. Al snel kwam er positieve respons en konden de eerste leningen geregistreerd worden.
"Het feit dat WinWinner bij de registratie van de leningen de administratie op zich neemt, was ook een groot voordeel voor ons. Zelf uitzoeken hoe zo’n winwinlening in elkaar zit, kost ons allicht meer. Bij WinWinner is het routine en dat is gewoon efficiënter.” - Bruno Verschaeve, oprichter Groene Gevels
Een campagne met een groot bereik
Bruno vertelt ook dat de campagne van Groene Gevels werd opgepikt door Steven Vromman, de milieuactivist die ook gekend staat als Low Impact Man. “Hij nam dit mee in zijn blog en sociale media en toen ik met potentiële investeerders sprak, vernam ik dat velen van hen de campagne hadden gezien via Low Impact Man. Mooi dat onze campagne verspreid raakte in de milieubewuste community.”

Van €40.000 naar €80.000
Door het grote bereik van de campagne en de bereidheid van het netwerk van Bruno om in de vzw te investeren werd het doelbedrag van €40.000 heel erg vlot gehaald.
Maar er was nog veel interesse om de vzw te ondersteunen met een investering. Daarom overlegden we met Bruno over de financieringsmix: waar het oorspronkelijk de bedoeling was om de €40.000 aan winwinleningen aan te vullen met een krediet bij Hefboom voor een bedrag van €30.000, gingen we nu volledig voor de winwinleningen en maakten €80.000 het nieuwe doelbedrag.
We stonden de overige geïnteresseerden te woord en konden nog eens voor €40.000 aan winwinleningen registreren: het nieuwe doelbedrag van 80.000 euro was binnen! In totaal hielpen 14 investeerders Groene Gevels vooruit via de winwinlening.
Nieuwe bestelwagen staat al op de oprit
Groene Gevels liet er na het aflopen van de campagne geen gras over groeien: “De nieuwe bestelwagen staat al op onze oprit,” glundert Bruno.
“We hebben ook al een nieuwe werknemer aangeworven. Het was voor ons belangrijk dat het om een technisch sterk profiel ging dat zowel dossiers kon opvolgen als de aanleg van groene gevels kon uitvoeren. Ten slotte is onze nieuwe huisstijl al besteld. We hebben dus al enkele investeringen gemaakt die voor een verdere groei moeten zorgen.”
.png)