No items found.

Kopje Zwam

Kopje Zwam brengt de landbouw naar de stad. De onderneming kweekt microgroenten en oesterzwammen op koffiegruis en verwerkt haar oogst tot bijvoorbeeld zwamburgers en groenteshots. Om de nodige financiering te verzamelen voor onder meer de inrichting van een nieuwe vestiging en voor de aankoop van kweekkarren lanceerde Kopje Zwam een WinWinner-campagne. Met een eindbedrag van €100.000 ging de campagne vlotjes boven het minimale bedrag van €50.000!

Bij Kopje Zwam stelden ze begin 2020 vast dat ze op zoek zouden moeten gaan naar bijkomende financiering. Oprichter Bart Vanderveken wilde het concept van de circulaire stadslandbouw opschalen maar wist niet meteen wat de mogelijkheden waren om deze ambities te financieren. Toen hij Daniël Cromphout, die heel wat jaren ervaring in de banksector had, leerde kennen, kwamen de financieringsplannen van Kopje Zwam in een stroomversnelling:

“We wilden financiering ophalen die geen verwatering van de aandelen zou veroorzaken. Hierbij kwam via een van onze founders WinWinner in beeld. De drempel om een aanvraag in te dienen bij WinWinner bleek vrij laag, dus beslisten we om dit ook effectief te doen.” – Daniël Cromphout, zaakvoerder Kopje Zwam

Van screening naar voorbereiding

De aanvraag van Kopje Zwam werd positief gescreend. Dit betekende de opstart van het voorbereidingstraject van de campagne van Kopje Zwam! “Het traject was van in het begin duidelijk,” vertelt Daniël. “We beslisten dat we minimaal €50.000 en maximaal €90.000 wilden ophalen om onze geplande investeringen te kunnen doen. Naast investeringen in kweekkarren en onze nieuwe vestiging in Leuven wilden we ook geld ophalen voor marketing en toestellen voor ons kweekproces.”

Nadat de campagnetekst, de financiële toelichting en de informatienota’s op punt stonden, was het tijd om de campagne te lanceren. Kopje Zwam kon haar communicatiemachine in gang zetten!

Sociale media, webinar en netwerk

De vennoten van Kopje Zwam merkten dat hun financieringscampagne positief werd onthaald in hun netwerk. Ze communiceerden voornamelijk via hun persoonlijke sociale media en die van Kopje Zwam om een groot bereik te creëren voor de campagne. Daarnaast spraken ze ook enkele mensen rechtstreeks aan met de campagne. “De campagne was een mooie opportuniteit om onze doelgroep te verbreden,” blikt Daniël terug.

Die aanpak wierp haar vruchten af: de eerste investeringen kwamen vlotjes binnen. Ook uit het WinWinner-netwerk was er animo om te investeren. Na ongeveer een maand campagne werd de kaap van het minimale bedrag (€50.000) gerond.

Daarna stond er nog een webinar op het programma om potentiële investeerders te woord te staan. “Het webinar verliep feilloos,” vertelt Daniël. “Ik voelde me comfortabel om zo’n webinar te geven omdat ik hier al wat ervaring mee heb. WinWinner bood ook ondersteuning door de nodige achtergrond rond haar werking mee te geven.”

Het webinar zorgde voor een nieuwe boost in de investeringen: op avond van het webinar zelf kwamen er nog heel wat commitments van investeerders binnen. Op die manier kwam enkele dagen later al het maximale doelbedrag van €90.000 in zicht. We voerden zelfs nog een kleine verhoging van dat maximumbedrag door, naar €100.000. Ook dat bedrag werd behaald, na twee derden van de voorziene campagneperiode van 2 maanden had Kopje Zwam €100.000 opgehaald!

Timeline van de investeringen in Kopje Zwam

Geplande investeringen

En hoe staat het met de investeringen die Kopje Zwam had gepland? “We hebben onlangs onze vestiging in Leuven kunnen openen,” laat Daniël enthousiast weten. “Daarnaast hebben we al 4 nieuwe kweekkarren die volledig operationeel zijn en we hebben het materiaal besteld voor nog eens 4 extra karren. Qua marketinginvesteringen hebben we onze website al wat vernieuwd en een folder over onze activiteiten opgemaakt.”

Eindrapport

Hoe kijkt Kopje Zwam terug op haar financieringsronde via WinWinner? “We zijn erg trots op het eindresultaat. Niet alleen het bedrag is mooi, maar ook het feit dat we 30 investeerders hebben overtuigd van ons bedrijfsplan, geeft ons vertrouwen voor de toekomst,” vindt Daniël.

“De contacten met WinWinner verliepen professioneel, to the point en aangenaam. Onze campagne heeft ervoor gezorgd dat we een breed publiek konden bereiken, dus veel ruimer dan onze eigen achterban. Ik zou WinWinner zeker aanraden als partner voor het financieren van je bedrijfsplannen!” - Daniël Cromphout, zaakvoerder Kopje Zwam
De kweekkarren van Kopje Zwam

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case