Liquisens

Liquisens bouwt slimme wateroplossingen die consumenten meer comfort en minder kosten moeten opleveren. Tegelijkertijd beoogt Liquisens met haar oplossingen een positieve impact op het milieu. Voor de ontwikkeling van haar nieuwe tool Premoleg, een testkit om legionella op te sporen in (drink)watersystemen, ging de onderneming via WinWinner op zoek naar financiering. Met succes: de campagne leverde €60.500 op!
“We zitten als onderneming nog in een vrij vroeg stadium,” vertelt Steven De Schrijver, oprichter van Liquisens. “Maar als start-up weet je dat de kans groot is dat je ooit externe funding gaat moeten zoeken. Voor een bankfinanciering was het te vroeg voor ons. WinWinner bleek een mooi alternatief, zeker omdat we op die manier ook konden zien hoe mensen op onze activiteiten reageerden.”

Gestructureerd proces
Het business- en financieel plan van Liquisens waren overtuigend, wat een positieve screening opleverde. Dit betekende de echte start van het WinWinner-traject van Liquisens. “Een erg gestructureerd traject,” vindt Steven. “Onze crowdfundcoach begeleidde ons op een aangename manier en hield ons bij de les. Je moet als ondernemer namelijk zelf voldoende tijd uittrekken voor je campagne, en dat al vanaf de voorbereidingen.”
Eens we samen met Liquisens die voorbereidingen afrondden, konden we de crowdlendingcampagne publiceren. De Antwerpse onderneming zou op zoek gaan naar minimaal €40.000.
Een niche-community maar een enthousiaste community
Liquisens kon beginnen aan haar zoektocht naar investeerders. “We zitten in een niche-business dus onze community is niet zo groot,” weet Steven. “Ik vond het aanvankelijk ook niet evident om mensen uit mijn netwerk te benaderen, maar we kregen wel voldoende ondersteuning vanuit WinWinner om dit op een juiste manier te doen,” oordeelt hij.
Vooral via LinkedIn communiceerde Liquisens regelmatig over de campagne. “We kregen op die manier ook veel feedback over onze campagne,” merkt Steven op.

28 investeerders
De positieve ontvangst van de campagne in het netwerk van Liquisens leverde ook investeringen op. Aangevuld met investeringen uit het netwerk van WinWinner stond de teller na enkele weken op zo’n €30.000. “Daar bleven we even hangen, maar in de tweede helft van de campagne kwamen er opnieuw meer toezeggingen binnen,” blikt Steven terug. Op die manier ging Liquisens ruim boven haar minimaal bedrag:
Uiteindelijk haalde de onderneming €60.500 op, dankzij 28 investeerders.
Groeiplannen
Wat is Liquisens nu van plan, na de succesvolle campagne? “Om onze oplossing voor monitoring van legionella verder te ontwikkelen, hebben we ons team recent uitgebreid met een data scientist,” zegt Steven. “We hebben ook al enkele afspraken met hardware-leveranciers.”
Bij Liquisens blikken ze trots terug op het WinWinner-traject:
“WinWinner heeft een jong, dynamisch team dat erin is geslaagd om ons te begeleiden bij het voltooien van deze financieringsronde. Het feit dat onze campagne een succes was, is voor ons een teken dat mensen in ons geloven en dat we op de goeie weg zijn.” - Steven De Schrijver, oprichter Liquisens