No items found.

PEAS

De smaakvolle en handgemaakte vegan cinnamonrolls van PEAS bewijzen dat plantaardige voeding net zo lekker (of lekkerder) kan zijn dan de klassieke omnivore keuken. Met hun vegan gebak openen zaakvoerders Els Berx en Davy Rosiak de conversatie over een meer plantaardig voedingspatroon.

De voorbije vier jaar groeide PEAS uit tot een sterke brand, gesteund en gevolgd door een uitgebreide, loyale (online) community. Om PEAS als brand nog sterker op de markt te verankeren, willen Els en Davy het aantal fysieke verkooppunten opdrijven. De crowdlendingcampagne die ze daarvoor lanceerden, bereikte in geen tijd de kaap van €248.500.

Els en Davy speelden al langer met het idee om extra verkooppunten te openen en besloten vorig jaar om hun droom te realiseren. De gesprekken met de bank waren volop aan de gang en een externe investeerder werd overwogen toen plots de coronacrisis uitbrak.

“De pandemie zette ons groeiplan tijdelijk on hold. De banken werden terughoudender. Als ondernemer bankkrediet verkrijgen om te groeien, bleek opeens allesbehalve evident. Tegelijkertijd beseften we dat we de touwtjes van PEAS toch liever zo lang mogelijk zelf in handen wilden houden. De tussenkomst van een externe investeerder werd daardoor een pak minder interessant.” – Davy Rosiak, co-founder PEAS

De coronacrisis zette echter geen rem op de groeiambitie van PEAS. Integendeel, die werd net versterkt door de succesvolle afhaalmomenten in verschillende Vlaamse steden. Het foundersduo ging al snel op zoek naar alternatieve financieringsvormen. “Tijdens een webinar van UNIZO kwam ik voor het eerst in contact met crowdfunding”, vertelt Els. “Het leek ons meteen een erg interessant gegeven. Uiteindelijk kwam ik via mijn zoektocht naar extra informatie terecht bij WinWinner.”

Goed begonnen, is half gewonnen

Het businessplan van PEAS zat sterk in elkaar en werd grondig onderbouwd. Daarnaast konden Els en Davy mooie cijfers voorleggen van de winkel in Hasselt. De screening leidde dan ook tot een positief resultaat, waarna we alles in gereedheid brachten voor de kick-offmeeting.

Tijdens de kick-offmeeting lichtten we het WinWinner-traject en de mogelijke leningsmodaliteiten toe. Daarnaast lieten we Els en Davy hun ondernemersverhaal vertellen. Zo kon de copywriter achterhalen wat er in de campagnetekst beklemtoond moest worden.

“Ons verhaal is onze passie. Bij de oprichting van PEAS hebben we meteen ingezet op storytelling en brand building. Het is fijn dat het team van WinWinner – net zoals wij – vond dat we de kracht van ons verhaal moesten inzetten tijdens de crowdlendingcampagne. De campagnetekst van WinWinner weerspiegelde dan ook perfect wie we zijn en waar we voor staan.” – Els Berx, co-founder PEAS

Na de meeting hadden we voldoende informatie om de campagne vorm te geven. Terwijl de crowdfund coach en de copywriter de teksten voorbereidden, volgden Els en Davy de marketingworkshop.

A piece of cake

Dankzij Els’ jarenlange ervaring in de communicatiesector en Davy’s achtergrond in marketing en sales, vloog de marketingworkshop voorbij. “Na vier jaar bestaat de PEAS community uit meer dan 16.000 volgers op Instagram, meer dan 18.000 op Facebook en 1.000 op LinkedIn”, vertelt Els. “We weten als geen ander hoe we het brede publiek moeten aanspreken, wat een grote meerwaarde vormde tijdens het WinWinner-traject.”

“We maakten een draaiboek waarin we alle kanalen opnamen die we konden inzetten. Samen met een extern marketingbureau gaven we de campagne vorm, met respect voor de typische PEAS-vibe. Alle communicatie stond ruim op voorhand klaar, van de communicatieplanning over de content tot de aanpassingen aan de website.” – Davy Rosiak, co-founder PEAS

Doordat de PEAS-community zo breed en loyaal is, besloot het foundersduo voornamelijk daarop in te zetten. “Enerzijds postten we voortdurend berichten en updates op onze sociale media kanalen”, legt Els uit. “Anderzijds zorgden we voor betalende campagnes op Instagram en Facebook.” Die combinatie bracht de crowdlendingcampagne van PEAS al snel in stroomversnelling.

De kers op de taart

Het webinar dat we samen met Els en Davy organiseerden, betekende een boost voor de campagne. Met hun passie, hun ondernemersverhaal en hun antwoorden op een aantal interessante vragen van het publiek, kon het foundersduo heel wat extra investeerders overtuigen. “Het webinar leverde ons minstens €25.000 op. Zo’n event vormt dus zeker een meerwaarde voor je campagne”, benadrukt Els.

Daarnaast zorgde ook de aandacht van de pers meermaals voor een extra boost. “Onze campagne kreeg enorm veel persaandacht”, vertelt Els. “Die aandacht hebben we bewust gefaseerd.” Om dipjes in de campagne te voorkomen, plande Els de publicatie van de artikels zo goed als mogelijk in. Zo kwam de campagne op regelmatige basis en via verschillende media opnieuw in de spotlights.

Boven: Made In Vlaams-Brabant, HLN - Onder: HBVL, Made In Limburg

Peas is on a roll

Els en Davy hadden van meet af aan de ambitie om van PEAS een brand te maken die ook buiten thuisstad Hasselt furore maakt. Met vier jaar ervaring en gesteund door de enthousiaste PEAS-community, lanceerde het duo een crowdlendingcampagne bij WinWinner om de fysieke aanwezigheid van PEAS in Vlaanderen uit te breiden.

“Het hele WinWinner-traject verliep super vlot. We haalden in geen tijd €248.500 op en kunnen dus meteen twee extra winkels openen: een in Antwerpen en een in Leuven. Momenteel ligt de focus op de vestiging in Antwerpen -omdat we daar een groter volume en zo ook meer omzet zullen genereren - maar dat er nadien een derde winkel in Leuven volgt, is alvast beloofd.” – Els Berx, co-founder PEAS

Samen met een makelaar zijn Els en Davy volop op zoek naar een geschikt handelspand in de havenstad. “Rekening houdend met de zomervakantie en het bouwverlof hopen we tegen september een geschikte locatie te hebben gevonden, zodat we dit najaar nog kunnen openen”, schat Davy.

Daarnaast zijn de zaakvoerders volop bezig met hun investeerders persoonlijk te contacteren. “We willen hen allemaal bedanken voor het vertrouwen”, vertelt Els. “Al verschillende klanten in de winkel hebben ons verteld dat ze in de campagne geïnvesteerd hebben. Ze zijn oprecht trots op hun investering in PEAS, wat ons een enorm warm gevoel geeft.” “Ons motto is Give PEAS a chance”, besluit Davy. “Maar dat 73 investeerders dat via onze crowdlendingcampagne zouden doen, dat hadden we nooit durven dromen."

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case