No items found.

SAM

20% van de mensen is hoogsensitief, en nog meer mensen zijn gevoelig aan prikkels zoals licht en geluid. Ook kledij kan voor overprikkeling zorgen. En dat is de ontstaansreden van SAM, het merk van prikkelarme kledij dat An Luyten uit de grond stampte. Om de groei van haar bedrijf te financieren, klopte de Herentalse onderneemster aan bij WinWinner. De campagne leverde SAM meer dan €100.000 op.

Het was via het Fund Me-programma van Netwerk Ondernemen dat An de kennis en durf opdeed om financiering op te halen: “De kennis over financiering die ik vergaarde en de pitch-workshops om naar investeerders te stappen, brachten mij over de drempel om de toekomst van SAM sneller en groter te zien. Hiervoor zijn ook financiële middelen nodig.”

Waarom An voor crowdlending koos?

“Voor het afstaan van aandelen was het sowieso nog te vroeg. Een WinWinner-campagne leek me erg gepast voor de fase waarin SAM zit. De positieve screening geeft alleszins een kwaliteitsstempel aan je campagne. En daarnaast is het handig om een partij naast je te hebben die alle administratie op zich neemt”, licht ze toe.

Tijd vrijmaken

Eens we de voorbereiding hadden afgerond, kon SAM op zoek naar mogelijke investeerders: “Op voorhand mijn netwerk in kaart brengen om er potentiële investeerders uit te filteren bleek een groot stuk van het werk”, blikt An terug. “Maar natuurlijk is het ook een geluk om veel connecties te hebben.” Dat netwerk reageerde enthousiast op de campagne; de investeringen kwamen mooi binnen.

“Ik heb iedereen een persoonlijke mail gestuurd om de campagne aan te kondigen”, vertelt An. Daarnaast kon ze ook aanpikken bij onze communicatie, door bijvoorbeeld onze posts op sociale media te delen. De campagne haalde ook de pers, altijd mooi meegenomen voor extra zichtbaarheid voor je campagne én je merk.

“De workshop met communicatietips die ik vóór de lancering kreeg van WinWinner, was zeker leerrijk om mij op weg te zetten qua campagnecommunicatie,” oordeelt An. “Op die manier weet je welke voorbereidingen je moet treffen en welke acties je kan ondernemen tijdens je campagne.”

Bijna 50 ambassadeurs

€106.000 was het slotbedrag van de campagne van SAM. Dat kwam er dankzij de investering van bijna 50 believers. Dat is een heel nieuwe groep stakeholders: “Ik heb hen laten weten dat ik hen zeer dankbaar ben voor hun vertrouwen. Zo’n geslaagde campagne geeft je wel een boost als ondernemer, het geeft je het gevoel dat je op de goede weg zit. Hopelijk dragen de investeerders het verhaal van SAM nu mee uit om onze naamsbekendheid nog op te krikken!” aldus An.

Wat de toekomst brengt voor SAM?

“Deze WinWinner-campagne was alleszins een interessante ervaring die deuren naar de toekomst opent. In samenspraak met mijn mentors gaan we met SAM inzetten op bepaalde marketingacties”, plant An. “Daarnaast heb ik ook al stoffen aangekocht zodat onze productie goed op gang blijft.”
Founder An Luyten en haar zoon Lex, een van de uithangborden van het merk, zijn trots op het eindresultaat van de campagne

Lees meer succescases zoals deze

BREEX

No items found.
Lees meer over deze case

Caravans De Block

No items found.
Lees meer over deze case

PathoSense

No items found.
Lees meer over deze case