Sideri

Sideri ontwikkelt en produceert geneesmiddelen op basis van kruiden, zogenaamde fytotherapeutische geneesmiddelen. Met meer dan 10 producten in haar gamma ging de onderneming op zoek naar financiering om verder te groeien, onder meer door een salesmedewerker aan te nemen en te investeren in labomateriaal. De campagne van Sideri klokte af op €83.000, ruim boven de oorspronkelijk beoogde €70.000.
Sideri is de onderneming van Ekrem Hajredinaj, een Kosovaarse huisarts die naar België kwam en hier zijn ervaring in de medische sector nog verder opbouwde. Hij leidde onder meer de R&D-afdeling van een producent van fytotherapeutische geneesmiddelen.
Ekrem besliste vervolgens om zelf te ondernemen en fytotherapeutische geneesmiddelen op de markt te brengen met zijn bedrijf Sideri. Ondertussen biedt Sideri al meer dan 10 producten aan, allemaal voorzien van de nodige certificaten.
.png)
De onderneming bereikte dit mede dankzij de hulp van Bart Decru. Bart leerde Ekrem kennen via microStart, een organisatie die leningen van maximaal €15.000 verstrekt aan ondernemingen. “Als nieuwkomer in België en met zijn voornamelijk medische ervaring was het niet evident voor Ekrem om te ondernemen. Daarom begeleid ik hem, onder meer op vlak van marketing en financiën”, vertelt Bart.
Start van een financieringszoektocht
Bart stelde vast dat er nood was aan een stevige financiering om de groei verder te zetten:
“Sideri had een salesprofessional nodig om de omzet te doen toenemen. Maar om de kosten van deze medewerker tegemoet te komen en om enkele investeringen te doen kwamen we tot de vaststelling dat er nood was aan extra financiële middelen.” - Bart Decru, begeleider Sideri
Bij de zoektocht naar financiering kwam Sideri bij WinWinner terecht: “We hadden nooit gedacht aan winwinleningen voor de financiering, maar via microStart leerden we het platform van WinWinner kennen”, aldus Bart. “Tijdens onze gesprekken met WinWinner leerden we dat we winwinleningen niet alleen bij vrienden of familie konden ophalen, maar ook bijvoorbeeld bij klanten.”
.png)
Voorbereiding on point
Na een positieve screening van het financiële plan en de groeiplannen van Sideri startten we het voorbereidingstraject van de campagne op.
“De hele procedure is vlot verlopen, zonder haken en ogen, en in perfecte communicatie met WinWinner." - Bart Decru, begeleider Sideri
Uit de plannen van Sideri bleek dat de onderneming op zoek zou gaan naar 70.000 euro bij de crowd. Hiermee zou Sideri de loonkosten van de nieuwe salesmedewerker betalen, labomateriaal aankopen, de voorraad uitbreiden en haar verpakkingen en marketingactiviteiten bij apotheken optimaliseren.
Publiceren, investeren & registreren!
Na een vlotte voorbereidingsfase was de campagne van Sideri klaar voor publicatie en kon de onderneming haar campagne verspreiden in haar netwerk. “We kregen welkome raadgevingen bij onze initiatieven, WinWinner gaf ons de nodige mentale steun en onze accountmanager maakte zelfs een uitstekend filmpje over de activiteiten en de werking van Sideri”, aldus Bart.
.png)
In het netwerk van Sideri kwam de interesse om te investeren in de onderneming vlot op gang. We zorgden dan ook voor de nodige informatie voor de potentiële investeerders.
Een belangrijk moment hierbij was de Ambassador Night van Sideri, waarbij de ambassadeurs van de onderneming werden uitgenodigd in het laboratorium van de onderneming om de producten te ontdekken. Ook wij waren aanwezig om toelichting te geven bij de investeringscampagne van Sideri.
Na de Ambassador Night konden we overgaan tot de registratie van heel wat winwinleningen voor Sideri. “De administratieve zekerheid ten opzichte van PMV was hierbij ook een geruststelling”, vertelt Bart. “Wat wel opviel, was dat er toch wel een emotionele band nodig was tussen de potentiële investeerders en het bedrijf. En die band ontwikkelde zich wel heel snel!”
Doelstelling bereikt… en zelfs overtroffen
De slotsom toen het einde van de campagne in zicht kwam? De doelstelling van €70.000 werd bereikt!
Maar er waren nog enkele potentiële investeerders. Daarom verhoogden we, in samenspraak met Sideri, het doelbedrag van de campagne en landden uiteindelijk op €83.000, een pak boven het oorspronkelijke doelbedrag van €70.000!
.png)
Terug- en vooruitblik
Hoe kijken ze bij Sideri terug op de campagne? “De hele procedure verliep voor ons zorgeloos. Een perfecte opvolging en geapprecieerde tips bij onze initiatieven om potentiële investeerders te bereiken”, zegt Bart.
“Het vooraf uitgewerkte traject is een goede leidraad, van het eerste contact tot de registratie van de leningen. WinWinner is een ervaren en erg pragmatische gids op het voor jonge ondernemingen soms moeilijke pad naar financiering met externe middelen.” - Bart Decru, begeleider Sideri
En hoe kijken ze bij Sideri naar de toekomst, nu de financiering is opgehaald? “De salesmedewerker is nu volop aan de slag en we plannen ook investeringen in machines voor het vullen van capsules en flesjes”, vertelt Bart.
“Daardoor zijn we minder afhankelijk van externe producenten, die vaak alleen hoge volumes willen. Ten slotte zal de efficiëntie van Sideri verhogen omdat de onderneming zelf grotere volumes kan produceren door grotere volumes grondstoffen en afgewerkte producten aan te kopen. Met al deze investeringen hopen we in 2020 onze omzet te verdubbelen ten opzichte van 2019.”