INKER

Met INKER wil het oprichterstrio van FABRIC, leverancier en drukker van bedrijfs- en vrijetijdskledij voor organisaties, als eerste speler op de Europese markt ecologische en lokale Fast Fashion aanbieden. Op die manier willen de founders inspelen op de toenemende vraag naar unieke, individuele bedrukte kledingstukken.
Om het nieuwe project succesvol te lanceren ging de onderneming op zoek naar groeifinanciering. Via hun crowdlendingcampagne bij WinWinner wisten de founders 39 investeerders te bereiken en dankzij hen €130.000 via leningen op te halen.
In 2019 richtten Kristof Thienpont, Daan Imschoot en Laurent Lampaert FABRIC op, dat focust op het bedrukken en borduren van kleding in grote oplages voor organisaties. Na groot succes met FABRIC, dat na nog geen twee jaar al met grote namen als Studio Brussel en Alex Agnew samenwerkte, waagt het oprichterstrio zich met INKER aan een tweede succesverhaal. Waar FABRIC zich op organisaties toespitst, richt INKER zich op particulieren.

Vanzelfsprekende stap
Samen met de boekhouder begon Kristof aan het financieel plan van INKER en bij die brainstorm kwam al direct de nood aan financiering kijken. “Via Wim van Balls & Glory, die enkele jaren geleden ook bij WinWinner aanklopte, kwam ik bij jullie terecht. Ik ben toen op jullie website gaan rondneuzen en raakte al snel overtuigd van jullie werkwijze,” begint Kristof. “Bovendien vonden we crowdlending een interessant deel voor onze financieringsmix. Het geeft ons een mooi werkkapitaal en genoeg cashflow om alles rond te krijgen,” stelt hij vast.
Na het nodige overleg met de boekhouder was de keuze snel gemaakt, INKER diende de aanvraag in om een crowdlendingcampagne op te starten bij WinWinner om zo de nodige funding bij elkaar te rapen. Na een positieve screening konden wij samen met INKER aan de slag om samen de campagne en de financiële toelichting vorm te geven.

Vlot verloop
Het traject van INKER bij WinWinner verliep vlot: “De flow en het proces waren heel duidelijk,’ vertelt Kristof. “We wisten goed voor welke vragen we bij wie terecht konden,” gaat hij verder, “en de vele voorbeelden van succesvolle voorgangers die ons op weg hielpen met de communicatie rond onze eigen campagne, waren ook handig.”
“Daarnaast verliep de samenwerking met WinWinner gedurende het hele proces vlekkeloos. Onze crowdfundcoach plande wekelijks een moment in om te evalueren of alles goed ging en bij te schaven waar nodig,” herinnert Kristof zich. Na de eerste twee weken van haar campagne haalde de onderneming al haar minimale doelbedrag binnen. Uiteindelijk sloten de mannen van INKER hun investeringsronde af met €130.000 aan funding.
“Van onze investeerders kregen we niets dan positieve reacties over de flow van WinWinner. Zo is iemand uit mijn dichte familiekring bijvoorbeeld helemaal niet thuis in alles wat met computers en digitale zaken te maken heeft. Maar zij is zo goed geholpen en begeleid dat ze het digitale gebeuren een fluitje van een cent vond.” - Kristof Thienpont, co-founder INKER
Marketingstrategie opgestoken
Wat de onderneming ook merkt, is dat haar campagne bij WinWinner een goede zaak was voor haar marketing. “We hebben dat al van verschillende klanten gehoord. Via WinWinner hebben we dus ook iets bijgeleerd over wat je allemaal kan doen om de marketing van je onderneming te boosten. Er zijn zeker en vast zaken die we gaan blijven doen en die we meenemen in onze communicatie,” legt Kristof uit.

Middenin de investeringen
De mannen van INKER vatten de koe bij de horens en zijn alvast volop bezig met het waarmaken van de beoogde groei. Dankzij 39 investeerders is INKER druk in de weer met het magazijn, de webshop en verschillende aanwervingen.
“Het nieuwe pand begint vorm te krijgen en we zitten middenin de inrichting van het magazijn. Daarvoor zijn de machines al geleverd en ook alles voor de orderpicking en het textiel ligt al klaar. Ondertussen wordt ook de webshop op poten gezet, die zit nu in het laatste stadium van de ontwikkeling. En daarnaast zijn we al naarstig sollicitatiegesprekken aan het voeren om 4 nieuwe collega’s te kunnen verwelkomen. Neen, we zitten niet stil.” - Kristof Thienpont, co-founder INKER
Vanaf begin 2022 begint INKER met het testen van de webshop. De onderneming hoopt tegen begin februari de start aan te kondigen met een marketingstunt.