Wallin'

Met graffiti projecten op maat, muurschilderingen en evenementen overtuigt Wallin’ het brede publiek van de schoonheid en de toegevoegde waarde van street art. Na vijf jaar beschikt de organisatie over een indrukwekkend portfolio en een netwerk van nationale én internationale artiesten.
Om een volgende stap te zetten in het groeiverhaal van Wallin’, zochten én vonden founders Rick Molyneux en Jona Vanhelsuwé €75.000 via een crowdlendingcampagne bij WinWinner.
“Wallin’ startte als een project naast onze studies”, steekt Rick van wal, “maar door de jaren heen konden we steeds meer tijd besteden aan de ontplooiing van onze organisatie. ”Het idee om Wallin’ te laten uitgroeien tot een commerciële onderneming speelde dus al een tijdje, alleen het nodige startkapitaal ontbrak.
“In onze zoektocht naar groeifinanciering stootten we op crowdlending. Het laagdrempelige karakter van de alternatieve financieringsvorm en de nadruk op het community-gevoel overtuigden ons om voor een crowdlending campagne bij WinWinner te kiezen.”
– co-founder Jona Vanhelsuwé

Gedrevenheid en passie als acceleratoren
Als startende ondernemers hadden Rick en Jona nog geen ervaring met het ophalen van kapitaal. Toch verliepen de screeningsprocedure en de kick-offmeeting erg vlot, dankzij hun passie voor street art en vooral door hun gedrevenheid om Wallin’ definitief op de kaart te zetten.
“De screening dwong ons om onze organisatie en ambities in vraag te stellen. We hadden bijvoorbeeld nog geen ervaring met het opstellen en onderbouwen van ambitieus-realistische targets, maar samen met WinWinner lukte het ons om zulke doelen vast te leggen.” – co-founder Rick Molyneux
Na de kick-off meeting was de kogel door de kerk: Wallin’ zou minimaal €50.000 en maximaal €75.000 ophalen om te investeren in marketing, werkkapitaal, het vernieuwen van de website en de uitbreiding van het team. Tijdens de meeting werd de nodige input voor de campagnetekst en de financiële beschrijving geleverd, dus brachten we alles in gereedheid om de campagne te lanceren.

Van theorie naar praktijk
Ondertussen volgden Rick en Jona onze marketingworkshop. “Na de workshop pasten we de algemene tips and tricks toe op onze organisatie, zo konden we een passend communicatieplan opstellen”, vertelt Rick. “Achteraf gezien was dat een erg leerrijke denkoefening.”
“Aangezien Wallin’ een ruime en diverse achterban heeft op sociale media, verliep onze communicatie vooral via Instagram, Facebook en LinkedIn. Op aanraden van WinWinner brachten we variatie in onze posts. We deelden de evolutie van het opgehaalde doelbedrag, maar gaven evenzeer updates over onze groeiplannen en informeerden ons netwerk van de voordelen van deze investeringskans. Die variatie had effect!" – co-founder Jona Vanhelsuwé
Ook het webinar dat we samen met Rick en Jona organiseerden, mistte haar effect niet. “Het hele WinWinner-traject daagt je uit om kritisch na te denken over je organisatie en over je ambities,” vertelt Rick, “Tijdens het webinar merkten we in de praktijk hoe leerrijk dat was.” Beide founders konden de kritische vragen van het publiek duidelijk en onderbouwd beantwoorden, waardoor het webinar Rick en Jona €7.000 dichterbij hun maximale doelbedrag bracht.

Een kleurrijke toekomst
De uitbreiding van het team, een solide marketingplan opzetten, nieuw materiaal aankopen, de website vernieuwen en meer stockageruimte voorzien; daarvoor zocht Wallin’ financiering. Een maand nadat het maximale doelbedrag van €75.000 werd opgehaald, deelt Rick de stand van zaken:
“De lancering van de nieuwe website vond plaats tijdens de campagne. Ondertussen is deze volledig af, op een paar details na. De eerste bestelling voor nieuw materiaal is geplaatst en sinds 1 juni heeft Wallin’ een nieuw kantoor mét veel stockageruimte. Op dit moment stelt een externe marketeer een marketingplan voor ons op en ook de vacature voor een extra administratieve kracht staat online.” – co-founder Rick Molyneux

Alle vooropgestelde plannen zijn ondertussen in progress. Het foundersduo blikt dan ook tevreden terug op de succesvolle WinWinner-campagne. Wat ze het meeste zullen missen? Dat zijn de wekelijkse calls met crowdfundcoach Stig.
“Tijdens de call deel je updates en bekijk je samen waar je eventueel moet bijsturen. Daardoor krijg je het gevoel dat WinWinner er samen met jou voor gaat. Toch blijven het steeds luchtige en aangename calls, mét ruimte voor koetjes en kalfjes maar to the point waar en wanneer nodig.” – Co-founder Rick Molyneux
Ook onze tip om investeerders tot ambassadeurs te maken, verloren Rick en Jona niet uit het oog. Binnenkort organiseren ze een street art tour en graffiti workshop voor hun 33 investeerders. Bovendien zullen ze hen uitnodigen op alle evenementen en hen steeds op de hoogte brengen van nieuwe projecten. “We kunnen niet wachten om hen te ontmoeten”, vertelt Jona. “Hoewel we de meerderheid niet kennen, zijn we ervan overtuigd dat we van elkaar zullen leren.”