We are Outsiders

We are Outsiders uit Antwerpen ging op zoek naar financiering voor het professionaliseren van de avontuurlijke weekends die de onderneming organiseert. Samen met WAO stelden we een campagne op die weergaf waar de onderneming echt voor staat. Dankzij de brede community achter WAO en een persbericht haalde de campagne een groot bereik en vond de onderneming voldoende investeerders om het doelbedrag van €50.000 te bereiken! Hier ontdek je het verhaal achter deze succesvolle campagne.
Om op avontuur te gaan hoef je geen verre vliegreis te ondernemen; ook in eigen land zijn er voldoende opties voor spannende belevenissen.
Dat is het uitgangspunt van We are Outsiders, een Antwerpse onderneming die avontuurlijke weekends in de Ardennen organiseert. Oprichter Tim Zeegers neemt deelnemers mee op stevige hikes en ’s avonds kunnen ze terug op krachten komen met een boven het kampvuur bereide maaltijd. Daarnaast is Tim ook bezig met het ontwerpen van outdoor-gear en met het creëren van content over zijn avonturen.

Nood aan meer financiële ruimte om het concept verder te laten groeien
Het concept van We are Outsiders sloeg aan en de weekends raakten steeds sneller volgeboekt. “Ik besefte dat er nood was aan meer financiële slagkracht om de onderneming mee te laten groeien,” aldus Tim, die zijn activiteiten bij WAO combineert met een deeltijdse job als productieleider bij een toneelgezelschap.
Het was het begin van een zoektocht naar financiering. Om een beter zicht te krijgen op de financieringsmogelijkheden voor zijn onderneming woonde hij een van onze bootcamps bij.

“Aangezien ik op dat moment nog heel wat zaken op mijn eentje moest doen zoals de financiën, de facturatie en het opbouwen van een community, was het tijd om financiering op te halen om te kunnen investeren in de professionalisering van We are Outsiders,” blikt Tim terug. “Daarom besliste ik om een WinWinner-campagne te houden.”
Financiële en organisatorische lessen
Het WinWinner-traject betekende een nieuwe stap in de ontwikkeling en uitbouw van We are Outsiders. “Ik heb op financieel vlak heel wat bijgeleerd, ook van de partij met wie ik samenwerkte om het cashflowplan van WAO op te stellen,” vertelt Tim.
“Ik zie WinWinner als een katalysator: door een WinWinner-traject op te starten werd ik verplicht om na te denken over de structuur van mijn onderneming en heb ik een beter zicht gekregen op de kosten waarmee ik rekening moest houden.” - Tim Zeegers, oprichter We are Outsiders

Campagnevoorbereidingen op punt zetten en lanceren maar!
Na het bepalen van de financieringsnood in samenspraak met Tim -we gingen voor €50.000 als doelbedrag van de campagne- stelden we het campagneplan op voor WAO. “Het was belangrijk voor mij dat de campagne goed weerspiegelde waarvoor WAO staat,” zegt Tim. “Daarom sleutelden we samen met WinWinner nog wat aan de tekst totdat deze volledig op punt stond.”
Toen de campagne volledig klaar was en de informatienota was opgesteld, was het grote moment eindelijk aangebroken: de lancering van de campagne van WAO!
“Het was wel spannend om naar buiten te komen met zo’n financieringsnood. Je twijfelt of de campagne wel succesvol zal zijn. Maar WinWinner bood de nodige tips en templates om mijn netwerk aan te spreken. Ik focuste in mijn communicatie vooral op de WAO-community -we hebben bijvoorbeeld 2.000 Instagram-volgers- en in iets mindere mate op familie en vrienden,” zegt Tim.

Eerste leningen registreren
Dankzij de brede communicatie van Tim kwam er uit het netwerk van WAO al snel interesse van mogelijke investeerders. We beantwoordden de vragen van de geïnteresseerden en konden overgaan tot de registratie van de eerste winwinleningen.
“De correcte en vlotte afhandeling van de investeringen was erg belangrijk voor mij. Het feit dat WinWinner de administratie voor haar rekening neemt, was een grote ontzorging.” - Tim Zeegers, oprichter We are Outsiders
Gazet van Antwerpen
Ongeveer halfweg de campagne schreven we een persbericht over WAO en haar crowdlendingverhaal. Op dat moment had de campagne al €30.000 aan winwinleningen opgeleverd. Dankzij onze eigen perscontacten en die van Tim werd het bericht opgepikt in de Gazet van Antwerpen en Made in Antwerpen.

“Het persbericht kwam er op het juiste moment. Een verschijning in de pers gaf ons een extra boost en zorgde ook voor meer vertrouwen om de laatste potentiële investeerders te overtuigen,” zegt Tim.
En het lukte inderdaad om de financieringsbehoefte van We are Outsiders volledig in te vullen: aan het einde van de campagne stond de teller op €50.000!
Hoe zal WAO de opgehaalde funding besteden?
De investeringen die Tim wilde maken met de financiering die hij zou ophalen, waren voornamelijk bedoeld om We are Outsiders verder te professionaliseren. Na een succesvolle campagne zijn de eerste investeringen voor het verbeteren van de weekends dan ook al gepland. Tim is ook nog op zoek naar een freelance sidekick om de weekends mee te organiseren. “Meer deelnemers. Meer weekends. Meer items in de webshop. 2020 wordt het jaar van de schaalvergroting!” lacht hij enthousiast.