No items found.

Zwembad.shop

Zwembad.shop kon afgelopen jaren al rekenen op succes met haar online winkel in zwembadartikelen. De onderneming verzond sinds maart 2020 niet minder dan 7.500 pakketjes met alles wat je nodig kan hebben in en rond het zwembad. Met betrouwbaar en eerlijk advies op maat onderscheidt de one-man-business van Sam De Decker zich op de markt als dé zwembadspecialist.

Om nog meer mensen te helpen van hun tuin een paradijs te maken wil de onderneming groeien. Meer specifiek zal Zwembad.shop inzetten op magazijnuitbreiding en een verbreding van het gamma. Daarvoor ging de onderneming onder meer via WinWinner op zoek naar funding. Missie geslaagd: Zwembad.shop kan dankzij de crowd aan de slag met €76.500 aan groeifinanciering.


Om haar plannen realiteit te maken had Zwembad.shop financiering nodig. “Ik had al gehoord van WinWinner en vond het geen slecht plan om eens bij jullie aan te kloppen”, steekt Sam van wal. 

“Toen echter gevraagd werd naar een cashflowplan, leek The Harbour een logische tussenstap.” Toen dat cashflowplan met de hulp van funding agency The Harbour, ons zusterbedrijf, zijn juiste vorm kreeg, keerde Sam terug naar WinWinner om aan een investeringsronde te beginnen. Na een positieve screening konden de voorbereidingen voor de campagne van start gaan.

“Het is belangrijk dat je actief bezig bent met je campagne en weet waarover het gaat. Je moet gewoon goed je huiswerk doen om de nodige basics van crowdlending onder de knie te krijgen. Alleen zo heb je kans op een succesvolle campagne.” - Sam De Decker, founder Zwembad.shop

‘Nie pleuje’

Bij de start van de campagne leek alles vlot te gaan: “Ik dacht ‘easy peasy, dat komt hier snel in orde!’ Maar na die eerste investeringen liep het proces een beetje blok. Er kwamen niet veel nieuwe investeringen meer bij en het bedragbalkje bleef rond 20% hangen”, herinnert Sam zich. 

Dat de teller eventjes stil stond, zorgde bij hem voor wat twijfels. Maar door een tandje bij te steken vond de campagne haar tweede adem. Sam stuurde een brief over zijn campagne mee met elk in Vlaanderen afgeleverd pakketje, sprak zowel zijn Linkedin-netwerk als klanten die pakjes afhaalden persoonlijk aan… “Met de fantastische ondersteuning van mijn crowdfundcoach heb ik toen kunnen relativeren en heb ik het niet opgegeven”, vertelt Sam.

Nie neute, nie pleuje. Dat is bij deze dan ook mijn advies aan de andere ondernemers die via WinWinner geld willen ophalen.” - Sam De Decker, founder Zwembad.shop, in een post op Linkedin

Elk nadeel heeft z’n voordeel

Via crowdlending is het vaak wat langer wachten op geld in vergelijking met de bank. Dat voelde ook Sam aan.

“Die campagneperiode van twee maanden is even stresserend zolang je niet aan je minimale doelbedrag zit, maar het is allemaal de moeite waard. Zo was er eigenlijk een grote administratieve ontzorging en een hechte samenwerking tussen WinWinner en mij die heel goed verliep. Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe ik aan al die contracten moet beginnen, gelukkig neemt WinWinner het daar van je over.” - Sam De Decker, founder Zwembad.shop

Een ander voordeel is dat er dankzij zo’n campagne veel buzz gecreëerd wordt rond je bedrijf. Zo kon Sam door de communicatie rond zijn financieringszoektocht ook interessante contacten leggen voor de latere uitbouw van zijn bedrijf.

Plannen realiseren

“Dankzij de 31 crowdlenders die geloven in het potentieel van onze business, kunnen we aan de slag met onze plannen”, vertelt Sam enthousiast. Zo heeft de onderneming haar voorjaarsorders al kunnen plaatsen. Daarmee haalde ze een belangrijke deadline om extra korting te krijgen. “In dit geval zelfs 58%, wat zot is eigenlijk. We hebben nu alles in een keer kunnen bestellen. Zonder deze investeringsronde was dat niet mogelijk”, verduidelijkt hij. 

Daarnaast is de onderneming al begonnen aan de uitbreiding van haar magazijn om tegen het begin van de zomer klaar te zijn: “Zodanig dat we dan onze volledige focus kunnen leggen op het adviseren en bedienen van onze klanten”, verklaart Sam.

“Ik sta te popelen om Zwembad.shop verder uit te bouwen. Het ultieme doel is marktleider worden in de online verkoop van zwembadproducten, -accessoires en -toebehoren in België en Nederland.” - Sam De Decker, founder Zwembad.shop

Lees meer succescases zoals deze

Balls & Glory

No items found.
Lees meer over deze case

Hydropure

No items found.
Lees meer over deze case

Van der Valk Nazareth

No items found.
Lees meer over deze case