Sport
Food & beverage

4Gold

Met haar unieke combinatie van een wetenschappelijk onderbouwd aanbod en individuele DNA-analyses slaat 4Gold de brug tussen wetenschap en een persoonlijke benadering op vlak van voedingssupplementen.

Om haar internationale ambitie waar te maken en om te investeren in de voorraad, marketing en de uitbreiding van haar gamma, lanceerde de onderneming een WinWinner-campagne. Die was een groot succes: met een eindbedrag van €210.500 ging de onderneming het oorspronkelijke doelbedrag van €125.000 ruim te boven.

Topwielrenner Mathieu van der Poel en ex-topsporters Brent Luyckx en Axel Roelants weten uit ervaring dat voedingssupplementen niet altijd het gewenste effect teweegbrengen. Bovendien zijn ze vaak erg belastend voor de maag en de darmen. Tegen die achtergrond ontstond het idee voor 4Gold: een onderneming die wetenschappelijk onderbouwde voedingssupplementen aanbiedt aan (top)sporters.

De bestellingen liepen vlot binnen, vooral vanuit België, Nederland en Luxemburg. Gaandeweg nam ook de vraag buiten de Benelux toe, mede door de  steun van Mathieu van der Poel als commercieel uithangbord van de onderneming en bekende ambassadeurs als Alberto Contador, Kirsten Flipkens en Bashir Abdi.

Om de internationale groei te boosten, ging de onderneming op zoek naar financiering. Op aanraden van haar VLAIO bedrijfsadviseur kwam ze terecht bij WinWinner. “Een geslaagde WinWinner-campagne zorgt immers niet enkel voor financiering op korte termijn, maar geeft ook een goede positie richting de bank om op lange termijn extra financiering op te halen”, vertelt zaakvoerder Brent Luyckx.

Ready, set, go!

In haar campagne-aanvraag gaf 4Gold aan dat ze groeifinanciering zocht om te investeren in de voorraad, marketing en de uitbreiding van het gamma, met als overkoepelend doel haar internationale groei te stimuleren. Na een positieve screening nodigden we teamleden Brent Luyckx en Gil Van Laer uit voor een kick-off meeting. Tijdens die meeting lichtten we het verloop van het traject toe en verzamelden we de nodige input om de campagnetekst en de bijhorende financiële toelichting uit te werken.

“Hoewel we tijdens de kick-off meeting erg veel informatie kregen, was het verloop van het traject meteen duidelijk. Bovendien gaf het team van WinWinner ons echt het gevoel dat ze er samen met ons voor gingen.” – Brent Luyckx, zaakvoerder4Gold

Een week later ontving de onderneming de eerste versie van de campagnetekst. Brent Luyckx noemt de tekst een van de grote troeven van het WinWinner-traject: “De campagnetekst brengt je ondernemingsverhaal concreet naar buiten. De meeste mensen weten wel ongeveer waarmee je bezig bent, maar de tekst toont concreet wat we precies doen en wat we tot op heden al gerealiseerd hebben.”

Sharing is caring

Tijdens een aparte meeting met onze marketingspecialist Kasper, kreeg het team van 4Gold tips om de communicatie rond de campagne vlot te laten verlopen. Op zijn aanraden stelden de teamleden een lijst op met al hun contacten. Eens de campagne gelanceerd werd, belden ze iedereen persoonlijk op om de investeringsopportuniteit toe te lichten. Daarbij namen ze Kaspers raad om te focussen op contacten die zelf een sterk eigen netwerk hebben ter harte. Zulke contacten kunnen de campagne immers verder verspreiden.

“Het contact met externe investeerders die niet uit ons eigen directe netwerk kwamen, heeft interessante connecties opgeleverd voor op lange termijn. Zo fungeert de financieringscampagne tegelijkertijd als marketingtool.” – Brent Luyckx, zaakvoerder 4Gold

Daarnaast bekeek het team zorgvuldig via welke online platformen ze potentiële investeerders wilden bereiken. Zelf is 4Gold vooral actief op LinkedIn, maar via hun ambassadeurs hebben ze ook een enorm bereik op andere sociale media.

Tijdens de campagne organiseerde het team van 4Gold een webinar om geïnteresseerde investeerders persoonlijk te woord te staan. Het team lichtte de campagne toe en beantwoorde de vragen van het publiek.

“Het webinar was interessant voor ons om mensen die getriggerd waren door de campagne van extra informatie te voorzien. We kregen nadien verschillende positieve reacties, zowel van bestaande klanten als van investeerders.” - Brent Luyckx, zaakvoerder4 Gold

Het online evenement was een groot succes en bracht de investeringen in de tweede helft van de campagne in een stroomversnelling.

De eindmeet voorbij

Brent Luyckx blikt tevreden terug op de campagne: “We zijn erg blij met het behaalde resultaat! Onze campagne overtuigde 80 investeerders, waardoor we het minimale doelbedrag van €125.000 ruimschoots overstegen. Met de opgehaalde €210.500 kunnen we ons productgamma uitbreiden en de internationale groei van 4Gold boosten.” Daarmee zijn de voornaamste doelen van de crowdlendingcampagne bereikt. “Doordat WinWinner de administratieve nazorg voor haar rekening nam, konden we ons meteen na afloop van de campagne op onze internationale ambities concentreren.”

Ondertussen merkt 4Gold al een duidelijk effect: “Voor de campagne kwam 80 à 85% van de omzet uit de Benelux, ondertussen bedraagt dat aandeel al minder dan 70%. Steeds meer mensen uit het buitenland vinden hun weg naar onze webshop. Dankzij de geplande investeringen in de voorraad hebben we er vertrouwen in dat we de toenemende en veranderende vraag probleemloos zullen kunnen bijhouden.” (Brent Luyckx, zaakvoerder 4Gold)

“WinWinner vormt dé manier om als jonge onderneming geld op te halen,” besluit Brent Luyckx. “Er is immers duidelijk sprake van een win-winsituatie: als investeerder brengt je geld meer op dan wanneer je het op je spaarboekje laat staan en als jonge onderneming kan je zowel het geld als de naamsbekendheid meer dan goed gebruiken.”

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case