Software & IT

Ambits

Ambits wil van managers betere leiders maken door hen te koppelen aan ervaren mentors die advies op maat geven en resultaatgericht te werk gaan. Voor investeringen in onder meer marketing, sales, het verbeteren van het mentoring-proces en het verkennen van nieuwe markten ging Ambits via WinWinner op zoek naar financiering. De campagne was met een eindbedrag van €247.500 een voltreffer!

Gerrit Sarens en Veerle Seymus, co-founders bij Ambits, hebben groeiplannen met de onderneming: “We wilden niet gewoon organisch blijven groeien. We stelden vast dat we een langetermijnplan hadden maar dat er nood was aan meer benzine in de motor. Extra financiering zou ons de ruimte geven om dat langetermijnplan, met onder meer meer personeel en procesverbeteringen, uitgewerkt te krijgen.”

Helaas bleven de deuren van banken gesloten bij de vraag naar financiering en ook via business angels kwam het niet tot een akkoord.

Een crowdlendingcampagne bleek voor Ambits een goed alternatief om aan financiering te raken. Zo kwamen Gerrit en Veerle bij WinWinner terecht. Een positieve screening van Ambits' financiële prognoses en businessplan betekenden de opstart van de WinWinner-campagne van de onderneming.

Van voorbereiding tot lancering

Samen met Ambits begonnen we te schrijven aan de financieringscampagne: we stelden de onderneming, haar reeds behaalde resultaten en haar groeiplannen voor in een campagnetekst, voorzien van de nodige financiële informatie zoals de leningsmodaliteiten, financiële historiek en prognoses. Tijdens een communicatieworkshop gaven we ook de nodige tips om naar buiten te komen met de campagne.

Het doel van Ambits? Minimaal €75.000 en maximaal €200.000 ophalen. Hiermee stonden voornamelijk investeringen in marketing, sales, internationalisering en procesoptimalisatie op de planning.

Goed starten en niet meer stilvallen

Ambits ging meteen vlot van start in haar zoektocht naar investeerders. Wekelijks postten Gerrit en Veerle een update op de LinkedIn-pagina van Ambits en gebruikten hierbij verschillende invalshoeken: de ene week focusten ze op de business van Ambits, daarna op de groeiplannen en ook op het rendement van de aangeboden leningen. Ook polsten ze naar interesse in hun netwerk via rechtstreekse contacten.

Die aanpak bleek heel goed te werken: “Zolang het minimale doelbedrag niet bereikt was, was het natuurlijk wel wat stressy,” blikt Gerrit op de campagnestart terug. Maar na een kleine twee weken haalde Ambits al het minimale bedrag van €75.000! Daar stopte het echter niet:

“Het delen van succes, bijvoorbeeld via een post op sociale media over het reeds opgehaalde bedrag, bracht nieuwe investeerders aan, als een soort van sociale kettingreactie: succes trok nieuw succes aan.” - Gerrit Sarens, zaakvoerder Ambits

De campagne van Ambits bleef vlotjes draaien, en het maximale doelbedrag van €200.000 kwam al snel in zicht. We voerden in samenspraak met Gerrit zelfs nog een verhoging van dat doelbedrag naar €275.000 door. Uiteindelijk landde de campagne op €247.500 en dat via 52 investeerders! Vervolgens zorgden wij voor het opstellen van de leningscontracten.

Evolutie van de investeringen in Ambits

Visibiliteit

De frequente posts op sociale media hebben niet alleen investeringen opgeleverd, maar ook heel wat commerciële visibiliteit voor Ambits. “We hebben verschillende leads en klanten zien binnenkomen dankzij de communicatie rond de campagne. Da’s uiteraard mooi meegenomen,” vertelt Veerle.

Daarnaast vormen Ambits’ investeerders een nieuwe community van ambassadeurs van de onderneming. “We vinden het belangrijk om feedback te vragen aan onze investeerders,” laat Gerrit weten. “Zo vroegen we hen waarom ze geïnvesteerd hebben. Vaak lag dit aan een persoonlijke link met Ambits of aan het feit dat ze de problematiek waarrond wij werken herkennen en geloven in de oplossing die wij voor die problematiek op de markt brengen.”

Campagne als boost voor de groeiplannen... en omgekeerd

Hoe kijken Gerrit en Veerle nu terug op hun WinWinner-traject? “Het concept van crowdlending is erg handig als jonge onderneming: je moet geen aandelen afstaan maar kan wel flink wat financiering bijtanken. Bovendien heeft de succesvolle campagne deuren geopend bij banken. Deuren die eerder gesloten bleven. Op die manier leer je als ondernemer ook bij over financieringsmixen.”

“Bij de crowd op zoek gaan naar financiering was een goede manier om als ambitieuze onderneming naar buiten te komen; de campagne zette onze groeiplannen kracht bij en vice versa,” gaat Veerle verder. “Je kan gewoon de link naar je campagnepagina delen, en investeerders vinden daar alle info. Op die manier is een WinWinner-campagne laagdrempelig, zowel voor ondernemers als investeerders.”

Veerle en Gerrit kunnen klinken op een meer dan geslaagde campagne

Toch is het succes van een crowdlendingcampagne geen evidentie, weet Gerrit:

“Het was een leuk traject, maar ook intensief. Het delen van de campagne, het opvolgen van investeerders, het beantwoorden van hun vragen en de meetings met WinWinner hebben zeker de nodige tijd gekost. Maar we zijn heel tevreden dat onze inspanningen tot een mooi eindbedrag hebben geleid.”

Investeringen

Met de opgehaalde financiering wil Ambits snel werk maken van haar groeiplannen. “We hebben net een nieuwe medewerker aangeworven die klanten en hun mentoring-trajecten zal opvolgen. Om ons mentoring-proces te verbeteren hebben we een tool aangekocht die een vlottere opvolging mogelijk moet maken. Ook bekijken we al concreet welke stappen we kunnen zetten richting Nederland, Luxemburg en het VK,” vertelt Veerle.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case