Food & beverage

De Halve Maan

Brugse Zot en Straffe Hendrik zijn de twee meest bekende bieren van De Halve Maan. De Brugse brouwerij produceert elk jaar zo’n 6,5 miljoen liter bier en haalde de wereldpers met haar bierpijpleiding, die van de brouwerij in het stadscentrum naar de bottelarij aan de rand van de stad loopt.
Om de verduurzamingsplannen voor die nieuwe site aan de stadsrand -o.a. een waterzuiveringsinstallatie en zonnepanelen staan op de planning- te financieren, klopte De Halve Maan aan bij WinWinner. Het resultaat is er een voor de geschiedenisboeken van ons crowdlendingplatform.

“We wilden het publiek betrekken bij ons verduurzamingsproject,” licht Xavier Vanneste, managing director bij De Halve Maan, de keuze voor crowdlending toe. “We gingen op zoek naar een platform dat al een en ander bewezen had en op die manier kwam WinWinner in beeld. WinWinner heeft namelijk al enkele interessante referenties, ook in de biermarkt, en een brede database van investeerders.”

Privé en publiek

In totaal was De Halve Maan op zoek naar €2.000.000. Een deel van dat bedrag zou opgehaald worden via een privécampagne, onder onze begeleiding. Toen bleek dat die privécampagne €1.200.000 in het laatje zou brengen, konden we een doelbedrag op de publieke campagne plakken: €800.000.

“Het voorbereidingstraject naar zowel de privé- als de publieke campagne verliep vlot,” vindt Thibault Demuynck, marketingmanager bij De Halve Maan. “WinWinner lichtte het traject duidelijk toe en dankzij de wekelijkse korte opvolgmeetings bleven we goed op de hoogte van de voortgang van de voorbereidingen. We waren meteen tevreden over de teksten die op het platform zouden komen, deze pasten bij de tone of voice van De Halve Maan.”

Hectische maar goed voorbereide 24 uur

1 juni 2022. Zowel bij ons als De Halve Maan stond die datum al even in het rood aangekruist. Op die dag zouden we namelijk de publieke campagne lanceren. Maar daaraan ging heel wat voorbereidingswerk vooraf:

“Onze bierpijpleiding kwam tot stand via reward-based crowdfunding. We hadden de crowdfunders van die campagne uitgenodigd om op 1 juni onze nieuwe bottelarij te komen bekijken. Dat event was de ideale gelegenheid om onze nieuwe crowdfundingcampagne -in aanwezigheid van een WinWinner-delegatie- te lanceren, en dat bij een publiek dat investering-minded is,” doet Thibault de voorbereiding uit de doeken.

Op dezelfde dag van dat event had De Halve Maan al de pers over de vloer gekregen. “We hadden al enkele teasers rond de campagne gedropt bij de pers. En dat werkte: we kregen o.a. de regionale televisie en HLN op bezoek”, aldus Thibault.

Toen de campagne uiteindelijk actief werd die eerste juni, kon het investeren beginnen. “Toch een speciale vermelding voor onze eerste investeerder,” zegt Thibault. “Hij is al 17 jaar werknemer bij De Halve Maan, sinds het op de markt brengen van Brugse Zot eigenlijk. Hij was dan ook trots om de eerste investering te kunnen maken.”

Het was zeker niet de laatste investering voor De Halve Maan. Wat volgde, was een stroom aan investeringen. “Na het geslaagde event op de avond van de eerste juni, stond de telefoon op 2 juni bij ons roodgloeiend,” herinnert Thibault zich. Bij WinWinner was dat alleszins niet anders.

“We zijn in snelheid gepakt,” stelt Thibault vast. “Het bedragbalkje liep razendsnel vol. We stuurden de dag zelf nog een mail naar de vroegere crowdfunders om te melden dat ze zich moesten haasten om erbij te zijn, want al snel kwam het maximumbedrag van onze campagne in zicht.”

En je moest inderdaad snel zijn om Halve Maan-investeerder te worden: 24 uur na de campagnelancering stond de publieke campagne op haar maximale bedrag!

Brugse Zot in de frigo

Waarom crowdlending en geen klassieke banklening, waar de brouwerij waarschijnlijk goedkoper had kunnen lenen?

“Na de crowdfundingcampagne voor de bierpijpleiding wilden we opnieuw onze community inschakelen voor onze verduurzamingsplannen,” vertelt Xavier. “We hebben de kaart van het lokale en het duurzame getrokken. We hebben nu een 200-tal investeerders verzameld, en dat biedt een enorm voordeel ten opzichte van een banklening, waar je leent bij één partij.”

Een geslaagde crowdlendingcampagne -zeker een campagne met de omvang van die van De Halve Maan- levert dus een niet te onderschatten commerciële meerwaarde op. “En misschien gaan onze investeerders nu al sneller eens een Brugse Zot of Straffe Hendrik in de koelkast zetten,” suggereert Xavier. “Al was het ons zeker niet daarom te doen,” verduidelijkt hij.

Voorstelling van de bottelarij van De Halve Maan

“Een waterzuiveringsinstallatie plaatsen en een flink pak zonnepanelen op ons dak installeren gebeurt natuurlijk niet van vandaag op morgen, maar deze geslaagde financieringsronde heeft onze plannen in een stroomversnelling gebracht.”

 

Records gesneuveld

Op 24 uur tijd het maximale doelbedrag halen, het is ongezien bij WinWinner. De Halve Maan mag zich dan ook de snelst gefinancierde campagne op ons platform noemen. Daarnaast haalde geen enkel bedrijf méér op via WinWinner dan de Brugse brouwerij.

Die straffe crowdlendingprestatie trok opnieuw de aandacht van de pers: onder meer De Tijd, Kanaal Z en HLN berichtten over de geslaagde campagne. WinWinner-founder Matthias Browaeys mocht er zelfs over gaan spreken in de studio van het Z-Nieuws van Kanaal Z.

“We zijn onze investeerders zeer dankbaar voor hun enthousiasme en engagement. We zijn tevreden met het verloop van de campagne en voelen ons gesterkt in onze verduurzamingsplannen,” besluit Xavier.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case