Vastgoed

HomeQube

HomeQube differentieert zich binnen de bouwsector op twee manieren. Door het gebruik van modulaire Qubes heeft de bouwwijze het voordeel van een verkorte bouwtijd, onafhankelijkheid van het weer en minder hinder voor de omliggende buren.
Anderzijds focust HomeQube op duurzaamheid door het gebruik van meerlagige houtpanelen in haar woonunits. Een combinatie die ook bij investeerders via WinWinner in de smaak viel. Na amper 12 dagen was de campagne volledig gefund: een toenmalig record!

Marketingpartner

HomeQube vond in de diensten van WinWinner in eerste instantie een interessante marketingpartner. Dit was voor oprichtersduo Gert-Jan Andries en Anthony Verhaeghe de voornaamste reden om naar het kantoor in Gent te stappen. 

“We beslisten om de gelden die we nodig hadden voor marketing niet met eigen middelen te financieren”, legt Gert-Jan Andries uit. “We willen al ons geld investeren in zelf projecten uitvoeren, of in diensten die leiden tot betere expertise in onze projecten.”

“Via Bryo -een traject voor jonge ondernemers van Voka- kwamen we in contact met jullie zusteronderneming The Harbour. Dit funding agency kwam er een keynote geven over financiering. Hieruit bleek dat investeerders aantrekken via business angels of equity uit handen geven op dat moment nog niet geschikt was voor HomeQube.” 

Waarom koos het West-Vlaamse duo dan voor crowdlending? “Het is natuurlijk niet de goedkoopste vorm van financiering, maar wie bij een bank een lening aangaat voor €80.000 op vijf jaar tijd, krijgt niet de marketing en publiciteitswaarde van WinWinner erbij”, vult Anthony aan. 

“We kregen mooie persaandacht enerzijds en anderzijds heeft een klassieke bank ook geen platform waar je uitgelicht wordt tegenover een community van investeerders. Ook dat de leningen gelden als (quasi) eigen inbreng was een plus voor ons."

"Cool om te investeren"

Gert-Jan was niet aan zijn proefstuk toe in het ophalen van fondsen door zijn ervaring in de eventsector

“Het gaat er steeds om dat je jouw verhaal als start-up goed kadert. Mensen die normaal een anonieme belegging doen via de bank kregen nu de kans om tegen een hoog rendement te investeren in een case die ze zelf cool vinden”, legt hij het succes van de campagne uit. “Uiteraard wezen we mensen steeds op het feit dat het een risico-investering is, maar mensen die ons kennen weten dat we er 100% voor gaan met HomeQube. Ook voor onszelf moet dit project gewoon slagen.” 

Het ging hard voor HomeQube. “Op een gegeven moment belden we onze eigen familie op met de boodschap zich te haasten om in te tekenen op de campagne, voor het te laat was.” 

En nu?

Welgeteld 12 dagen hadden ze, want na die periode haalde HomeQube haar maximale doelbedrag van €80.500 al binnen. Met deze groeifinanciering worden nu de eerste stappen gezet in de verdere uitbouw van het bedrijf.

“We maakten een bedrijfsvideo en zetten nu in op meer content en storytelling. Ook vragen we meerdere offertes op bij marketingbureaus. We willen geen 80.500 in 6 maanden tijd verbranden, maar met een agency in zee gaan dat op langere termijn met ons meedenkt.

Ook smart money aantrekken staat op de agenda. “De financiering via WinWinner moeten we kunnen leveragen naar andere interessante partners”, klinkt het.

3D-render van een modulair opgebouwde Qube

Tweede financieringsronde in het achterhoofd

Binnen een aantal jaar plant de West-Vlaamse bouwonderneming nog een grotere financieringsronde, met nog ambitieuzere groeiplannen.

“Nu is onze werking nog stevig lokaal verankerd en komt er nog veel handwerk aan te pas, maar op termijn verhuizen we naar een nieuwe locatie”, geeft Gert-Jan mee.

“De bedoeling is om een volautomatische productielijn op te starten op een nog te bepalen bestemming. Onze pijlers zijn ecologisch en circulair, dus deze locatie moet hier op inspelen. We willen onze Qubes niet vervoeren met oude camions en tractoren, maar voor een duurzamer alternatief gaan. In alle lagen van de bedrijfswerking willen we dit ecologische verhaal doortrekken.”

Verre toekomstplannen, maar op dit moment geeft de steun via crowdlending de onderneming genoeg perspectief. “Via WinWinner investeerden 43 personen in onze campagne, waarvan 35 mensen die we nog nooit zagen. Een bevestiging voor Anthony en mij dat het concept goed zit, het gaf ons een enorme persoonlijke boost.”

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case