Horeca

IzyCoffee

IzyCoffee is een koffieketen die haar klanten kwaliteitskoffie wil schenken. Toen er al 2 IzyCoffee-vestigingen waren, kwam zaakvoerder Bart Buyse naar WinWinner met de ambitie om op korte termijn een 3e zaak te openen en later zelfs nog meer. Met een eindbedrag van €151.000 ging de koffieketen ruim boven de oorspronkelijk beoogde €100.000. Dankzij het succes werd de 3e vestiging snel een feit!

“In mijn financieel plan was het altijd al de bedoeling om gebruik te maken van winwinleningen”, steekt Bart Buyse, zaakvoerder van IzyCoffee, van wal. “Ik herinner me hoe ik in het pinksterweekend van 2019 mijn aanvraag bij WinWinner indiende en de dinsdagmorgen na het verlengde weekend al werd gevraagd om een businessplan en financieel plan door te sturen.”

“Even later werd ik uitgenodigd op het WinWinner-kantoor voor een gesprek met zaakvoerder Matthias. Die snelle opvolging gaf mij van in het begin het vertrouwen dat ik bij de juiste partij zat want zelf had ik nog niet zoveel ervaring met externe financieringskanalen behalve de bank en de overheid.” - Bart Buyse, zaakvoerder IzyCoffee
Een gefocuste Matthias tijdens een intake

Voorbereiding opstarten

Na een positieve screening van de documenten die Bart had aangeleverd, startten we in de zomervakantie de voorbereidingsfase op. “Tijdens de kick-off meeting bij WinWinner werd alles me heel helder uitgelegd”, blikt Bart terug. “WinWinner zorgde voor een aantrekkelijke story die goed weergaf waarvoor IzyCoffee staat.”

Naast het opmaken van de campagnepagina stelden we ook de informatienota op voor IzyCoffee en bepaalden we het doelbedrag van de campagne. Met €100.000 als doelbedrag lag de lat meteen hoog.

Bart Buyse

Lancering in september

Alles stond klaar voor publicatie maar in samenspraak met Bart wachtten we tot begin september om de campagne te lanceren omdat hij na de zomervakantie meer mensen zou kunnen bereiken. Op die manier had Bart nog wat meer tijd om zijn communicatie rond de campagne voor te bereiden.

Toen de campagne uiteindelijk gepubliceerd werd, schakelde Bart niet alleen zijn privénetwerk in, maar vooral ook zijn sociale-mediavolgers.

“We hebben heel wat volgers op Facebook en Instagram. Op die manier konden we snel veel mensen bereiken. En uiteindelijk zijn heel wat van onze investeerders klanten van ons.” - Bart Buyse, zaakvoerder IzyCoffee

Enthousiaste investeerders, ook op de Ambassador Night

Wie eventueel zal investeren in een onderneming, wil uiteraard graag voldoende informatie. Daarom organiseerde IzyCoffee een Ambassador Night in een van haar koffiezaken. Tijdens het event, waarop een tiental geïnteresseerden aanwezig was, deed Bart zijn groeiplannen uit de doeken en gaven wij informatie over de WinWinner-campagne van IzyCoffee.

“De Ambassador Night was een succes! We konden face to face onze uitleg doen en erna gingen enkele mensen over tot een effectieve investering.” - Bart Buyse, zaakvoerder IzyCoffee

Leave no stone unturned

Een crowdlendingcampagne wordt niet op 1-2-3 een succes, weet Bart ook: “Het slagen van de campagne hangt af van de ondernemer en het team erachter. WinWinner pushte me om geen kansen onbenut te laten en echt op zoek te blijven gaan naar investeerders, met een leave-no-stone-unturned-aanpak.”

 

Succes aan het einde van de campagne

En die aanpak wierp haar vruchten af: toen de campagne na een drietal maanden afliep, had IzyCoffee haar doelbedrag van €100.000 binnengehaald.

In december kon IzyCoffee feestelijk de opening van haar derde koffiebar vieren in Torhout.
In december 2019 ging de IzyCoffee-vestiging in Torhout open

“Onze investeerders bestaan uit twee grote groepen: mensen uit ons cliënteel en mensen die we eigenlijk nog niet kenden. Toch wel bijzonder dat mensen van buiten ons netwerk overtuigd werden van ons concept en overgingen tot een investering”, vertelt Bart.

Maar enkele investeerders waren zó enthousiast dat ze nog meer wilden investeren in IzyCoffee, en niet voor de minste bedragen. Daarom publiceerden we een aanvulling op de informatienota waarmee het doelbedrag verhoogd werd.

Uiteindelijk klokte IzyCoffee af op €151.000 aanwinwinleningen, opgehaald bij 15 verschillende investeerders.

Toekomstplannen

Het is de stevige ambitie van IzyCoffee om in 70 Belgische steden een vestiging te openen. “Het megasucces van onze campagne zal ons toelaten om 2 versnellingen bij te schakelen”, zegt Bart enthousiast.

“De opening van de derde vestiging van IzyCoffee eind 2019 was al een flinke opsteker, maar we willen onze groei niet laten stilvallen en bekijken de mogelijkheden om snel nieuwe IzyCoffee-zaken te openen.”

Niet evident als food & beverage-concept

Dankzij het indrukwekkende bedrag is Bart uiteraard enorm tevreden met zijn campagne:

“Van in het begin had ik het vertrouwen dat ik bij de juiste partij zat. Als startende onderneming is het niet altijd even makkelijk om te weten of je goed zit maar met WinWinner had ik een partij die mij goed coachte tijdens de voorbereiding van en gedurende de campagne.” - Bart Buyse, zaakvoerder IzyCoffee

Natuurlijk zorgt de geslaagde campagne ook voor de nodige trots: “Het was een echte team performance: iedereen in het team -ook al zijn we maar met 4- heeft z’n schouders onder onze campagne gezet. Het is allesbehalve evident om als startend food & beverage-concept zo’n bedrag op te halen, en dat in niet-eenvoudige economische tijden", aldus Bart.

"Banken staan tegenwoordig weigerachtig tegenover leningen aan horecazaken. Alternatieve financieringsvormen zoals de winwinlening zijn daarom voor ons erg belangrijk; we zijn de mensen die via onze WinWinner-campagne in ons hebben geïnvesteerd dan ook erg dankbaar. Onze WinWinner-campagne is een belangrijke schakel in ons groeiproces, de reclame die ik ervoor maak op de events die ik bezoek, is niet meer dan terecht." - Bart Buyse, zaakvoerder IzyCoffee

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case