IzyCoffee
Het groeipad van IzyCoffee gaat hard: met bijna 10 vestigingen en een hippe coffee truck vinden heel wat mensen de weg naar de funky koffies van de kwaliteitskoffieketen. Na een eerste campagne in 2019 lanceerde IzyCoffee in 2021 een tweede WinWinner-campagne. Met een eindbedrag van €338.500 leverde die meer dan het dubbele van die eerste campagne op!
Bart Buyse, oprichter van IzyCoffee, kwam met grote plannen bij WinWinner langs: hij wil zijn onderneming op de kaart zetten in Belgische treinstations door er IzyCoffee-shops te openen. Voor de financiering van die plannen was hij oorspronkelijk niet van plan om een tweede crowdlendingcampagne te houden:
“In mijn achterhoofd had ik het plan om een equity-crowdfundingcampagne te lanceren, maar een gesprek met WinWinner-oprichter Matthias veranderde dat: ‘Waarom hou je geen tweede WinWinner-campagne?’ zei hij. Daar had ik niet bij stilgestaan, maar na geslaagde financieringsrondes via een eerste WinWinner-campagne en later via WinWinners zusterbedrijf The Harbour koos ik opnieuw voor WinWinner.” – Bart Buyse, oprichter IzyCoffee
Ondanks de eerdere productieve samenwerkingen voerden we een grondige screening uit van Barts plannen om shops te openen in treinstations: “De screeners bij WinWinner waren inderdaad kritisch. Maar die aanpak prikkelde mij wel, op een positieve manier,” aldus Bart.
Het groene licht van het screeningscomité betekende de opstart van de voorbereidingen van IzyCoffee’s tweede campagne: samen met Bart schreven we de campagnetekst en de financiële toelichting bij de campagne.
Kanonstart
Met een doelbedrag van minimaal €100.000 lag de lat voor IzyCoffee niet bepaald laag. Toch bleek dat geen enkel probleem voor de ambitieuze koffieketen: na amper 3 dagen was de eerste mijlpaal van het minimumbedrag bereikt.
“Dat hadden we vooral te danken aan enkele mensen van wie ik op voorhand al had gehoord dat ze een flink bedrag wilden investeren. Eens zij hun investering bevestigden toen de campagne daadwerkelijk online stond, gaf dat ons meteen een boost,” blikt Bart terug.
Posters in digitale tijden
Ook klanten vormden een belangrijke groep van potentiële investeerders voor IzyCoffee. Daarom hing de onderneming in haar vestigingen posters over de campagne op:
“Door die posters kregen we regelmatig vragen over onze financieringszoektocht, waarna we wat meer toelichting konden geven. Heel wat mensen gingen zelfs ter plekke over tot een investering. Opmerkelijk hoe posters nog werken in deze digitale tijden." - Bart Buyse, oprichter IzyCoffee
Ook via digitale wegen verspreidde IzyCoffee de campagne richting haar enthousiaste community: vooral via sociale media creëerde de onderneming een groot bereik. Ook wij droegen ons communicatiesteentje bij, met investeerdersnieuwsbrieven, sociale-mediaberichten en een persbericht.
Maximumbedrag bereikt
De gebundelde communicatie-inspanningen brachten ook op: na anderhalve maand campagne was het maximumbedrag van €300.000 in zicht. In samenspraak met IzyCoffee beslisten we om het doelbedrag te verhogen zodat alle geïnteresseerden nog de kans kregen om te investeren. “De registratie van de investeerders ging vlot,” vertelt Bart. “We willen van hen echte ambassadeurs maken die regelmatig eens langskomen.”
Uiteindelijk was €338.500 de eindhalte voor IzyCoffee. Vervolgens begonnen we aan de opvolging van de contracten en betalingen voor de 135 investeerders.
Binnenkort bieden
Hoe staat het met de stationsplannen van IzyCoffee? “Binnenkort komen de concessies vrij,” weet Bart. “Vervolgens kunnen we daarop bieden. De geslaagde campagne heeft ons alvast het nodige money in the bank gegeven om een sterke positie in te nemen bij het bieden op die concessies. Daarnaast zijn we overigens ook volop bezig met het voorbereiden van onze nieuwe flagship stores in Gent en Antwerpen.”
Crowdlending: een dynamiek als geen ander
Met enkele financieringsrondes via verschillende kanalen achter de rug, blijft Bart een grote fan van crowdlending: “De visibiliteit die zo’n campagne oplevert, is niet te onderschatten. Steeds vaker word ik als gastspreker gevraagd, bijvoorbeeld bij mijn ex-werkgever Lufthansa, VLAIO en UNIZO. Daar hebben de succesvolle financieringsrondes zeker iets mee te maken.”
“Crowdlending is opnieuw een uitstekende manier gebleken om onze bestaande fans te mobiliseren en ook nieuwe believers te vinden. De vibe en dynamiek van die financieringsvorm zijn niet te vergelijken met andere financieringskanalen zoals pakweg de bank. Misschien moet ik nog een derde WinWinner-campagne doen,” besluit Bart met een knipoog.