Logistiek

JOULE

JOULE is een B2B-fietsenmaker met een brede waaier aan diensten, waaronder leasing, verkoop, onderhoud en herstelling. Door te focussen op bedrijven als klanten wil de onderneming inspelen op de verschuiving die aan de gang is op de fietsmarkt: die evolueert namelijk meer en meer van een B2C- naar een B2B-markt.

Voor het voorfinancieren van de voorraad lanceerde JOULE een WinWinner-campagne. Op die manier haalde het bedrijf €213.000 op!

Als jonge onderneming is het niet evident om financiering op te halen, zeker in een kapitaalintensieve business als die van JOULE.

“Oorspronkelijk konden we wel terecht bij de bank voor enkele overbruggingskredieten. Maar grotere bedragen loskrijgen bij de bank bleek wat moeilijker, waardoor we niet zo snel konden groeien als we wilden,” vertelt Nicolas Coudeville, co-founder bij JOULE.

Via de media kende Nicolas WinWinner al, en ons crowdlendingplatform leek hem wel een interessant alternatief om financiering op te halen voor JOULE. De screeningsaanvraag van JOULE kreeg groen licht!

Manage expectations

De positieve screening vloeide voort in een kick-off meeting met JOULE. “Als ik terugblik, bevat het WinWinner-traject heel wat fases,” laat Nicolas weten. “Maar elke fase werd duidelijk besproken tijdens de kick-off zodat we heel goed wisten wat er later nog moest gebeuren.”

De kick-off is voor ons ook een belangrijke gelegenheid om de verwachting van een crowdlendingcampagne juist te krijgen bij ondernemers: “Natuurlijk kan je niet verwachten dat je campagne gelanceerd wordt en dat je er zelf niets voor moet doen om je doelbedrag te behalen,” weet Nicolas.

“WinWinner maakte tijdens de kick-off duidelijk dat we zelf ook tijd en moeite in onze campagne zouden moeten steken. WinWinner was er natuurlijk om ons daarin te ondersteunen en gaf de nodige tips & tricks om van onze campagne een succes te maken.” - Nicolas Coudeville, co-founder JOULE

Marketingmachine

Het startschot van de JOULE-campagne betekende het in gang zetten van een marketingmachine: via allerlei communicatiekanalen verspreidden JOULE en wij de campagne:

“We hebben nieuwsbrieven naar onze klanten verstuurd, verschillende posts op sociale media geplaatst, we zijn in de pers geraakt met onze financieringszoektocht en hebben ook potentiële investeerders persoonlijk opgebeld,” vertelt Nicolas. “Daarnaast organiseerden we in samenwerking met WinWinner enkele webinars. Die waren een goede manier om iets uitgebreider ons verhaal te doen.”

Nicolas, Jordy & Laurens, de 3 founders van JOULE

Bedragbalkje vullen

De communicatie vanuit verschillende invalshoeken leverde ook goed op. Het bedragbalkje op de campagnepagina liep mooi vol: quasi dagelijks kwam er wel een investering binnen voor JOULE, en vaak zelfs meerdere op één dag. Na goed 3 weken was het minimale doelbedrag van €100.000 al behaald!

Door zoveel over de campagne en dus ook over hun bedrijf te praten, konden de founders van JOULE een goede connectie creëren met hun investeerders:

“Het zijn niet gewoon investeerders die rendement willen, maar ook mensen die geloven in ons concept en in ons als ondernemers. En dat is een van de grote pluspunten geweest van onze campagne: het heeft ons niet alleen financiering opgeleverd, maar ook ambassadeurs die ons verhaal mee verspreiden.” - Nicolas Coudeville, co-founder JOULE

Ademruimte voor voorraadbeheer

Na het behalen van het minimumbedrag bleven de investeringen aardig binnenkomen. Aan het einde van de campagne stond de teller op €213.000. Daarna gingen we aan de slag met de administratie: we volgden de betalingen op en stelden de leningscontracten op.

“We zijn heel tevreden met ons slotbedrag,” vertelt Nicolas. “Het is heel druk op de fietsmarkt omdat de vraag heel hoog is en het aanbod wat lager als gevolg van corona. Dankzij onze succesvolle campagne kunnen we de fietsen die in voorbestelling waren, effectief aankopen. Dit laat ons toe om 12 maanden vooruit te kijken qua voorraad en dat geeft enig comfort,” aldus Nicolas.

Het eindrapport van de campagne? “Niet alleen het eindresultaat is mooi, maar ook de weg ernaartoe was boeiend. De opvolging door WinWinner was prima en het hele proces zit goed in elkaar. Het aanbieden van de combinatie van de crowd- en winwinlening op je campagne maakt het mogelijk om een heel breed publiek aan te spreken. We zijn dan ook trots dat wij 78 investeerders hebben kunnen overtuigen!” besluit Nicolas.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case