Zorg

Oak Tree Projects

Onder het motto ‘bijzondere huizen voor bijzondere mensen’ helpt Oak Tree Projects (jong)volwassenen met zorgbehoeften aan betaalbare huisvesting door hen een studio in een cohousingproject te verhuren. Zo kunnen mensen met een ondersteuningsnood zelfstandig wonen en krijgt hun sociaal leven een boost.

Met een eindbedrag van €374.500 haalde de onderneming bijna vijf keer zoveel op als het minimumbedrag waarop ze aanvankelijk had gehoopt.

Oak Tree Projects bouwt actief aan een betaalbare en inclusieve samenleving voor (jong)volwassenen met een ondersteuningsnood. De onderneming richt zich tot personen met een chronische aandoening of met een licht verstandelijke en/of motorische beperking. Hoewel zij voldoende zelfstandig zijn om alleen te wonen, blijft er sprake van een zekere zorgvraag. Oak Tree Projects biedt haar doelgroep gelijktijdig de kans om zelfstandig te wonen en zich te integreren in een ruimere cohousing-community.

Foto: Bernard De Keyzer


Alles staat of valt met een goede voorbereiding

“Tijdens de opstart van Oak Tree Projects informeerden we ons over de mogelijkheden om financiering op te halen als dat nodig zou zijn," legt zaakvoerster Danaë Van den bossche uit. “Ik stelde een inventaris op met interessante investeringskanalen, waaronder WinWinner.”

Wanneer de onderneming voorfinanciering nodig had voor de ontwikkeling van nieuwe projecten en de uitbreiding van haar team, koos ze ervoor om de financieringsbehoefte via ons platform te vervullen. “Vooral de combinatie van winwinleningen en crowdleningen vormt een groot voordeel”, vertelt Danaë. 

Het cohousingproject in Essen. Foto: Bernard De Keyzer


Na een positieve screening nodigden we de zaakvoerders van Oak Tree Projects uit voor een kick-offmeeting.

“Tijdens de kick-off meeting met WinWinner werd het proces van de campagne heel helder uitgelegd. Bij de start weet je als ondernemer meteen wat de volgende stappen zijn en wat je kan verwachten. Als onderneming volg je het stappenplan en zo word je ontzorgd.” - Danaë Van den bossche, zaakvoerster Oak Tree Projects

Niet enkel het vaste stramien van het traject, maar ook de complementaire combinatie van financieel advies en marketingtips vormt volgens het team van Oak Tree Projects een van onze pluspunten. 

Een doorgedreven communicatie

Zoals steeds benadrukten we tijdens de kick-offmeeting het belang van eigen input en de rol van het eigen netwerk om de campagne te doen slagen. Het team van Oak Tree Projects nam dat advies meteen ter harte. Zo werkten de zaakvoerders nog voor de lancering van de campagne een communicatieplan uit voor potentiële investeerders uit hun dicht, maar ook uit hun brede netwerk.

“Op aanraden van WinWinner spoorden we ons netwerk aan om de campagne verder te verspreiden. Daardoor bereikten we investeerders die ons anders nooit hadden opgemerkt. Ook de verspreiding van de campagne binnen het netwerk van WinWinner heeft een grote impact gehad, veel groter dan we aanvankelijk hadden gedacht.” - Danaë Van den bossche, zaakvoerster Oak Tree Projects
De bestuurders van Oak Tree Projects. Foto: Bernard De Keyzer


Ook de Ambassador night die we voor hen organiseerden, hadden ze tot in de puntjes voorbereid. De avond was een succes en leverde hen heel wat nieuwe investeerders op. Zowel het team van Oak Tree Projects als wij bleven communiceren, waardoor de investeringen vlot bleven binnenkomen. Daardoor bereikte Oak Tree Projects al snel haar minimum doelbedrag van €75.000.

Aan het einde van de campagne stond de teller op €374.500, waarmee de onderneming het verhoogde maximumbedrag van €400.000 net niet behaalde. Terwijl wij de administratie van de crowdfundingcampagne op ons namen, kon Oak Tree Projects na afloop van de campagne meteen focussen op haar groeiplannen.

Statusupdate

Oak Tree Projects zocht via WinWinner voorfinanciering voor de voorbereiding en de opstart van nieuwe projecten en voor de aanwerving van een extra teamlid. Sinds de campagne werd afgesloten, is de prospectie van nieuwe projecten volop aan de gang. Samen met het nieuwe teamlid, dat sinds februari in dienst is, hoopt de onderneming haar aanbod aan betaalbaar vastgoed met sociale impact zo snel mogelijk uit te breiden.

Danaë Van den bossche blikt positief terug op de campagne: “Zonder WinWinner hadden we nooit hetzelfde resultaat behaald op zo’n korte tijd.” Dat succes steunt volgens haar op de actieve samenwerking en input van beide partijen: “WinWinner opent de deur naar nieuwe kansen, maar de sleutel heb je als onderneming zelf in handen.”

Foto: Bernard De Keyzer


Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case