Software & IT

ThorbiQ

ThorbiQ wil de digitalisering van de bouwsector in een stroomversnelling brengen: dankzij de technologie die het bedrijf ontwikkelde, kunnen producenten van bouwmaterialen hun online catalogi beter organiseren. Onder meer om het team uit te breiden en haar internationalisering te boosten organiseerde ThorbiQ een WinWinner-campagne. Die bracht €120.500 in het laatje van de Lokerse onderneming.

De onderneming was op zoek naar financiering om haar groeiplannen te boosten: zo stonden de uitbreiding van het team, internationalisering en marketinginspanningen hoog op het prioriteitenlijstje om de groei concreet te maken.

“We hadden in het verleden zelf al winwinleningen afgesloten, maar we kozen nu voor WinWinner als professionele partner voor dit initiatief," licht Elke Pasquet, Marketing & Internal Sales Manager bij ThorbiQ, toe. “De ontzorging qua administratie en communicatie was een belangrijk argument om met WinWinner in zee te gaan.”

Voorbereidingen treffen

De positieve screening betekende de opstart van het WinWinner-traject van ThorbiQ. “In het begin was het even zoeken naar de juiste taakverdeling tussen ons en WinWinner, maar gaandeweg werd het wel duidelijker hoe het volledige crowdlendingtraject in elkaar zat,” blikt Elke terug.

Samen met ThorbiQ bouwden we de campagne op: we schreven de campagnetekst en de daarbij horende financiële toelichting. Toen alle nodige documenten klaar waren, was het tijd om naar buiten te komen met de campagne: ThorbiQ zou op zoek gaan naar minimaal €50.000.

Comfortabele communicatie

“We voelden ons comfortabel om over ons bedrijf en de groeiplannen te praten,” zegt Elke. “Uiteindelijk vraag je mensen uit je netwerk om geld, maar het voelde zeker niet als bedelen aan. Door over onze groeiplannen te praten was de campagne een leuke manier om het bedrijf en onze realisaties op een nieuwe manier in de kijker te zetten.”

Om de communicatie rond de campagne op volle toeren te doen draaien, spoorde ThorbiQ haar hele team aan om familie, vrienden en kennissen te informeren over de campagne. Ook wij zetten onze communicatiekanalen zoals sociale media, onze investeerdersnieuwsbrief en een persbericht in.

“Het was zeer nuttig dat de marketeer van WinWinner onze communicatie wekelijks evalueerde en nieuwe invalshoeken aanreikte. Op die manier bleef onze communicatie dynamisch. Zo konden wij bijvoorbeeld makkelijk inspelen op de sociale-mediaberichten van WinWinner.” - Elke Pasquet, Marketing & Internal Sales Manager ThorbiQ

Investeringen komen binnen

Dankzij de enthousiaste communicatie van ThorbiQ kwamen de investeringen vlotjes binnen: na nog geen 3 weken was het minimale doelbedrag zelfs al bereikt! Dit motiveerde de onderneming om verder naar het maximale doelbedrag van €150.000 toe te werken.

Onder meer dankzij het verderzetten van de communicatie, het blijven aanspreken van het eigen netwerk en het organiseren van een webinar over de campagne bleven de investeringen binnenkomen voor ThorbiQ. Bij het aflopen van de campagneperiode stond de teller op €120.500, dit dankzij 45 investeerders.

Investeringen meteen concreet gemaakt

ThorbiQ ging meteen aan de slag met de opgehaalde financiering. Zo heeft de onderneming ondertussen een product developer en een commercieel profiel aangeworven. Daarnaast trekt de onderneming binnenkort ook naar het buitenland om de internationale ambities vorm te geven:

“In Berlijn zullen we in gesprek gaan met potentiële partners en later zullen we ook het VK en de VS verkennen,” aldus Elke.

Crowdlending heeft ook commerciële waarde

Naast het geslaagde financiële luik van de campagne is er ook de commerciële toegevoegde waarde van een crowdlendingcampagne: “Zoals eerder gezegd was crowdlending voor ons een nieuwe invalshoek om onze onderneming in de kijker te zetten,” vertelt Elke. “Crowdlending heeft ons een flinke marketingboost gegeven. Bovendien is het als onderneming een vrij laagdrempelige manier om geld op te halen.”

Bij ThorbiQ zijn ze trots op het eindresultaat van de campagne:

“Zowel qua eindbedrag als qua visibiliteit was de campagne een hoogvlieger. Vooral de wekelijkse calls met het team van WinWinner waren erg nuttig om alles op de voet op te volgen. WinWinner is dan ook een dynamische partner geweest die ons goed heeft geholpen om de financiële slagkracht te vergaren om onze groeidoelstellingen te behalen,” besluit Elke.

Lees meer succescases zoals deze

Fabrique Fantastique

Entertainment & vrije tijd
Lees meer over deze case