Horeca

Van der Valk Nazareth

Al bijna 30 jaar is Van der Valk Nazareth een gevestigde waarde in de regio. Om haar familietraditie in hotels en restaurants verder te zetten, krijgt de vestiging nu een upgrade met duurzame verbouwingswerken
Bekijk de reportage van Kanaal Z over deze crowdlendingcampagne hier!

Wendbaarheid binnen een groter concern

De groep Van der Valk is een internationaal concern met meer dan 100 vestigingen wereldwijd, maar elke hotel wordt door een apart managementteam volledig in eigen beheer gerund. Toen bleek dat klassieke financieringskanalen zoals de bank in een crisisperiode niet zo happig waren om het volledige project te financieren, schakelde het hotel crowdlending in als alternatief.

“Bij Van der Valk genieten we van alle voordelen van een internationale keten zoals in aankoopbeleid, visibiliteit en naamsbekendheid, maar wel met de wendbaarheid van een apart hotelbestuur", vertelt CEO M.J. Dias Junior. "Daarom besloten we met de vestiging in Nazareth een crowdlendingcampagne op te zetten met WinWinner.”
Managers M.J. Dias Junior en Maartje Dias-Heinrichs, een lid van de Van der Valk-familie

Ecolabel 

Tijdens de kick-off meeting met investor relations manager Sam Vincke werd het behalen van het Green Key-label als aangrijpingspunt gebruikt om het minimale en maximale doelbedrag van de campagne te bepalen. Dit internationale ecolabel voor de toerisme- en vrijetijdssector garandeert dat de locatie bijdraagt aan een duurzamere wereld. Met een minimum doelbedrag van €200.000 en een maximaal doelbedrag van €600.000 ging de campagne van start. 

De grootste hap van de financieringsbehoefte werd voorzien voor het installeren van de zonnepanelen (ruim €340.000), de overige €260.000 werd verdeeld onder het verwarmingssysteem en de laadpalen

Van der Valk schakelde voor deze ecologische groeiplannen particuliere investeerders in. Een project dat duidelijk snel op interesse kon rekenen: op amper 48 uur haalde Van der Valk €143.000 op. 

Beeld: Kanaal Z
"Na twee weken stond de teller op 100 investeerders en €350.000 funding. Finaal klokte het project af op 168 investeerders die via achtergestelde leningen een deel van hun spaargeld activeerden. Dit alles op minder dan vijf weken: het was duidelijk dat voor dit soort mature kmo veel aandacht was als unieke investeringsopportuniteit." - Sam Vincke, CIO WinWinner

In een stroomversnelling door de energiecrisis 

Die snelheid was ook voor Van der Valk een reden om samen te werken met WinWinner. 

“Ons hotel doet al langer inspanningen het energieverbruik onder controle te houden: het dak onderging een renovatie en we plaatsten een nieuwe waterzuiveringsinstallatie”, vertelt general manager Thomas Torrekens.

Beeld: Kanaal Z
“Toch zagen we tijdens de energiecrisis onze facturen enorm stijgen: maal drie, soms maal vier. De investeringen die gepland stonden voor de toekomst, gaan we nu versneld uitvoeren. Met de opgehaalde gelden via WinWinner kunnen we nu de tweede fase aanvatten van het verbouwingsproces. Ook zullen we het opgehaalde geld gebruiken als hefboom voor andere financiering.”  - Thomas Torrekens, general manager Van der Valk Nazareth

Thomas Torrekens ziet een duidelijke reden voor het succes. “Een trouwe achterban hebben we altijd gehad. Voor was deze actie nu een kans om ook een stukje deel te nemen aan onze groei via een lening aan ons hotel. Ook zagen we een pak alternatieve beleggers via WinWinner hun weg vinden naar deze investeringsopportuniteit.” 

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case

DC&I Belgium

Industrie
Tech
Lees meer over deze case