Blog

Mijn eerste business plan

December 7, 2016

Een business plan, een ondernemingsplan, een financieel plan, ... De termen worden je naar het hoofd gegooid. Maar is dit nu werkelijk nodig? En waar zit het verschil tussen al deze termen? WinWinner geeft je een duidelijk beeld van de zaken en helpt je bij het opstellen van jouw eerste beknopt maar kwalitatief plan! Veel leesplezier!

EEN BUSINESS PLAN, WHAT'S IN A NAME?

Een business plan (of ondernemingsplan) is zoals de naam het al beschrijft: een plan van jouw startende onderneming, jouw eigen business. Is zo een business plan verplicht? Neen, maar wel essentieel! Ben je in de toekomst van plan om kredieten aan te vragen of met een investeerder samen te zitten? Dan zullen deze partijen jou zeker vragen naar een business plan! Op basis hiervan zullen de slaagkansen van jouw startende onderneming worden beoordeeld.

Het business plan is niet enkel een tool voor externe partijen, het is ook jouw plan van hoe jij jouw onderneming ziet evolueren over een tijdspanne van enkele jaren. Een plan waar jij als startende ondernemer naartoe moet werken!

Kriebelt het al om te beginnen schrijven aan jouw business plan? WinWinner geeft je enkele handige tips over hoe jij meteen kan starten aan het schrijven van jouw eerste beknopte maar kwalitatieve business plan!

Dit beknopt maar kwalitatief ondernemingsplan bestaat uit verschillende luiken. We verdelen het op in “pitch”, “product of dienst”, “markt”, “team” en “financieel plan”.

 1. DE (ELEVATOR) PITCH

Een elevator pitch is een wijze van jouw product of dienst te presenteren. Waarom heet dit “elevator pitch”? In deze tijdspanne moet jij in staat zijn om jouw onderneming voor te stellen aan iemand die helemaal geen kennis heeft van jouw onderneming. Deze tijd varieert tussen de 30 seconden en twee minuten.

Aan de hand van deze pitch moet dus eender welke persoon kunnen begrijpen wat jouw onderneming doet. Deze pitch bestaat uit twee key-elements:

  • Beschrijf een probleemsituatie.
  • Beschrijf hoe jouw onderneming dit probleem oplost!

Schrijf jouw pitch neer maar oefen deze ook zodat je het kan gebruiken wanneer het nodig is! 

Tip! Wil je weten of jouw pitch begrepen wordt? Test hem eens uit bij jouw grootouders!
Als zij hem begrijpen ben je op de goede weg ;-)

Check hoe GraduAID het doet!

 

 2. PRODUCT OF DIENST

“Maar ik beschreef mijn product net in de elevator pitch”. Correct! 

Maar in dit luik gaan we dieper in op de elevator pitch. Jouw product of dienst wordt hier volledig ontleed. Het belangrijkste in dit onderdeel is de USP (Unique Selling Proposition: wat onderscheidt jou van jouw concurrenten?) van jouw product/dienst in kaart te brengen. Waarin verschil jij van je concurrenten? Misschien is jouw product wel van een sterkere kwaliteit of maak je gebruik van een nieuwe productiemethode die jou een voorsprong geeft op je concurrenten.

Aan de hand van deze USP kan je meteen een prijs koppelen aan jouw product/dienst. Deze prijs moet je natuurlijk verantwoorden. Waarom juist zal jouw product deze prijs dragen? Is het door deze nieuwe productiemethode? Of gebruik je kwaliteitsvollere materialen dan jouw concurrentie?

Deze prijs kan daarna nog gestaafd worden met resultaten over eventueel gevoerd onderzoek. Buitenstaanders kunnen zo meteen beslissen of zij deze prijs voor de geboden kwaliteit zullen betalen.

Wil je meer weten over hoe je die prijs dan moet bepalen? Omar Mohout & Xerius leggen jullie in deze blog uit hoe je dit best aanpakt.

3. MARKT

Wij hebben geen concurrentie” is een zin die we heel vaak horen. FOUT! Als er op vandaag niemand is die exact hetzelfde aanbiedt als jullie dan moet je klaarstaan voor de concurrentie van morgen. Als jouw onderneming succesvol wordt liggen er kapers op de kust! Hoe bereid je je voor op zulke potentiële concurrenten? Hoe ga je je interne informatie beschermen? Probeer hierin de markt waarin je actief bent heel breed te gaan beschrijven en onderzoeken aan de hand van desk- én field research.

Alle mogelijke bedreigingen en kansen van jouw onderneming moet je hier in kaart brengen. Een handige manier om dit te doen is door een SWOT-analyse te maken van de markt waarin je je bevindt.

> S van STRENGHTS (of sterktes)

Waarin blinkt jouw onderneming uit? Wat zijn de sterktes van jouw product of dienst?

> W van WEAKNESSES (of zwakke punten)

Wat zijn de zwakke punten van jouw onderneming? Waar knelt het schoentje? Dit is ook belangrijk voor jouw onderneming zelf. Aan je zwakke punten kan je werken om ze op termijn om te zetten in sterke punten.

> O van OPPORTUNITIES (of kansen)

Waar liggen de kansen voor jouw onderneming op korte en lange termijn?

> T van THREATS (of gevaren)

Wat kan op korte en lange termijn een gevaar betekenen voor jouw product, dienst of onderneming

 

4. Team

Een groep mensen samenzetten met totaal uiteenlopende competenties kan soms wonderen doen. Een goed product of dienst is niets zonder de mensen die er voor zorgen dat de onderneming groeit en blijft doorgroeien. Beschrijf hier jouw team. Beschrijf de competenties van iedereen en probeer deze aan elkaar te linken.

Hebben jullie al ervaringen in het beroepsleven opgedaan die je kunnen helpen in jouw startende onderneming? Geef ze zeker mee!

Stel je het business plan op als eenmanszaak? Niet getreurd, maak van het onderdeel “team” een pagina waar je jezelf verkoopt. Waarom ben jij de perfecte leider voor jouw onderneming. Overtuig een potentiële bank of investeerder waarom net jij je onderneming kan laten slagen!

5. Financieel plan

Het is uiterst belangrijk dat je een prognose maakt van jouw kosten en opbrengsten van de komende jaren. Dit pen je neer in jouw financieel plan. Maar hoe kan je dat verdomde financieel plan nu efficiënt opstellen? Door rekening te houden met verschillende investeringen en mogelijke scenario’s kom je al ver.

Als je de allereerste keer een financieel plan gaat opstellen kan je gebruik maken van verschillende tools en templates die zich bevinden op het wereldwijde web. Het belangrijkste bij het opstellen van jouw financieel plan is dat je elk cijfertje zelf begrijpt en weet waar het vandaan komt. Laat jouw financieel plan dus niet opstellen door een boekhouder zonder dat je zelf begrijpt wat al die cijfertjes betekenen. Je kan jouw financieel plan wel laten opstellen in samenwerking met een boekhouder, maar wees zeker dat je alles begrijpt. Het blijft tenslotte jouw onderneming die deze cijfers zal moeten waarmaken!

Finally is een goed voorbeeld van zo'n partij die op vandaag begrijpbare financiële plannen maakt en begeleiding biedt.

Daarnaast raden we elke ondernemer aan om eens langs te gaan bij Vera van Finance is FUN! Door handige webinars en leerRIJKE blogs word je op een korte tijd omgetoverd tot en financieel onderbouwde ondernemer.

6. EXTRA

Een businessplan is nooit compleet. Wil je nog extra elementen toevoegen hieraan, zorg dan dat deze een meerwaarde creëren. Artikels van jouw onderneming in de pers kunnen bijvoorbeeld een zekere meerwaarde creëren.

Hou deze extra’s ook in de mate van het mogelijke beperkt.

7. WINWINNER TIPS!

> Gebruik dit plan niet enkel voor externen, jouw ondernemingsplan is in de eerste plaats ook jouw werkplan. Het zijn jouw doelen waar je met jouw onderneming naartoe wilt binnen 3, 5 of 10 jaar. Laat dit niet zomaar verdwijnen in een kast. Dit is geen statisch document! Probeer telkens aanpassingen op te nemen en lees jouw plan regelmatig door. Het kan je gemotiveerd houden om jouw toekomstplannen te verwezenlijken en is ten slotte zwart op wit de weg die jij met jouw bloeiende onderneming op wilt!

> Zie je nog altijd het bos door de bomen niet? Er zijn genoeg partijen die jou kunnen begeleiden in het opstellen van een kwalitatief business plan. 

Unizo Go4Business en Seniors consultants Vlaanderen hebben bakken ervaring in het screenen en mee begeleiden van business plannen.

Ook WinWinner werkt samen met deze partijen die jou begeleiden bij het opstellen van een business plan. Aarzel niet om ons hieromtrent te contacteren indien je meer informatie wenst!

Veel succes (en plezier) met het schrijven van jouw eerste beknopt maar kwalitatief businessplan!

Deze blog werd geschreven door Matthias & Davy

Klaar om geld op te halen?

Start je account

Zin om te investeren?

Bekijk de bedrijvenlijst