-
Vroom.be
fYEEwqVndQ6d3kPpuLva

Vroom.be

Favoriet
Uw persoonlijke gids naar de perfecte wagen
Vroom is een toonaangevend digitaal autoplatform dat mensen ondersteunt bij de zoektocht naar hun volgende nieuwe of tweedehandswagen. Het platform brengt persoonlijke voorkeuren in kaart, biedt een helder overzicht van het actuele marktaanbod en relevante voertuiginformatie, en verbindt gebruikers naadloos met passende automerken en erkende dealerpartners. Met miljoenen jaarlijkse bezoekers, sterke strategische partnerships, een volledig vernieuwd platform en een verscherpte groeistrategie wil Vroom hét referentiepunt worden voor wie op zoek is naar een auto in België.

Beschrijving

Via deze financieringscampagne wil Movel BV maximaal €250.000 ophalen. Er zijn 2 aangeboden leningstypes: de gestandaardiseerde achtergestelde lening met opschortende voorwaarde (hierna "crowdlening") en de achtergestelde winwinlening met opschortende voorwaarde (hierna "winwinlening").

Waarom investeren?

  • Sterk merk met bewezen bereik: Vroom.be trekt jaarlijks meer dan 7,5 miljoen bezoekers en noteert 13 miljoen paginaweergaven – een gevestigde waarde in de Belgische automotive wereld.
  • Herstart onder ervaren ondernemers: Vroom werd in 2023 overgenomen en herlanceerd door Donald Wolfs en Jean Loubinoux. Samen hebben ze decennia lang ervaring in automotive, content en digital business.
  • Duidelijk gevalideerd businessmodel: Een proof-of-concept met D’Ieteren en Toyota Belgium toont de bereidheid van dealers om te betalen voor zichtbaarheid en leads op Vroom.
  • Schakelklaar ecosysteem met inkomstenstromen: Actieve partnerships met o.a. Mozzeno, wijkopenautos.be, en een internationale licentiedeal met autokopen.nl zorgen voor stabiele inkomsten.
  • Schaalbaar digitaal platform: Met een complementair team van specialisten en een toekomstgerichte technologie-stack is het platform klaar voor versnelde groei in België én daarbuiten.

Historiek

Vroom werd opgericht in 2002 en groeide uit tot een van de top drie automotive websites in België. In 2011 nam Mediahuis het platform over, gevolgd door een acquisitie door Baloise Insurance in 2021. In 2023 besloot Baloise zich volledig toe te spitsen op verzekeringen, waarna Donald Wolfs en Jean Loubinoux Vroom overnamen.

Donald heeft een stevige achtergrond in de mobiliteitssector: hij werkte o.a. voor BMW Group in verschillende landen aan digitale verkoopskanalen, en stond als CEO aan het hoofd van Mobly, een snelgroeiende scale-up binnen het mobiliteitsecosysteem van Baloise.

Jean bouwde een internationale carrière uit in merkstrategie en digitale marketing, met leidinggevende posities bij o.a. de Volkswagen Group, Avantgarde Group en Byton, een Chinese start-up in elektrische wagens. In China werkten Donald en Jean nauw samen bij Byton aan digitale mobiliteitsoplossingen binnen een internationale, snelgroeiende context.

Met hun gedeelde visie, complementaire profielen en sterk netwerk in de automotive sector besloten ze om Vroom te herlanceren als een modern, schaalbaar platform dat het autokoopproces van een wagen eenvoudiger en persoonlijker maakt. Sinds 2024 timmeren ze met een geheel vernieuwd platform aan de weg met een heldere strategie en groeiende commerciële tractie.

Activiteiten

Vroom is een digitaal platform dat recent geheel vernieuwd werd. Deze zomer wordt de unieke ‘autozoeker’ gelanceerd, waarmee consumenten vlot hun ideale auto vinden, vergelijken en connecteren met dealers of servicepartners. Met het ‘Explore – Evaluate – Engage – Empower – Endorse’ model begeleidt Vroom gebruikers doorheen het volledige aankooptraject:

  • Explore: gepersonaliseerd auto-overzicht op basis van voorkeuren en budget
  • Evaluate: diepgaande reviews door experts
  • Engage: direct contact met betrouwbare dealers
  • Empower: integratie van diensten zoals trade-in en financiering
  • Endorse: deel je ervaring en inspireer anderen

Naast het platform bevat Vroom ook een rijke basis van 30.000 artikelen, een populaire nieuwsbrief met 50.000 abonnees en partnerships met 500 dealers. Dealers en merken adverteren op Vroom of publiceren er hun voertuigen. Naast het kiezen van auto’s kunnen gebruikers ook beroep doen op samenwerkingen met o.a. Mozzeno en wijkopenauto’s. Internationaal is Vroom ook actief via autokopen.nl, een Nederlandse versie van het platform, gelicenseerd aan DealerDirect, één van de sterkste en bekendste autobedrijven van Nederland.

Groeiplannen

Om de groeitrend voort te zetten en het businessmodel op te schalen, wil Vroom de komende maanden investeren in:

  • Snelle uitrol van betalende dealeractivatie: De succesvolle test met D’Ieteren bewijst dat het platform dealers waarde biedt. Met extra commerciële slagkracht wil Vroom dit opschalen.
  • Uitbouw van het service-ecosysteem: Samenwerkingen met financierings- en inruilpartners zijn opgestart. Extra middelen dienen om dit aanbod volledig te integreren in het platform.
  • Opschaling in België en Nederland: Vroom mikt op meer bereik via marketing, maar ook op nieuwe inkomsten via internationale licenties zoals autokopen.nl.
  • Datagedreven innovaties: Er wordt ingezet op het monetizen van data, gepersonaliseerde aanbevelingen en schaalbare, GDPR-conforme B2B-diensten.

Aanbod

Crowdlening
Winwinlening
Voor wie?
Belgische particulier
of vennootschap
Vlaamse particulier
Rendement
Bruto rente (jaarlijks)
- Roerende voorheffing
Netto interest (jaarlijks)
+ Belastingskrediet
Totale netto rente (jaarlijks)
9%
0%
9%
0%
9%
4,50%
30%
3,15%
2,50%
5,65%
Kenmerken
Looptijd
Minimale investering
Maximale investering
Terugbetaling
Kapitaaluitstel
Waarborg
Achtergesteld
5 jaar
€500
€250.000
Jaarlijks
1 jaar
0%
Ja
5 jaar
€2.500
€75.000
Jaarlijks
nvt
30%
Ja

Financieel

Bedrijfsgegevens

Financiering

Vroom kende een veelbelovende doorstart nadat Donald en Jean het bedrijf overnamen. Ze beseften al snel dat louter advertenties naast automotive content niet volstonden. Ze investeerden daarom in een geavanceerd platform waar autohandelaars hun volledige aanbod van zowel nieuwe als tweedehandswagens kunnen publiceren. Dit initiatief werd enthousiast onthaald en leidde snel tot resultaten. 

Vroom zet vol in op de ontwikkeling van een innovatieve "Autozoeker". Deze tool is ontworpen om potentiële kopers, die soms overdonderd worden door het omvangrijke aanbod, te helpen om de perfecte match te vinden en hen direct te linken met relevante dealers.

Het realiseren van deze ambitieuze plannen vraagt aanzienlijke investeringen in IT-ontwikkeling, marketing, contentuitbreiding en sales. Deze kosten worden momenteel gedekt door de bestaande inkomsten. Zodra de omzet stijgt, zal er extra worden ingezet op verdere commerciële expansie.

Met het opgehaalde bedrag zal men vanaf augustus nog een extra verkoper aanwerven om nog extra dealers te overhalen, dit vraagt een kost van € 30.000. Als dit werkt, zal men van januari tot augustus 2026 nog een extra verkoper aantrekken, wat over die periode nog een extra investering is van € 100.000. Dat zal men op het einde van dit jaar zeker kunnen evalueren. Men kan dan al dan niet nog beslissen of die investering noodzakelijk is of niet. 

Mocht de campagne niet het maximale bedrag ophalen, worden de opschalingsplannen enigszins aangepast en kan men zich tot één verkoper beperken. Desondanks bevestigen de succesvolle testresultaten en de eerste klanten, zoals Hedin en d’Ieteren, het grote marktpotentieel. Alleen al in de maand mei werden 30 nieuwe dealers aangesloten.

Belfius verstrekte begin 2025 een voorschotkrediet van €150.000. Dit bedrag wordt niet gebruikt voor investeringen, maar om de betaalcondities van grotere klanten, die vaak op 60 dagen betalen, op te vangen. Het dient ook als buffer, mocht de campagne het maximale doelbedrag niet bereiken. Dit krediet is momenteel nog niet aangewend.

Financiële analyse

In 2023 werd het platform van Baloise gekocht. Dit werd gefinancierd door PMV met een starterslening van €100.000. Men boekte onmiddellijk een mooie omzet van meer dan €700.000.

In 2024 werd de omschakeling gemaakt van louter advertenties naar een volwaardig verkoopplatform dat autoverkopers en officiële concessiehouders rechtstreeks met leads verbindt. Deze omschakeling bracht niet alleen kosten met zich mee, maar zorgde er ook voor dat het platform een maand stil lag. Dit verklaart de tijdelijk lagere omzet en winst. Na de omschakeling steeg de omzet onmiddellijk terug.

Door de lopende investeringen in dit project verwachten we in het eerste jaar een negatieve cashflow. Dit kan beperkt worden door het sneller realiseren van verkoop. Het aantrekken van nieuwe, vaak grote, klanten zorgt direct voor extra inkomsten. Zo stapten in april 15 nieuwe dealers en dealergroepen in het betalend model. In mei bereikte dit al 30 nieuwe klanten en overtreft daarmee de verwachtingen. Het is dan ook de focus om hierop in te zetten. In het conservatieve scenario ambieert men om eind 2025 op 286 betalende dealers te landen, voor einde 2026 op 491 en in 2027 op 688 dealers. De verwachting is dat een verkoper 12 nieuwe klanten per maand maakt. De huidige trend stijgt al sterker dan deze prognose. 

Bovendien genereert een groter aanbod van voertuigen ook een groter succes op de ‘leadpartnerships’. Dit zijn de deals die gemaakt zijn met Mozzeno en met Wijkopenautos.be. 

En zoals er nu met DealerDirect (NL) al een succesvolle samenwerking is en zij een vergoeding betalen om gebruik te maken van deze methodiek, kan er ook nog naar verdere samenwerkingen over de landsgrenzen gekeken worden. De tests van bepaalde modellen kunnen in meerdere landen gebruikt worden. De “autozoeker” en het aanbod van voertuigen zullen voor elk land specifiek zijn. Dit betekent dat de kosten van content enigszins kunnen worden beperkt, maar de inkomsten toenemen met het aantal aangeboden voertuigen of de royalty's betaald door buitenlandse partners.

Aangezien grotere klanten doorgaans een betaaltermijn van 60 dagen hanteren, wordt de commerciële kredietlijn bij Belfius als buffer gebruikt.

Updates

Nog geen updates over dit project...
0
gefinancierd
0
investeerders
%
0%
150000
min
-
250000
max
Crowdlening
Winwinlening
tot
9.00
%
rente per jaar
Jammer, voor dit project ben je te laat...

Eindigt over XX dagen

20/7/2025

Nog even geduld... Dit project is binnenkort beschikbaar!

Heb je vragen? Contacteer de Crowdfund Coach
Investeren

Via welke lening wil je investeren?

Crowdlening
Winwinlening
Voor wie?
Belgische particulier
of vennootschap
Vlaamse particulier
Rendement
Bruto rente (jaarlijks)
- Roerende voorheffing
Netto interest (jaarlijks)
+ Belastingskrediet
Totale netto rente (jaarlijks)
9%
0%
9%
0%
9%
4,50%
30%
3,15%
2,50%
5,65%
Kenmerken
Looptijd
Minimale investering
Maximale investering
Terugbetaling
Kapitaaluitstel
Waarborg
Achtergesteld
5 jaar
€500
€250.000
Jaarlijks
1 jaar
0%
Ja
5 jaar
€2.500
€75.000
Jaarlijks
nvt
30%
Ja