Food & beverage

razzle

Een drankje met natuurlijke en gezonde ingrediënten, een geweldige smaak en geproduceerd op Belgische bodem. Dat is wat razzle te bieden heeft voor wie eens iets anders wil dan alcohol, een klassieke frisdrank of een simpel glas water. Met dat verhaal overtuigde de onderneming niet minder dan 90 investeerders van haar potentieel.
Razzle kon alvast rekenen op een enthousiast publiek, want van wie razzle al proefde, werd 80% klant. Ook hun campagne was populair. Na nog geen twee weken op het WinWinner-platform te staan had razzle al de helft van die €200.000 verzameld. En zo ging het vlotjes verder, na een maand was de onderneming volledig gefund.

In de zomer van 2021 waren de resultaten van razzle heel goed, de onderneming was klaar voor de volgende stap en daar was financiering voor nodig. Om verder in te zetten op haar groei startte de onderneming een crowdlendingcampagne op bij WinWinner, met als doel tussen de €50.000 en €200.000 op te halen via leningen.

“Bij het brainstormen over onze groei kwamen we via mijn nicht, die bij The Harbour werkt, bij WinWinner terecht”, vertelt co-founder Alain De Bruyn. “The Harbour gaf ons advies over wat voor ons de ideale finmix is. We hebben alledrie wel professionele ervaring binnen ons domein, maar van het financieringsluik hadden we niet zoveel kaas gegeten.”

De ideale mix voor razzle bleek een combinatie van bank en WinWinner te zijn. “Uiteindelijk werd meer geïnvesteerd via WinWinner dan verwacht. Daardoor hebben we eigenlijk minder alternatieve financiering (PMV of bank) nodig, wat mooi meegenomen is”, verklaart co-founder Mathieu Dedecker.

Voorbereidingen

Na de nodige spoedcursus crowdfunding had het proces van funding ophalen en alles dat daarbij hoort geen geheimen meer voor het founderstrio van razzle. De onderneming was klaar om erin te vliegen. 

De founders van razzle: Mathieu Dedecker, Alain De Bruyn en Floris Combes

Waar razzle veel aan had was de begeleiding op vlak van communicatie en contentplanning. “De communicatieworkshop ter voorbereiding van de campagne heeft ons een goede structuur gegeven om eigenlijk heel gevarieerd te kunnen blijven communiceren”, legt Mathieu uit. “We konden tijdens de campagne ook regelmatig samenzitten met WinWinner om de content calendar te bespreken.”

“WinWinner gaf ons ook een goede push op het vlak van het eigen netwerk aanspreken. We hadden er wat schrik van om bij ons persoonlijke netwerk van vrienden en familie in te schakelen om geld op te halen omdat dat toch wel gevoelig kan liggen. WinWinner gaf ons daar vertrouwen in en stelde ons gerust dat dit de normale gang van zaken is.” - Alain De Bruyn, co-founder razzle

Gefund in no-time

Na alle voorbereidingen kon de investringsronde van start gaan voor razzle. En als we die start explosief noemen, is dat een understatement. Na nog geen twee weken op het WinWinner-platform te staan had razzle al het dubbele van haar minimale doelbedrag van €50.000 verzameld. En zo ging het vlotjes verder, na een maand was de onderneming volledig gefund!

Dat de campagne zo vlot zou verlopen, had geen van de ondernemers verwacht. “We hebben eigenlijk heel snel veel meer opgehaald dan geanticipeerd”, vertelt Mathieu. 

“Het is vooral leuk om te zien dat er zoveel mensen vertrouwen tonen in ons en onze plannen. Zo creëerden we ambassadeurs voor ons merk die nu onrechtstreeks een beetje deel uitmaken van ons bedrijf. Dat geeft ons heel veel energie”, vult Alain aan.

Plannen realiseren

Doel van de financieringsronde was onder andere het aantal verkooppunten in en buiten België opkrikken, verder bouwen aan merkbekendheid en een fulltime sales collega aanwerven. De onderneming startte ondertussen al enthousiast aan het realiseren van die groeiplannen.

“Met onze marketinginvesteringen zitten we mooi op schema. We zijn nu ook externen aan het inschakelen om in België extra winkelpunten te activeren. Daarnaast hebben we al een extern team dat ons ondersteunt door voor ons horecazaken te benaderen. In Nederland werken we aan de hand van een extern salesteam om winkels aan te spreken.” - Mathieu Dedecker, co-founder razzle

WinWinner helpt niet alleen groeiplannen waarmaken, het is ook een handige community waarin ondernemingen elkaar ondersteunen. “Sinds april is razzle te vinden in alle Izy Coffee-locaties”, pronkt Alain. “Zo geeft Bart van Izy Coffee ons een kans om met hem mee te groeien. WinWinner blijkt dus een mooi en handig netwerk te zijn en dat willen we graag onderhouden!”

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case

DC&I Belgium

Industrie
Tech
Lees meer over deze case