Logistiek

4D Trans

Met een 50-tal medewerkers en zo’n 40 voertuigen is 4D Trans een transportbedrijf om u tegen te zeggen. De onderneming is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerd transport. Om in te spelen op de toenemende vraag naar niet alleen het vervoer van goederen maar ook naar de opslag ervan wil de onderneming een nieuw magazijn neerpoten. Een WinWinner-campagne maakte deel uit van de financieringsmix die werd opgesteld om die plannen te financieren. Die campagne leverde €158.000 op.

Om het nieuwe magazijn te financieren zouden verschillende financieringskanalen nodig zijn. “De bank wilde een groot deel van de inspanning doen, maar vroeg ook naar andere kanalen. Op die manier kwamen we bij PMV en ook bij WinWinner terecht,” vertelt Wim Boydens, zaakvoerder van 4D Trans.

Snel online

Na de positieve screening van de plannen van 4D Trans schreven we de campagne uit: we stelden de activiteiten en groeiplannen voor en zorgden ook voor een financiële toelichting bij de ambities van het transportbedrijf.

De voorbereiding van de campagne verliep heel vlot. WinWinner legde duidelijk uit welke stappen zouden volgen en hoe ik me daar het best op kon voorbereiden,” blikt Wim terug. Op die manier waren we vrij snel klaar om de campagne te lanceren en op zoek te gaan naar minimaal €68.000, en dat via de winwinlening en de (gewone achtergestelde) crowdlening.

Communicatie in gang zetten

Om zoveel mogelijk potentiële investeerders te bereiken zette 4D Trans haar communicatiekanalen in. “Via sociale media waren we sowieso al actief. Via mail was het een beetje zoeken wie we zouden aanschrijven, maar we spoorden mensen wel aan om onze campagne te delen,” aldus Wim.

“We kregen alleszins voldoende begeleiding van WinWinner in onze communicatie. WinWinner deelde heel wat templates en potentiële invalshoeken om onze campagne te belichten." - Wim Boydens, zaakvoerder 4D Trans
Wim Boydens, zaakvoerder 4D Trans

Investeerders binnenhalen

Na een maand -halfweg campagne- bereikte 4D Trans haar minimaal bedrag van €68.000. De onderneming zette haar zoektocht naar investeerders verder, om naar het maximale campagnebedrag van €250.000 toe te werken.

Uiteindelijk landde de campagne op een eindbedrag van €158.000, en dat dankzij 61 investeerders. Bij afloop van de campagne zorgden wij voor de nodige administratie, zoals het opstellen van de leningscontracten.

Bedrijf in the picture

Wim is tevreden dat hij crowdlending via WinWinner aan zijn financieringsmix heeft toegevoegd: “De communicatie over de campagne maakte mensen nieuwsgierig. Mede dankzij een publicatie in Trends tijdens de campagnelooptijd hebben we ook enkele nieuwe klanten binnengehaald.”

“Bedrijven kunnen crowdlending gebruiken als hefboom naar andere financieringskanalen zoals de bank en er zijn ook heel wat commerciële voordelen door intensief over je campagne te communiceren. Langs investeerderskant is het ook een interessante manier om slapend spaargeld te activeren, door mensen te laten investeren in een duidelijk uitgeschreven project,” vindt Wim.

“WinWinner bleek voor ons een ideale combinatie van het in de kijker zetten van ons bedrijf en het ophalen van financiering. Bovendien hebben we ook ons netwerk sterk kunnen uitbreiden." - Wim Boydens, zaakvoerder 4D Trans

Bouwplannen

En hoe is het met de bouwplannen van 4D Trans gesteld? “Een exact tijdstip plakken op de start van de bouw van het nieuwe magazijn is niet simpel, maar we mikken op januari,” laat Wim weten. “We zijn volop bezig met uitwerken van de princiepsakkoorden van de bank en PMV en hopen dan zo snel mogelijk aan de slag te gaan!”

Illustratie van het nieuwe magazijn van 4D Trans

Lees meer succescases zoals deze

Planet Pasta // Planet Yoghurt

Horeca
Lees meer over deze case

DC&I Belgium

Industrie
Tech
Lees meer over deze case